Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna

Tryby studiowania: stacjonarny i niestacjonarny.
Czas trwania: 2 lata (4 semestrów).
Zakład Poradnictwa Społecznego
kierownik: prof. dr hab. Magdalena Piorunek
Studia na specjalności poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają nabycie i pogłębienie wiedzy, oraz poszerzenie umiejętności i kompetencji w zakresie szeroko rozumianej pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa i coachingu, a także zagadnień związanych z diagnozowaniem potrzeb oraz świadczeniem pomocy i formalnego wsparcia osobom w różnych kategoriach wiekowych, w tym dzieciom i młodzieży (głównie w systemie edukacji ogólnodostępnej) oraz osobom dorosłym w funkcjonowaniu w zróżnicowanych rolach społecznych, tak osobistych, jak i zawodowych.
Celem kształcenia jest przygotowanie profesjonalistów, których zadaniem jest doradzanie, wspieranie, świadczenie pomocy indywidualnej i grupowej, organizowanie środowiska społecznego w sytuacjach stresowych, trudnych, krytycznych w życiu człowieka oraz pomaganie w wykorzystaniu indywidualnego potencjału rozwojowego jednostki i grup społecznych, funkcjonujących w dynamicznie zmieniającej się, nieprzewidywalnej rzeczywistości.
Absolwent specjalności posiada pogłębioną wiedzę o procesie pomagania, wspierania, radzenia sobie w zróżnicowanych sytuacjach życiowych jednostek i grup w skomplikowanej rzeczywistości społecznej. Pomoc, poradnictwo oraz coaching uczyniono filarami opisywanej specjalności.
Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych
Wybrane przedmioty
- Teoretyczne podstawy poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej
- Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
- Poradnictwo rodzinne z metodyką
- Poradnictwo zawodowe z metodyką
- Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu
- Techniki i narzędzia coachingowe w pracy pedagoga / Warsztat pracy coacha
- Tutoring w systemie pomocy psychopedagogicznej / Tutoring rozwojowy
- Metodologia projektów społeczno-edukacyjnych
Kompetencje absolwenta
- Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do prowadzenia diagnozy pedagogicznej w zakresie zróżnicowanych problemów jednostkowych i społecznych oraz planowania i przeprowadzenia interwencji, a także projektowania wieloaspektowych planów działań wspierających jednostkę.
- Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do rozpoznania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia w ramach prac zespołów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w szkołach i placówkach.
- Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do podejmowania i realizacji działań z zakresu poradnictwa i wsparcia społecznego, psychoedukacji z wykorzystaniem elementów coachingu i tutoringu.
Perspektywy zawodowe
Prezentowana specjalność jest odpowiedzią na niesłabnące zapotrzebowanie, konieczność ciągłego dostosowywania, modyfikowania metod i form pomocy z uwagi na dynamicznie zmieniające się potrzeby beneficjentów w zakresie poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Możliwe stanowiska pracy
- pedagog w niepublicznych poradniach rodzinnych (w tym duszpasterskich),
- pedagog w ośrodkach pomocy rodzinie – miejskich, gminnych, powiatowych centrach pomocy rodzinie,
- pedagog w systemie pieczy zastępczej (placówki opiekuńczo-wychowawcze),
- pedagoga w domach matki i dziecka,
- pedagog-wychowawca w placówkach wsparcia dziennego (świetlice, ogniska, kluby),
- pedagog w centrach interwencji kryzysowej (wraz z telefonami zaufania), ośrodkach dla ofiar przemocy w rodzinie, ośrodkach wsparcia, domach pomocy społecznej, środowiskowych domy samopomocy, organizacjach pozarządowych-fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz dzieci, młodzieży, rodzin.
Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:
- wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
- wychowawca w świetlicach szkolnych,
- wychowawca w internatach,
- pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach.
Nasze pasje
Strona internetowa Zakładu Poradnictwa Społecznego:
Funpage na facebooku Studenckiego Koła Naukowego Zakładu Poradnictwa Społecznego "poMOC"
Prezentacja Studenckiego Koła Naukowego Zakładu Poradnictwa Społecznego "poMOC"
Absolwenci
mgr Agnieszka Bakalarska,
absolwentka specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna. Jesteś optymistą? Aktywistą? Myślicielem? Marzycielem? A może lubisz analizować różne sytuacje i wyciągać wnioski? Czujesz radość na myśl o tym, że ktoś dzięki Tobie uśmiecha się? Wierzysz, że dobra karma zawsze powraca? Na poradnictwie i pomocy psychopedagogicznej spotkasz ludzi, których dzieli wiele różnic, a łączy jeszcze więcej podobieństw – wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka, empatia, umiejętność obserwacji, zamiłowanie do pomagania innym. Tu splata się siły każdej indywidualnej jednostki, by wykrzesać z nich 100% efektywności dla całej grupy. Tylko tutaj zmierzysz się z prawdziwymi wyzwaniami, rzucanymi przez praktyków w dziedzinie pomagania, którzy pozwolą Ci sprawdzić, czy potrafisz pomagać ludziom. Odpowiedź zawsze brzmi: TAK. Na tej specjalności dowiesz się, jak wykorzystać tkwiący w Tobie potencjał, by osiągnąć wszystkie wyznaczone cele. Nie tylko zawodowe, ale też życiowe. Więc nie wahaj się – wybierz poradnictwo i pomoc psychopedagogiczną i zacznij działać dla siebie i innych.
mgr Piotr Jóźwiak,
absolwent specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna. Pedagog/diagnosta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Słupcy Dlaczego wybrałem Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczną? Postanowiłem rozpocząć studia na tej specjalności ze względu na szeroką perspektywę zawodową. Szeroko rozumiane poradnictwo znajduje swoje zastosowanie na wielu płaszczyznach, czy to w poradni, czy w szkoleniowo-warsztatowej części mojej pracy zawodowej. Co umożliwiły mi studia na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczną? Przede wszystkim wyposażyły mnie w szeroką wiedzę i umiejętności związane z poradnictwem psychopedagogicznym. Dzięki tej specjalności mogłem poznać i zgłębić nowe trendy w dziedzinie edukacji i wsparcia (coaching, mentoring i Tutoring). Obecnie umiejętności coachingowe wykorzystuje do pracy z grupą. Bardzo cenię sobie to, jak bardzo kładziony jest nacisk na praktykę - zajęcia z praktykami, konkretne przykłady itd. Program studiów zawiera przedmioty, dzięki którym byłem w stanie poznać zagrożenia, które obecnie występują wśród dzieci i młodzieży ale i dowiedzieć się, jak stworzyć program profilaktyczny lub projekt społeczno-edukacyjny, który będzie "odpowiedzią" na dany problem.