Badania
Działalność naukowa
Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, kontynuuje najlepsze tradycje kształcenia pedagogicznego w Polsce. Problematyka naukowo-badawcza wpisuje się w nurt wartościowych poznawczo i ważnych społecznie rozważań skoncentrowanych na jakości transformacji odbywającej się na płaszczyźnie szeroko pojętej edukacji. W projektach naukowych podejmowane są aktualne i pogłębiające pole badawcze pedagogiki problemy, wiążące się z rozwojem tej dyscypliny jako nauki oraz pedagogiki jako praktycznej działalności społecznej.
Istotne dla rozwoju naukowego Wydziału Studiów Edukacyjnych są projekty o charakterze diagnostyczno-weryfikacyjnym, których celem jest wypracowanie przesłanek teoretycznych i metodycznych koncepcji pracy wychowawczo-dydaktycznej. Prowadzone w ramach poszczególnych specjalności badania naukowe przyczyniają się do pogłębiania i poszerzania zakresu wiedzy o nowe wątki i wypracowywania oryginalnych koncepcji i metod badawczych w naukowym oglądzie badanej rzeczywistości edukacyjnej.
Główne kierunki badań
W obszarze rozwoju naukowego Wydział Studiów Edukacyjnych przeprowadza badania na następujących, wyznaczających przestrzeń nauk o edukacji, płaszczyznach stanowiących pole wieloaspektowego humanistycznego dyskursu:
- psychologiczne aspekty procesu uczenia się;
- historia idei pedagogicznych;
- metodologiczne problemy współczesnych nauk o edukacji;
- historia szkolnictwa i oświaty oraz doktryn pedagogicznych;
- aksjologiczne podstawy wychowania i kształcenia;
- egalitaryzacja społeczna a współczesne wyzwania edukacyjne;
- porównawcze analizy systemów edukacyjnych w skali całego świata;
- edukacja globalna;
- edukacja europejska;
- edukacja wielokulturowa i obywatelska;
- transformacja edukacji polskiej na tle tendencji międzynarodowych (ze szczególnym uwzględnieniem problemów wdrażania reformy edukacji);
- edukacyjne aspekty globalizacji, transformacji oraz integracji europejskiej;
- system profilaktyki, resocjalizacji i readaptacji nieletnich i dorosłych;
- patologie społeczne;
- główne problemy edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagogiki kulturalno-oświatowej i opiekuńczo-wychowawczej;
- edukacyjne konteksty funkcjonowania środowisk lokalnych;
- media w procesie kształcenia i wychowania;
- tożsamość młodzieży współczesnej i jej sytuacja społeczna;
- problemy poradnictwa i doradztwa zawodowego;
- selekcyjna i socjalizacyjna funkcja edukacji;
- tendencje rozwojowe kształcenia dorosłych i kształcenia ustawicznego;
- funkcjonowanie społeczeństwa wychowującego i społeczeństwa wiedzy;
- kształtowanie aktywnego obywatelstwa;
- życie codzienne w szkole współczesnej;
- proces kształcenia i jego optymalizacja;
- edukacja ekologiczna;
- dzieci niepełnosprawne i ich funkcjonowanie w rodzinie i społeczeństwie;
- praca z uczniem zdolnym;
- rewalidacja dzieci niepełnosprawnych;
- promocja zdrowia;
- seksualność człowieka i wychowanie seksualne;
- indywidualizacja procesu kształcenia;
- kształtowanie kapitału społecznego.
Zagadnienia te są ujmowane na tle szerokich uwarunkowań historycznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowych. Nadto, zadania te związane są potrzebami społecznymi oraz służą doskonaleniu procesu dydaktycznego w szkolnictwie wyższym na kierunku Pedagogika.