Socjoterapia i promocja zdrowia

Socjoterapia i promocja zdrowia

Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne (dzienne)
Czas trwania: 2 lata
Język zajęć: polski
Tytuł zawodowy: magister
Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Laboratorium Promocji Zdrowia i Psychoterapii
Kierownik: dr hab. Katarzyna Waszyńska

Specjalność socjoterapia i promocja zdrowia skierowana jest do osób zainteresowanych pracą z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka i/lub przejawiających trudności i/lub zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym. Celem jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, poprzez pomoc i wspieranie ich w realizacji zadań rozwojowych, radzeniu sobie z kryzysami i trudnościami, zwiększenie wiedzy, kompetencji i umiejętności w zakresie funkcjonowania psychospołecznego.

Pedagodzy socjoterapeuci pracują z dziećmi i młodzieżą nad zmianą problemowych przekonań o sobie i świecie, pomagają znaleźć sposoby na odreagowanie negatywnych emocji, ale również wspierają w poszukiwaniu konstruktywnych zachowań. Studenci zdobywają niezbędną wiedzę i kompetencje do opracowywania, realizacji i ewaluacji programów socjoterapeutycznych, wychowawczych, profilaktycznych, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

Ważnym obszarem kształcenia jest również rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie poradnictwa pedagogicznego i psychoedukacji w kontekście zdrowego stylu życia, organizowania i koordynowania działań na rzecz tworzenia zdrowego środowiska życia, pracy i nauki, wspierania rodziców i nauczycieli w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych. Studenci tej specjalności przygotowują się do prowadzenia działań w zakresie promocji zdrowia (utrzymaniem i poprawą) oraz wspierania prorozwojowego stylu życia.

Wiedzę praktyczną studenci mogą weryfikować w czasie praktyk zawodowych, podczas których nie tylko obserwują specjalistów w czasie codziennych aktywności, ale także samodzielnie podejmują zadania związane z diagnozowaniem potrzeb, projektowaniem i prowadzeniem oddziaływań socjoterapeutycznych skierowanych do zróżnicowanych grup.

Program studiów dla studiów stacjonarnych

Wybrane przedmioty

  • Trening asertywności
  • Podstawy coachingu
  • Praca z grupą w socjoterapii
  • Konstruowanie programów socjoterapeutycznych
  • Profilaktyka chorób cywilizacyjnych
  • Relaks i wizualizacja w socjoterapii
  • Metodyka pracy (terapia tańcem, bajki i metafory, arteterapia)
  • Podstawy psychoterapii

Praktyki

  • Praktyka może być realizowana jako praktyka śródroczna lub ciągła, w okresie wyznaczonym przez opiekuna praktyk. Dzienna i tygodniowa liczba godzin odbywanych w ramach praktyki może być zmienna, dostosowana do warunków danej placówki oraz studenta., lecz nie wyższa niż 5h dziennie.
  • Student przed rozpoczęciem praktyk otrzymuje od opiekuna praktyk: oświadczenie dotyczące ubezpieczenia, deklarację dotyczącą miejsca odbywania praktyk, skierowanie na praktykę, instrukcję praktyk oraz umowę dla opiekuna praktyki ze strony instytucji.
  • Przed rozpoczęciem praktyk, student dostarcza opiekunowi praktyk deklarację dotycząca miejsca odbywania praktyk oraz oświadczenie o dokonanym ubezpieczeniu na czas trwania praktyk.
  • Student dokumentuje praktykę poprzez uzupełnianie dziennika praktyk wraz z załącznikami.

1. CELE PRAKTYKI:

  • Poznanie praktycznej działalności placówek, w których odbywają się praktyki.
  • Wchodzenie praktykanta w role zawodowe w instytucjach będących terenem ich przyszłej pracy zawodowej
  • Rozwijanie oraz pogłębianie kompetencji pedagogicznych, w toku obserwacji oraz własnej aktywności.

2. MIEJSCE ODBYWANIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ
Studenci odbywają praktykę w różnych typach placówek:

  • Placówki pozaszkolne, prowadzące działalność opiekuńczo-wychowawczą i socjoterapeutyczną (np. świetlice edukacyjne i socjoterapeutyczne, zakłady poprawcze, domy kultury, domy i ośrodki pomocy społecznej, ośrodki pomocy rodzinie, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej, domy dziecka, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, ośrodki szkolno-wychowawcze, szkolne schroniska młodzieżowe, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, pogotowia opiekuńczo-wychowawcze, środowiskowe domy samopomocy, rodzinne domy samopomocy, środowiskowe ogniska wychowawcze, stowarzyszenia i fundacje związane z działalnością opiekuńczo-wychowawczą i socjoterapeutyczną).
  • Placówki związane z ochroną i promocją zdrowia (sanepidy, ośrodki odwykowe, leczenia uzależnień, ośrodki dziennego pobytu, gabinety kosmetyczne promujące zdrowie, kliniki leczenia bólu, niepłodności itp., sanatoria, stowarzyszenia i fundacje.).

3. MIEJSCE ODBYWANIA PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ

Placówki oświatowe Szkoły podstawowe, gimnazja, średnie, zawodowe; szkoły zorganizowane w zakładzie opieki zdrowotnej, w tym w zakładzie opiekuńczo - leczniczym i lecznictwa uzdrowiskowego Zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne placówki oświatowo-wychowawcze, placówki artystyczne, placówki kształcenia ustawicznego i praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i specjalistyczne Specjalny Ośrodek Wychowawczy, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, Bursa, Dom wczasów dziecięcych Zespół szkół i placówek oświatowych (z wyłączeniem szkół specjalnych).

Kompetencje absolwenta

  • Posiada wiedzę na temat zastosowania, zakresu i znaczenia socjoterapii, promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej.
  • Zna formy i metody pracy z dziećmi i młodzieżą, osobami dorosłymi zarówno w obszarze rozwijania zasobów, oraz kompetencji osobistych, jak również w zakresie pojawienia się trudności, problemów, zaburzeń w funkcjonowaniu psychospołecznym.
  • Zna zasady przeprowadzania diagnozy pedagogicznej i potrafi zaplanować i zorganizować w oparciu o nią działania opiekuńcze, wychowawcze, edukacyjne, profilaktyczne, socjoterapeutyczne.
  • Jest przygotowany do organizowania, prowadzenia oraz ewaluowania różnego typu zajęć, warsztatów i programów edukacyjnych.
  • Prowadzi profilaktykę wychowawczą.
  • Współpracuje z rodzicami i nauczycielami wychowanków.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci specjalności socjoterapia i promocja zdrowia mogą podjąć zatrudnienie w placówkach oświatowych, resocjalizacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, ale również pomocy społecznej. Mogą pracować w departamentach zdrowia administracji rządowej i pozarządowej oraz w instytucjach zajmujących się wsparciem w sytuacjach kryzysowych.

Możliwe stanowiska pracy:

  • wychowawca-socjoterapeuta w placówkach wsparcia dziennego (świetlice socjoterapeutyczne, kluby młodzieżowe, ogniska),
  • specjalista do spraw profilaktyki,
  • specjalista do spraw promocji zdrowia,
  • specjalista do spraw szkoleń,
  • edukator zdrowotny,
  • specjalista do spraw programów profilaktycznych i/lub socjoterapeutycznych,
  • konsultant do spraw edukacji zdrowotnej,
  • animator czasu wolnego,
  • pracownik w organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz dzieci, młodzieży, zdrowia.

Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:

  • wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
  • wychowawca w świetlicach szkolnych,
  • wychowawca w internatach,
  • pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  • nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach,
  • specjalista prowadzący zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.

Nasze pasje

https://www.facebook.com/socjoterapiaipromocjazdrowiauam/

Studia drugiego stopnia stacjonarne (dzienne)