Zarządzanie oświatą

Zarządzanie oświatą

Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne (dzienne)
Czas trwania: 2 lata
Język zajęć: polski
Tytuł zawodowy: magister
Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej
Kierownik specjalności: dr Izabela Cytlak

Specjalność zarządzanie oświatą ma na celu przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry kierowniczej, specjalizującej się w zarządzaniu różnorodnymi instytucjami oświatowymi. Specjalność dostarcza kompleksową wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania instytucjami oświatowymi, takimi jak szkoły, przedszkola czy placówki edukacyjne. Studenci zdobywają nie tylko teoretyczne podstawy zarządzania, ale także praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznego funkcjonowania w dynamicznym środowisku oświaty.

Program nauczania obejmuje kluczowe aspekty zarządzania oświatą, takie jak planowanie strategiczne, organizacja pracy placówki, finanse edukacyjne, kadry pedagogiczne, a także komunikacja z interesariuszami, w tym z rodzicami uczniów i organami nadzoru. Studenci zdobywają umiejętności analizy danych edukacyjnych, oceny efektywności procesów nauczania, a także planowania i wdrażania innowacji pedagogicznych. W ramach specjalności uczestnicy są również przygotowywani do rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w placówkach edukacyjnych, tak aby stworzyć sprzyjające środowisko pracy dla nauczycieli i innych pracowników.

Ponadto studenci zdobywają umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z prawem oświatowym, normatywami oraz odpowiedzialnością etyczną w kontekście pracy w sektorze edukacyjnym. Każdy student będzie miał możliwość stworzenia portfolio, zawierającego materiały i narzędzia przydatne w pracy menedżerskiej. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują wsparcie eksperckie, obejmujące konsultacje, diagnozy i szkolenia, wspomagające ich rozwój zawodowy.

Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych

Wybrane przedmioty

  • Finansowanie oświaty
  • Rozwój zawodowy dyrektora i nauczyciela
  • Marketing usług edukacyjnych
  • Metodologia budowania strategii edukacyjnych
  • Prawo oświatowe i administracyjne
  • Nadzór pedagogiczny
  • Polityka oświatowa samorządów lokalnych
  • Planowanie pracy w placówce oświatowo-wychowawczej

Praktyki

Organizację i przebieg praktyk studenckich na I roku reguluje
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela:

  1. Rodzaj i czas trwania praktyki określa plan studiów.
  2. Praktyki odpowiadają profilowi kształcenia i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu równorzędnemu z innymi zajęciami objętymi planem studiów dla danych specjalności.
  3. Opieką nad praktykami z ramienia uczelni sprawuje i je zalicza opiekun-koordynator praktyk.
  4. Opiekunem studenta w placówce edukacyjnej jest wskazany przez Dyrektora nauczyciel, z którym praktykant konsultuje na bieżąco przebieg praktyk.
  5. W trakcie odbywania praktyki student realizuje program praktyki i podporządkowuje się organizacji pracy w placówce.
  6. Student przed rozpoczęciem praktyki przedkłada Dyrektorowi placówki skierowanie na praktykę, program praktyki i porozumienie.
  7. Student podejmujący praktykę musi być – na czas trwania praktyki - ubezpieczony od następstw nieszczęśliwych wypadków. Praktykant wypełnia dokument Oświadczenie o ubezpieczeniu i przed udaniem się na praktykę składa dokument u opiekuna praktyk z ramienia uczelni.

II. ZADANIA OGÓLNE PRAKTYKANTA:

  1. Zdobycie wiedzy na temat sposobów i charakteru pracy placówki. W tym celu student powinien:
    a. przeanalizować wraz z opiekunem dokumenty stanowiące prawną podstawę działania placówki (ustawy, zarządzenia, rozporządzenia)
    b. zapoznać się ze statutem placówki
    c. zapoznać się z jej strukturą organizacyjną, również (o ile jest to możliwe i wskazane ze względu na cel praktyki) przez branie udziału w pracach komórek organizacyjnych oraz opracowanie schematu organizacyjnego placówki wraz z opisem zadań i uprawnień przypisanych do poszczególnych stanowisk;
    d. zapoznać się z formami pracy stosowanymi w placówce
    e. zapoznać się w dokumentacją opracowywaną w placówce.
  2. Zdobywanie, ulepszanie i rozwijanie kompetencji praktycznych i interpersonalnych poprzez:
    a. opracowywanie planów zajęć
    b. obserwacja zajęć
    c. samodzielne prowadzenie zajęć o zróżnicowanym charakterze (np. warsztaty – dotyczy osób posiadających przygotowanie pedagogiczne)
    d. udział w działaniach podejmowanych przez pracowników
    e. prowadzenie pod kontrolę opiekuna ze strony placówki standardowej dokumentacji.
  3. Opracowanie monografii placówki wg podanych zagadnień na 10 – 15 stron.
  4. Zgromadzenie koniecznej do zaliczenia praktyki dokumentacji.
  5. Dostarczenie dokumentacji do opiekuna praktyk ze strony WSE UAM w terminie ustalonym przez opiekuna praktyk.

III. DOKUMENTACJA PRAKTYKI

Codzienne aktywność w czasie trwania praktyki dokumentowana jest przez studenta w formie dzienniczka praktyk. Znajdują się w nim informacje dotyczące:

  1. czynności, jakie będą realizowane w czasie trwania praktyki
  2. czasu spędzonego w placówce w danym dniu
  3. zadań realizowanych w placówce w danym dniu
  4. zdobytych umiejętności
  5. własnych spostrzeżeń dotyczących pobytu w placówce (karta samooceny studenta)
  6. harmonogram praktyki – skrócona wersja dzienniczka praktyk (synteza wykonywanych działań podczas praktyki)
  7. opinia opiekuna praktyk ze strony instytucji na temat funkcjonowania studenta w placówce, musi zawierać ocenę końcową
  8. Uwaga! Konieczne jest wykazanie czynności związanych ze specjalnością Zarządzanie Oświatą
  9. Uwaga! Wpisy w dzienniczku praktyk wymagają potwierdzenia opiekuna praktyk przez opieczętowanie i podpisanie
  10. Monografia palcówki - wykonanie teczki, gdzie znajdą się dokumenty odnoszące się do funkcjonowania placówki.

Kompetencje absolwenta

  • Posiada podstawową wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania personelem.
  • Posiada rozwinięte praktyczne umiejętności wdrażania wybranych procedur personalnych.
  • Sprawnie porusza się po głównych aktach prawnych normujących pracę szkoły/placówki oświatowej.
  • Potrafi prowadzić badania pedagogiczne, sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazać możliwości rozwoju placówki oświatowej.
  • Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu planowania i zarządzania placówką oświatową w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci specjalności zarządzanie oświatą są przygotowaniu do zajmowania stanowisk kierowniczych we wszystkich typach szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz w organach prowadzących i nadzorujących działalność oświatową (pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 2 października 2023 r.).

Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia

14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:

  • wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
  • wychowawca w świetlicach szkolnych,
  • wychowawca w internatach.

Nasze pasje

W ramach specjalności Zarządzanie oświatą studentki i studenci mają możliwość uczestniczyć w wydarzeniach prowadzonych przez Zakład Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej UAM. Ostatnio realizowane przez ZPOiEO projekty:

  • 1.12.2017 - 31.09.2021 – wsparcie administracyjno-organizacyjne spotkań oświatowych prowadzonych w ramach projektu: Wsparcie kadry JST w zarządzaniu oświatą w województwie wielkopolskim, ukierunkowane na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów; kierownik projektu: dr Izabela Cytlak, Nr wniosku: WND-POWR.02.10.00-00-2014/17-01 (źródła finansowania: Ministerstwo Edukacji Narodowej, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • 1.09.2019-31.12.2019 – wsparcie administracyjno-organizacyjne spotkania dla społeczności Poznania, w ramach premiery filmu z zakresu integracji społecznej w projekcie: PUK PUK. Pokaż Usłysz Korzystaj! We współpracy z OAK Usługi Opiekuńcze Sp. z o. o.; Finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • 1–2.12.2016 - wsparcie organizacyjno-administracyjne w Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych”, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM, Poznań.

Nasze Koło Naukowe:

  • Koło Naukowe Zarządzania oświatą (opiekunowie: dr Izabela Cytlak, dr Roman Pawłowski): udział studentek i studentów w konferencjach organizowanych przez Zakład Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej WSE UAM (m.in. wsparcie organizacyjno-administracyjne w Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych” 1 – 2 grudnia 2016 roku, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM, Poznań); akcje charytatywne (m.in. zbiórka książek dla oddziału onkologii dziecięcej Szpitala im. Jonschera w Poznaniu, zbiórka środków higienicznych dla Hospicjum Domowego w Poznaniu; wsparcie uczniów ze szkół podstawowych w sytuacji epidemii: wspólne odrabianie lekcji, wsparcie w edukacji)
  • Udział studentek i studentów w konferencjach kół naukowych (prezentacja wyników badań dotyczących dyrektora szkoły przygotowanych w ramach działalności koła).

Dobre praktyki edukacyjne (ewaluacja, innowacje, badania naukowe) prowadzone przez Zakład Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej:

  1. Projekty badawczo-praktyczne w ramach przedmiotów kierunkowych (przygotowanie planu działań marketingowych szkoły/placówki oświatowej wraz z budżetem).
  2. Wizyty studyjne w szkołach i placówkach oświatowych (w ramach programu hospitacji dla specjalności Zarządzanie oświatą) - m.in. szkoła Łejery (model zarządzania szkołą alternatywną), Prywatna Szkoła Podstawowa w Biedrusku (zarządzanie szkołą prywatną), Przedszkole Parkowe Skrzaty Fundacji UAM etc.
  3. Doradztwo systemowe - współpraca z organami prowadzącymi szkoły.
  4. Współpraca z radą przedsiębiorców dla specjalności Zarządzanie oświatą.
  5. Udział i wsparcie administracyjno-organizacyjne w organizacji konferencji naukowo-szkoleniowo-praktycznych.
  6. Zajęcia w formie treningów interpersonalnych (Negocjacje i mediacje, Zarządzanie zasobami ludzkimi etc.). W trakcie zajęć studenci ćwiczą umiejętności i kompetencje społeczne związane z zarządzaniem konfliktem, zasobami ludzkimi. W bezpiecznej, szkoleniowej atmosferze odgrywają różnorodne sytuacje społeczne i zawodowe, realizują gry społeczne, dzięki czemu nabywają oraz rozwijają umiejętności i kompetencje niezbędne w przyszłej pracy.
  7. Symulacje działań finansowych (przygotowanie oraz krytyczna analiza budżetu szkoły/placówki oświatowej) w ramach przedmiotu Finansowanie oświaty.
  8. Przygotowanie narzędzi wsparcia w edukacji zdalnej dla szkół i placówek oświatowych współpracujących ze specjalnością (materiały dydaktyczne w formie e-lekcji, filmy edukacyjno-instruktażowe, bajki terapeutyczne, zajęcia zdalne rozwijające kreatywność, zajęcia zdalne relaksacyjne).

Absolwenci

Zadaniem tej specjalności jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry kierowniczej w dziedzinie zarządzania wszelkiego rodzaju instytucjami oświatowymi. Zdobyte wiadomości i umiejętności pozwolą absolwentom na właściwą organizację nadzoru, prowadzenia dokumentacji i sprawnego zarządzania zespołem pracowniczym. Program studiów, oprócz wykładów i konwersatoriów, obejmuje także praktyki, ważne dla uzyskania i pogłębienia wiedzy praktycznej potrzebnej przyszłemu dyrektorowi czy menedżerowi oświaty.

Absolwent:

  • uzyska podstawową wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania personelem
  • rozwinie praktyczne umiejętności wdrażania wybranych procedur personalnych
  • wskaże charakterystyczne akty prawne normujące ewaluację pracy szkoły/placówki oświatowej
  • potrafi prowadzić badania pedagogiczne, sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazać możliwości rozwoju placówki oświatowej
  • potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu planowania i zarządzania placówką oświatową w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

Absolwenci studiów pierwszego stopnia, którzy nie posiadają przygotowania pedagogicznego mają możliwość (odpłatnie w ramach DUE) uzupełnienia w toku studiów drugiego stopnia przedmiotów i praktyk dających przygotowanie pedagogiczne w zakresie studiowanej specjalności. Przygotowanie to jest konieczne w przypadku osób planujących podjęcie pracy w placówkach systemu oświaty.

Studia drugiego stopnia stacjonarne (dzienne)