Badania

Działalność naukowa

Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, kontynuuje najlepsze tradycje kształcenia pedagogicznego w Polsce. Problematyka naukowo-badawcza wpisuje się w nurt wartościowych poznawczo i ważnych społecznie rozważań skoncentrowanych na jakości transformacji odbywającej się na płaszczyźnie szeroko pojętej edukacji. W projektach naukowych podejmowane są aktualne i pogłębiające pole badawcze pedagogiki problemy, wiążące się z rozwojem tej dyscypliny jako nauki oraz pedagogiki jako praktycznej działalności społecznej.
Istotne dla rozwoju naukowego Wydziału Studiów Edukacyjnych są projekty o charakterze diagnostyczno-weryfikacyjnym, których celem jest wypracowanie przesłanek teoretycznych i metodycznych koncepcji pracy wychowawczo-dydaktycznej. Prowadzone w ramach poszczególnych specjalności badania naukowe przyczyniają się do pogłębiania i poszerzania zakresu wiedzy o nowe wątki i wypracowywania oryginalnych koncepcji i metod badawczych w naukowym oglądzie badanej rzeczywistości edukacyjnej.

Główne kierunki badań

W obszarze rozwoju naukowego Wydział Studiów Edukacyjnych przeprowadza badania na następujących, wyznaczających przestrzeń nauk o edukacji, płaszczyznach stanowiących pole wieloaspektowego humanistycznego dyskursu:

  • psychologiczne aspekty procesu uczenia się;
  • historia idei pedagogicznych;
  • metodologiczne problemy współczesnych nauk o edukacji;
  • historia szkolnictwa i oświaty oraz doktryn pedagogicznych;
  • aksjologiczne podstawy wychowania i kształcenia;
  • egalitaryzacja społeczna a współczesne wyzwania edukacyjne;
  • porównawcze analizy systemów edukacyjnych w skali całego świata;
  • edukacja globalna;
  • edukacja europejska;
  • edukacja wielokulturowa i obywatelska;
  • transformacja edukacji polskiej na tle tendencji międzynarodowych (ze szczególnym uwzględnieniem problemów wdrażania reformy edukacji);
  • edukacyjne aspekty globalizacji, transformacji oraz integracji europejskiej;
  • system profilaktyki, resocjalizacji i readaptacji nieletnich i dorosłych;
  • patologie społeczne;
  • główne problemy edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagogiki kulturalno-oświatowej i opiekuńczo-wychowawczej;
  • edukacyjne konteksty funkcjonowania środowisk lokalnych;
  • media w procesie kształcenia i wychowania;
  • tożsamość młodzieży współczesnej i jej sytuacja społeczna;
  • problemy poradnictwa i doradztwa zawodowego;
  • selekcyjna i socjalizacyjna funkcja edukacji;
  • tendencje rozwojowe kształcenia dorosłych i kształcenia ustawicznego;
  • funkcjonowanie społeczeństwa wychowującego i społeczeństwa wiedzy;
  • kształtowanie aktywnego obywatelstwa;
  • życie codzienne w szkole współczesnej;
  • proces kształcenia i jego optymalizacja;
  • edukacja ekologiczna;
  • dzieci niepełnosprawne i ich funkcjonowanie w rodzinie i społeczeństwie;
  • praca z uczniem zdolnym;
  • rewalidacja dzieci niepełnosprawnych;
  • promocja zdrowia;
  • seksualność człowieka i wychowanie seksualne;
  • indywidualizacja procesu kształcenia;
  • kształtowanie kapitału społecznego.

Zagadnienia te są ujmowane na tle szerokich uwarunkowań historycznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowych. Nadto, zadania te związane są potrzebami społecznymi oraz służą doskonaleniu procesu dydaktycznego w szkolnictwie wyższym na kierunku Pedagogika.