Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna

Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna

Tryby studiowania: stacjonarny i niestacjonarny.
Czas trwania: 2 lata (4 semestrów).

Zakład Poradnictwa Społecznego
kierownik: prof. dr hab. Magdalena Piorunek

Studia na specjalności poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają nabycie i pogłębienie wiedzy, oraz poszerzenie umiejętności i kompetencji w zakresie szeroko rozumianej pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa i coachingu, a także zagadnień związanych z diagnozowaniem potrzeb oraz świadczeniem pomocy i formalnego wsparcia osobom w różnych kategoriach wiekowych, w tym dzieciom i młodzieży (głównie w systemie edukacji ogólnodostępnej) oraz osobom dorosłym w funkcjonowaniu w zróżnicowanych rolach społecznych, tak osobistych, jak i zawodowych.

Celem kształcenia jest przygotowanie profesjonalistów, których zadaniem jest doradzanie, wspieranie, świadczenie pomocy indywidualnej i grupowej, organizowanie środowiska społecznego w sytuacjach stresowych, trudnych, krytycznych w życiu człowieka oraz pomaganie w wykorzystaniu indywidualnego potencjału rozwojowego jednostki i grup społecznych, funkcjonujących w dynamicznie zmieniającej się, nieprzewidywalnej rzeczywistości.

Absolwent specjalności posiada pogłębioną wiedzę o procesie pomagania, wspierania, radzenia sobie w zróżnicowanych sytuacjach życiowych jednostek i grup w skomplikowanej rzeczywistości społecznej. Pomoc, poradnictwo oraz coaching uczyniono filarami opisywanej specjalności.

Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych

Wybrane przedmioty

  • Teoretyczne podstawy poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej
  • Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
  • Poradnictwo rodzinne z metodyką
  • Poradnictwo zawodowe z metodyką
  • Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu
  • Techniki i narzędzia coachingowe w pracy pedagoga / Warsztat pracy coacha
  • Tutoring w systemie pomocy psychopedagogicznej / Tutoring rozwojowy
  • Metodologia projektów społeczno-edukacyjnych

Kompetencje absolwenta

  • Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do prowadzenia diagnozy pedagogicznej w zakresie zróżnicowanych problemów jednostkowych i społecznych oraz planowania i przeprowadzenia interwencji, a także projektowania wieloaspektowych planów działań wspierających jednostkę.
  • Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do rozpoznania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia w ramach prac zespołów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w szkołach i placówkach.
  • Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do podejmowania i realizacji działań z zakresu poradnictwa i wsparcia społecznego, psychoedukacji z wykorzystaniem elementów coachingu i tutoringu.

Perspektywy zawodowe

Prezentowana specjalność jest odpowiedzią na niesłabnące zapotrzebowanie, konieczność ciągłego dostosowywania, modyfikowania metod i form pomocy z uwagi na dynamicznie zmieniające się potrzeby beneficjentów w zakresie poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Możliwe stanowiska pracy

  • pedagog w niepublicznych poradniach rodzinnych (w tym duszpasterskich),
  • pedagog w ośrodkach pomocy rodzinie – miejskich, gminnych, powiatowych centrach pomocy rodzinie,
  • pedagog w systemie pieczy zastępczej (placówki opiekuńczo-wychowawcze),
  • pedagoga w domach matki i dziecka,
  • pedagog-wychowawca w placówkach wsparcia dziennego (świetlice, ogniska, kluby),
  • pedagog w centrach interwencji kryzysowej (wraz z telefonami zaufania), ośrodkach dla ofiar przemocy w rodzinie, ośrodkach wsparcia, domach pomocy społecznej, środowiskowych domy samopomocy, organizacjach pozarządowych-fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz dzieci, młodzieży, rodzin.

Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:

  • wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
  • wychowawca w świetlicach szkolnych,
  • wychowawca w internatach,
  • pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
  • nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach.

Nasze pasje

Strona internetowa Zakładu Poradnictwa Społecznego:

Funpage na facebooku Studenckiego Koła Naukowego Zakładu Poradnictwa Społecznego "poMOC"

Prezentacja Studenckiego Koła Naukowego Zakładu Poradnictwa Społecznego "poMOC"

Absolwenci

mgr Agnieszka Bakalarska,
absolwentka specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna. Jesteś optymistą? Aktywistą? Myślicielem? Marzycielem? A może lubisz analizować różne sytuacje i wyciągać wnioski? Czujesz radość na myśl o tym, że ktoś dzięki Tobie uśmiecha się? Wierzysz, że dobra karma zawsze powraca? Na poradnictwie i pomocy psychopedagogicznej spotkasz ludzi, których dzieli wiele różnic, a łączy jeszcze więcej podobieństw – wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, empatia, umiejętność obserwacji, zamiłowanie do pomagania innym. Tu splata się siły każdej indywidualnej jednostki, by wykrzesać z nich 100% efektywności dla całej grupy. Tylko tutaj zmierzysz się z prawdziwymi wyzwaniami, rzucanymi przez praktyków w dziedzinie pomagania, którzy pozwolą Ci sprawdzić, czy potrafisz pomagać ludziom. Odpowiedź zawsze brzmi: TAK. Na tej specjalności dowiesz się, jak wykorzystać tkwiący w Tobie potencjał, by osiągnąć wszystkie wyznaczone cele. Nie tylko zawodowe, ale też życiowe. Więc nie wahaj się – wybierz poradnictwo i pomoc psychopedagogiczną i zacznij działać dla siebie i innych.

mgr Piotr Jóźwiak,
absolwent specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna. Pedagog/diagnosta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Słupcy Dlaczego wybrałem Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczną? Postanowiłem rozpocząć studia na tej specjalności ze względu na szeroką perspektywę zawodową. Szeroko rozumiane poradnictwo znajduje swoje zastosowanie na wielu płaszczyznach, czy to w poradni, czy w szkoleniowo-warsztatowej części mojej pracy zawodowej. Co umożliwiły mi studia na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczną? Przede wszystkim wyposażyły mnie w szeroką wiedzę i umiejętności związane z poradnictwem psychopedagogicznym. Dzięki tej specjalności mogłem poznać i zgłębić nowe trendy w dziedzinie edukacji i wsparcia (coaching, mentoring i Tutoring). Obecnie umiejętności coachingowe wykorzystuje do pracy z grupą. Bardzo cenię sobie to, jak bardzo kładziony jest nacisk na praktykę - zajęcia z praktykami, konkretne przykłady itd. Program studiów zawiera przedmioty, dzięki którym byłem w stanie poznać zagrożenia, które obecnie występują wśród dzieci i młodzieży ale i dowiedzieć się, jak stworzyć program profilaktyczny lub projekt społeczno-edukacyjny, który będzie "odpowiedzią" na dany problem.

Studia drugiego stopnia stacjonarne (dzienne)

Studia drugiego stopnia niestacjonarne