Resocjalizacja z elementami kryminologii

Resocjalizacja z elementami kryminologii

Tryby studiowania: stacjonarny i niestacjonarny.
Czas trwania: 2 lata (4 semestrów).

Zakład Resocjalizacji
Kierownik: prof. UAM dr hab. Maciej Muskała

Specjalność resocjalizacja z elementami kryminologii adresowana jest do osób, które swoją przyszłość zawodową wiążą z pracą z młodzieżą i osobami dorosłymi, które na skutek konfliktu z prawem, znalazły się – odpowiednio – w placówkach wychowawczych i jednostkach penitencjarnych, w związku z czym  wymagają oddziaływań resocjalizacyjnych oraz readaptacyjnych.

Studia wyposażają studentów w pogłębioną i interdyscyplinarną wiedzę (m.in. z pedagogiki resocjalizacyjnej, polityki kryminalnej, psychologii przestępczości, socjologii dewiacji, prawa) oraz rozbudowane umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do prowadzenia szeroko rozumianych oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Dostarczają rozbudowanej wiedzy z zakresu kryminologii, w szczególności dotyczącej genezy i rozwoju zachowań przestępczych, ich charakterystyki ilościowej oraz jakościowej, sprawców i ofiar, ale także procesu odstąpienia od przestępczości.

Ważnym obszarem kształcenia zarówno teoretycznego, jak i praktycznego, jest przygotowanie do prowadzenia działań diagnostycznych oraz projektowania na ich podstawie szeroko rozumianych oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych, readaptacyjnych, tak w środowisku otwartym, jak i w  instytucjach penitencjarnych. Studenci poznają oparte na dowodach naukowych metody prowadzenia oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych i readaptacyjnych, które mogą weryfikować i doskonalić w czasie przewidzianych programem studiów hospitacji, warsztatów oraz praktyk.

Studia sprzyjają kształtowaniu refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz  twórczemu podejściu do metod i form pracy pedagogicznej. Uwrażliwiają na problemy społeczne, wzmacniają gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia społecznego. Szerokie kompetencje społeczne przygotowują do pracy w zespołach interdyscyplinarnych, zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją w środowisku instytucjonalnym i lokalnym.

Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych

Wybrane przedmioty

  • Podstawy kryminologii
  • Psychopatologia kryminologiczna
  • Interwencja kryzysowa i poradnictwo w sytuacji przestępstwa
  • Współczesne nurty i koncepcje resocjalizacji dorosłych
  • Warsztat kryminalistyczny
  • Wiktymilogia
  • Praca w środowisku lokalnym z elementami streetworkingu
  • Elementy prawa karnego i penitencjarnego

Praktyki

CELE:
Praktyki zawodowe służą rozwinięciu kompetencji zawodowych studentów. W ich ramach studenci pogłębiają wiedzę na temat funkcjonowania instytucji systemu resocjalizacji dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, realizują samodzielnie lub w zespole zadania diagnostyczne, projektujące i reformujące względem wybranych podmiotów.

WYMIAR I CZAS TRWANIA PRAKTYKI:
- II rok – 100 godzin.

MIEJSCE REALIZACJI PRAKTYKI:

  • Kuratorski Zespół Służby Sądowej ds. Rodzinnych i Nieletnich
  • zakład poprawczy/schronisko dla nieletnich/policyjna izba dziecka
  • areszt śledczy/ zakład karny
  • pedagog/psycholog szkolny/ poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • organizacje, stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz osób z problemami życiowymi lub znajdujących się w sytuacji kryzysowej
  • Policja
  • świetlice socjoterapeutyczne
  • ośrodek wspomagania rodziny/ centrum interwencji kryzysowej
  • MONAR/MARKOT/ wspólnota AA
  • placówki opiekuńczo-wychowawcze (np. Dom Młodzieży w Poznaniu)
  • poradnie leczenia uzależnień i współuzależnienia

Kompetencje absolwenta

  • Posiada szeroką, opartą na dowodach naukowych wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, biologii oraz prawa, którą potrafi wykorzystać w odniesieniu do działalności profilaktycznej, resocjalizacyjnej i readaptacyjnej. Zna i potrafi zastosować w praktyce teorie kryminologiczne i resocjalizacyjne.
  • Potrafi przygotować i przeprowadzić zarówno diagnozę o charakterze psychopedagogicznym, jak i penitencjarnym.
  • Projektuje programy profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do specyfiki grupy docelowej, wykorzystując sprawdzone, oparte na dowodach naukowych metody i techniki.
  • Potrafi budować relacje ze zróżnicowanym, tak w zakresie cech społeczno-demograficznych, jak i również motywacji klientem.
  • Skutecznie komunikuje się zarówno z podopiecznymi, jak i z innymi specjalistami, instytucjami czy rodzinami.
  • Potrafi pracować w zespole podejmując zróżnicowane role.
  • Ewaluuje działania profilaktyczne, resocjalizacyjne i readaptacyjne, modyfikując je wedle potrzeb i okoliczności.
  • Działa zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
  • Potrafi animować środowisko lokalne, by wspierać proces readaptacji osób niedostosowanych społecznie.
  • Zna i włącza się w działania organizacji i instytucji profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
  • Aktywnie rozwija swoje kompetencje metodyczne i postawę etyczną.

Perspektywy zawodowe

Absolwent specjalności resocjalizacja z elementami kryminologii jest przygotowany do pracy w instytucjach wymiaru sprawiedliwości, w tym w jednostkach penitencjarnych oraz w organizacjach pozarządowych zajmujących się szeroko rozumianą profilaktyką i resocjalizacją, również dzieci i młodzieży. Miejscem pracy absolwenta tej specjalności może być również społeczność lokalna, gdzie może wspierać osoby lub grupy będące w trudnej sytuacji życiowej, czy doświadczające marginalizacji.

Możliwe stanowiska pracy:

  • wychowawca w zakładach karnych, aresztach śledczych (po przejściu odpowiednich procedur),
  • funkcjonariusz policji, straży miejskiej, służby granicznej, celnej (po przejściu odpowiednich procedur),
  • funkcjonariusz służb zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego,
  • kurator społeczny/zawodowy w kuratorskich zespołach służby sądowej dla dorosłych,
  • pracownik/założyciel organizacji, stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz osób z problemami życiowymi lub znajdujących się w sytuacji kryzysowej (osoby opuszczające placówki resocjalizacyjne i penitencjarne, rodziny osób pozbawionych wolności, ofiary i sprawcy przemocy, osoby uzależnione i współuzależnione),
  • wychowawca/pedagog w placówkach wsparcia dziennego (świetlice wychowawcze i socjoterapeutyczne, ogniska pracy z młodzieżą),
  • wychowawca/pedagoga w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
  • pedagog podwórkowy/streetworker,
  • pedagog w centrum interwencji kryzysowej, centrum mediacyjnym, ośrodku wspomagania rodziny,
  • pedagog w opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów,
  • asystent rodziny,
  • koordynator pieczy zastępczej.

Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:

  • wychowawca (nauczyciel) w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
  • wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
  • wychowawca w świetlicach szkolnych,
  • wychowawca wychowawcy w internatach,
  • pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  • pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach,
  • nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach,
  • specjalista prowadzący zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.

Nasze pasje

Zakład Resocjalizacji prowadzący specjalność na studiach magisterskich - Resocjalizacja z elementami kryminologii realizuje badania z zakresu profilaktyki, wychowania i resocjalizacji podejmowanymi zarówno w środowisku otwartym, jak i w instytucjach prowadzących pracę wychowawczą i resocjalizacyjną w środowisku zamkniętym (np. zakłady poprawcze, zakłady karne). Tematyka z zakresu resocjalizacji i readaptacji społecznej, problematyka dotycząca przestępstwa, jego genezy, charakterystyki sprawcy, znajduje swoje odzwierciedlenia także w realizowanych w Zakładzie Resocjalizacji na studiach magisterskich oraz w pracach magisterskich i projektach studenckich.

Przy Zakładzie Resocjalizacji działa od 2006 r. Koło Naukowe Studentów Resocjalizacji „Dwa Światy” powstałe z inicjatywy dr Soni Dzierzyńskiej-Breś, absolwentki kierunku Pedagogika, specjalności Resocjalizacja. Organizuje ono wraz z Zakładem Resocjalizacji cykliczne konferencje pt: Dzień Twórczej Resocjalizacji, bierze udział w organizacji Ogólnopolskiego Konkursu Więziennej Twórczości Teatralnej oraz podejmuje działania z zakresu edukacji i profilaktyki niedostosowania społecznego nieletnich np. akcje „Sianie dobra”.

Członkowie Koła biorą czynny udział w życiu naukowym Uczelni - przygotowaniu, wsparciu technicznym i tłumaczeniu seminariów, czy konferencji organizowanych przez Zakład Resocjalizacji (np.polsko-amerykańskie seminarium naukowe zorganizowane pt. „Nowe kierunki w probacji”, podczas którego członkowie Koła byli odpowiedzialni za czynności administracyjne, logistyczne oraz związane z tłumaczeniem).

Jedną z istotnych inicjatyw, której współtwórcami są pracownicy Zakładu Resocjalizacji jest powstanie Obserwatorium zagrożeń dla ludzi młodych, https://www.obserwatorium.wlkp.pl , którego celem jest monitorowanie aktualnych czynników ryzyka oraz formułowanie zaleceń dotyczących szeroko rozumianej profilaktyki zjawiska z obszaru dewiacji społecznej. Prace w ramach Obserwatorium pozwoliły na przygotowanie „Raportu otwarcia”, który stanowił punkt odniesienia do wytyczenia celów działalności tego podmiotu.

Absolwenci

Mgr Sylwester Matkowski
Studia Magisterskie na specjalności resocjalizacja z elementami kryminologii są moim zdaniem zdecydowanie jednym z najlepszych wyborów na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM.

Duży nacisk kładziony na nowoczesne zagadnienia związane z efektywnością pracy resocjalizacyjnej pozwolił mi na poznanie dobrych praktyk popartych badaniami naukowymi. Dzięki temu czuję się kompetentniej w swojej obecnej pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Prowadzący stosują interesujące, warsztatowe formy zajęć dają podstawę do "przeżywania" wiedzy, a nie wyłącznie zapoznania się z nią. Oprócz samych zajęć istnieją różne Studenckie Koła Naukowe, pozwalające na dalszy rozwój pasji pracy pedagoga resocjalizacyjnego i wzbogacanie swojej wiedzy i metodyki przez liczne warsztaty, konferencje, festiwale naukowe oraz współpracę z instytucjami lokalnymi - Ośrodkami Kuratorskimi, Domami Wychowawczymi, Zakładami Karnymi. Przykładami mogą być coroczne Festiwale Twórczości Więziennej, międzynarodowe konferencje podczas których każdy ze studentów miał okazję poznać i porozmawiać z m. in. prof. Mario Paparozzi czy też dr Tony Ward'em.

Studia drugiego stopnia stacjonarne (dzienne)

Studia drugiego stopnia niestacjonarne