Resocjalizacja nieletnich

Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne (dzienne), niestacjonarne (zaoczne)
Czas trwania: 2 lata
Język zajęć: polski
Tytuł zawodowy: magister
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Specjalność resocjalizacja nieletnich adresowana jest do osób zainteresowanych profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym i już niedostosowanych, zarówno w warunkach środowiska otwartego, jak i instytucjonalnego, a także wsparciem społecznym osób i grup zagrożonych marginalizacją społeczną oraz kreowaniem nowoczesnych systemów profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Studia nastawione są na dostarczenie interdyscyplinarnej, opartej na dowodach naukowych wiedzy odnoszącej się do rozwoju dzieci i młodzieży, czynników i mechanizmów go zaburzających, ale przede wszystkim wzmacniających, w oparciu o które projektuje się działania profilaktyczne i resocjalizacyjne.
Studenci poznają historię myśli resocjalizacyjnej oraz współczesne rozwiązania i instytucje związane z profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży w kontekście międzynarodowym. Ważnym elementem kształcenia zarówno teoretycznego, jak i praktycznego jest przygotowanie do podejmowania działań diagnostycznych w odniesieniu do jednostek, grup, instytucji i środowiska lokalnego. W związku z tym studenci poznają modele diagnostyczne oraz metody, techniki i narzędzia oraz uczą się wykorzystywać wyniki badań do projektowania oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych, czy resocjalizacyjnych. W czasie zajęć metodycznych oraz prowadzonych przez praktyków warsztatów zdobywają wiedzę, oraz praktyczne umiejętności pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w różnych kontekstach społecznych (środowisko szkolne, lokalne, placówki resocjalizacyjne).
Ważnym aspektem jest również rozwijanie kompetencji społecznych, niezbędnych m.in. do pracy w ramach zespołów interdyscyplinarnych i podejmowania w nich zróżnicowanych ról społecznych. W czasie studiów studenci rozwijają swoją wrażliwość społeczną oraz gotowość do podejmowania działań na rzecz osób doświadczających szeroko rozumianych trudności rozwojowych i życiowych. W ramach hospitacji, warsztatów i praktyk studenci nie tylko poznają instytucje zajmujące się profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży, ale poprzez obserwację praktyków i samodzielne podejmowanie zadań, mają również możliwość zweryfikowania, rozszerzenia i upraktycznienia wiedzy teoretycznej.
Studia sprzyjają kształtowaniu refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz twórczemu podejściu do metod i form pracy pedagogicznej. Uwrażliwiają na osoby, grupy, środowiska zagrożone lub już dotknięte problemami społecznymi, wzmacniają gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia społecznego.
Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych
Wybrane przedmioty
- Mediacje w pracy pedagoga resocjalizacyjnego
- Elementy interwencji kryzysowej w pracy z dzieckiem i rodziną
- Coaching w pracy z rodziną
- Dziecko niedostosowane społecznie w szkole
- Metodyka pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie
- System instytucji wsparcia dziecka i rodziny
- Współczesne koncepcje terapii, profilaktyki i resocjalizacji dzieci i młodzieży
- Warsztat pracy wychowawcy w placówkach resocjalizacyjnych
Praktyki
CELE:
Praktyki zawodowe służą rozwinięciu kompetencji zawodowych studentów. W ich ramach studenci pogłębiają wiedzę na temat funkcjonowania instytucji systemu resocjalizacji dzieci i młodzieży, realizują samodzielnie lub w zespole zadania diagnostyczne, projektujące i reformujące względem wybranych podmiotów.
WYMIAR I CZAS TRWANIA PRAKTYKI:
- II rok – 100 godzin
MIEJSCE REALIZACJI PRAKTYKI:
- Kuratorski Zespół Służby Sądowej ds. Rodzinnych i Nieletnich
- zakład poprawczy/schronisko dla nieletnich/policyjna izba dziecka
- pedagog/psycholog szkolny/ poradnia psychologiczno-pedagogiczna
- organizacje, stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz osób z problemami życiowymi lub znajdujących się w sytuacji kryzysowej
- Policja
- świetlice socjoterapeutyczne
- ośrodek wspomagania rodziny/ centrum interwencji kryzysowej
- placówki opiekuńczo-wychowawcze (np. Dom Młodzieży w Poznaniu)
- poradnie leczenia uzależnień i współuzależnienia.
Kompetencje absolwenta
- Posiada szeroką, opartą na dowodach naukowych wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, biologii oraz prawa, którą potrafi wykorzystać w odniesieniu do działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej.
- Zna i potrafi zastosować w praktyce teorie resocjalizacyjne, szczególnie te odnoszące się do dzieci i młodzieży.
- Potrafi przygotować i przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych związanych z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym lub niedostosowaniem.
- Projektuje indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, wykorzystując sprawdzone, oparte na dowodach naukowych rozwiązania, metody i techniki pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej.
- Potrafi budować relacje ze zróżnicowanym, tak w zakresie cech społeczno-demograficznych, jak i również motywacji klientem, poświęcając szczególną uwagę rodzicom dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie.
- Skutecznie komunikuje się zarówno z wychowankami, innymi specjalistami, instytucjami czy rodzinami.
- Potrafi pracować w zespole podejmując zróżnicowane role.
- Ewaluuje działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, modyfikując je wedle potrzeb i okoliczności.
- Działa zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- Potrafi animować i wspierać swoich wychowanków i środowisko lokalne.
- Zna i włącza się w działania organizacji i instytucji profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
- Aktywnie rozwija swoje kompetencje metodyczne i etyczne.
Perspektywy zawodowe
Absolwent specjalności resocjalizacja nieletnich jest przygotowany do pracy w instytucjach edukacyjnych i pomocowych zajmujących się szeroko rozumianą profilaktyką i resocjalizacją dzieci i młodzieży. Miejscem pracy absolwenta tej specjalności może być również społeczność lokalna, gdzie może wspierać osoby lub grupy będące w trudnej sytuacji życiowej, czy doświadczające marginalizacji.
Możliwe stanowiska pracy:
- wychowawca-pedagog w placówkach wsparcia dziennego (świetlice wychowawcze i socjoterapeutyczne, ogniska pracy z młodzieżą),
- wychowawca-pedagog w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- pedagog podwórkowy/streetworker,
- pedagog w centrum interwencji kryzysowej, centrum mediacyjnym, ośrodku wspomagania rodziny,
- pedagog w opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów,
- asystent rodziny,
- koordynator pieczy zastępczej,
- wychowawca w zakładach karnych, aresztach śledczych (po przejściu odpowiednich procedur),
- funkcjonariusz policji, straży miejskiej, służby granicznej, celnej i innych służb zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego (po przejściu odpowiednich procedur),
- kurator społeczny/zawodowy w zespołach kuratorskiej służby sądowej ds. rodzinnych i nieletnich (po przejściu odpowiednich procedur),
- pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją społeczną osób niedostosowanych społecznie, pracą wychowawczą z dziećmi i młodzieżą, aktywizacją społeczności lokalnych.
Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:
- wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
- wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
- wychowawca w świetlicach szkolnych,
- wychowawca w internatach,
- pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach,
- pedagog (nauczyciel) współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach,
- specjalista prowadzący zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
Nasze pasje
Zakład Resocjalizacji prowadzący specjalność na studiach magisterskich - Resocjalizacja nieletnich realizuje badania z zakresu profilaktyki, wychowania i resocjalizacji podejmowanymi zarówno w środowisku otwartym, jak i w instytucjach prowadzących pracę wychowawczą i resocjalizacyjną w środowisku zamkniętym. Tematyka resocjalizacji i readaptacji społeczne nieletnich znajduje swoje odzwierciedlenia także w realizowanych w Zakładzie Resocjalizacji na studiach magisterskich oraz w pracach magisterskich i projektach studenckich.
Przy Zakładzie Resocjalizacji działa od 2006 r. Koło Naukowe Studentów Resocjalizacji „Dwa Światy” powstałe z inicjatywy dr Soni Dzierzyńskiej-Breś, absolwentki kierunku Pedagogika, specjalności Resocjalizacja. Organizuje ono wraz z Zakładem Resocjalizacji cykliczne konferencje pt: Dzień Twórczej Resocjalizacji, bierze udział w organizacji Ogólnopolskiego Konkursu Więziennej Twórczości Teatralnej oraz podejmuje działania z zakresu edukacji i profilaktyki niedostosowania społecznego nieletnich np. akcje „Sianie dobra”.
Członkowie Koła biorą czynny udział w życiu naukowym Uczelni - przygotowaniu, wsparciu technicznym i tłumaczeniu seminariów, czy konferencji organizowanych przez Zakład Resocjalizacji (np. polsko-amerykańskie seminarium naukowe zorganizowane pt. „Nowe kierunki w probacji”, podczas którego członkowie Koła byli odpowiedzialni za czynności administracyjne, logistyczne oraz związane z tłumaczeniem).
Jedną z istotnych inicjatyw, której współtwórcami są pracownicy Zakładu Resocjalizacji jest powstanie Obserwatorium zagrożeń dla ludzi młodych, https://www.obserwatorium.wlkp.pl, którego celem jest monitorowanie aktualnych czynników ryzyka oraz formułowanie zaleceń dotyczących szeroko rozumianej profilaktyki zjawiska z obszaru dewiacji społecznej. Prace w ramach Obserwatorium pozwoliły na przygotowanie „Raportu otwarcia”, który stanowił punkt odniesienia do wytyczenia celów działalności tego podmiotu.