Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną

Tryby studiowania: stacjonarny i niestacjonarny.
Czas trwania: 2 lata (4 semestrów).

Zakład Podstaw Wychowania i Opieki
Kierownik: prof. UAM dr hab. Renata Michalak

Na specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną studenci zdobywają pogłębioną wiedzę, poszerzają swoje umiejętności i kompetencje, które umożliwiają realizację różnego typu zadań opiekuńczo-wychowawczych oraz związanych z szeroko rozumianą pracą z rodziną. Są to zadania związane ze wspomaganiem rodziny, podejmowaniem działań prewencyjnych oraz interwencyjnych w sytuacjach zagrażających prawidłowemu funkcjonowaniu i rozwoju dzieci, oraz rodzin, jak również zadania związane z monitorowaniem funkcjonowania rodziny i efektywnego jej wspierania.

W czasie studiów studenci zdobędą wiedzę i umiejętności o charakterze multidyscyplinarnym, które pomocne im będą w procesie konstruowania własnej drogi rozwojowej. Przedmioty kształcenia specjalistycznego umożliwią zdobycie i rozwinięcie kompetencji, które pozwolą im efektywnie funkcjonować w roli zawodowej. Szczególny nacisk kładzie się na kompetencje interpretacyjno-komunikacyjne, informatyczno-medialne, kreatywne oraz autoewaluacyjne zwłaszcza w wymiarze wartości etycznych i umiejętności aranżowania wsparcia, opieki, wychowania i doradztwa indywidualnym osobom, jak i grupom społecznym, w tym szczególnie rodzinie.

Osobowość zawodowa przyszłych pedagogów wymaga spojrzenia na całą ich edukację w kategoriach ogólnych procesów rozwojowych, a także poprzez pryzmat mechanizmów wyznaczających te procesy, a nie jedynie w kategoriach wąsko pojętych, oderwanych kompetencji zawodowych. W związku z tym proponuje się blok przedmiotów, które umożliwią integrację teoretycznej i praktycznej wiedzy o mechanizmach i sposobach pomocy, opieki i wychowania. Przedmioty te pozwolą także na poznanie własnych zasobów studentów, jako przyszłych kreatorów procesów opieki i wychowania. Pomogą studentom wyjaśnić i zrozumieć związki między faktami, zdarzeniami i zjawiskami występującymi w tych procesach, a także dostarczą standardów oceny podjętych działań. Celem jest rozwinięcie u studentów kompetencji w zakresie wieloaspektowej pracy z rodziną, która znajduje się w trudnym położeniu, ma zróżnicowane zasoby, a także potrzeby i dysfunkcje.

Dopełnieniem jest blok zajęć warsztatowych, których zasadniczym celem jest nabycie i rozwinięcie osobistych kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej, ale także budowanie wzajemnych relacji między studentami, jako społecznością uczących się. Zajęcia będą realizowane głównie metodami aktywizującymi, opartymi na wymianie i współpracy, sprzyjającymi refleksji i zaangażowanej partycypacji studentów w rozwój swoich kompetencji zawodowych i osobowych.

Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych

Wybrane przedmioty

  • Teoretyczne podstawy pracy z rodziną
  • Główne instytucje opieki, wychowania i pomocy rodzinie
  • Warsztat umiejętności opiekuna – wychowawcy
  • Diagnoza rodziny
  • Opieka i wychowanie w różnych fazach życia
  • Metody pracy z rodziną
  • Diagnoza i terapia zaburzeń
  • Warsztat pracy asystenta rodziny

Praktyki

Studenci specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną (studia uzupełniające, magisterskie) w trakcie trwania studiów realizują praktyki zawodowe m.in. w:

  • powiatowych centrach pomocy rodzinie
  • miejskich ośrodkach pomocy rodzinie
  • centrach interwencji kryzysowej
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych
  • żłobkach, klubach dziecięcych
  • szkołach
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych
  • Ponadto studenci studiów uzupełniających, magisterskich, którzy nie uzyskali w trakcie studiów licencjackich tzw. przygotowania pedagogicznego, mogą skorzystać z oferty przygotowanej przez Wydział Studiów Edukacyjnych i zrealizować Dodatkowe Usługi Edukacyjne (DUE).

Kompetencje absolwenta

  • Posiada interdyscyplinarną wiedzę niezbędną do planowania i realizacji działań opiekuńczych i wychowawczych w środowisku szkolnym i rodzinnym.
  • Posiada niezbędną wiedzę i kompetencje do udzielania pomocy w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i rodzinnych.
  • Przygotuje diagnozę psychopedagogiczną jednostki i rodziny, uwzględniając zasoby i ryzyka.
  • Zaplanuje i zrealizuje program pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem i jego rodziną.
  • Zaplanuje i zrealizuje program pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą dziecięcą i młodzieżową.
  • Potrafi zaplanować, zorganizować, zrealizować i dokonać ewaluacji czynności opiekuńczych i wychowawczych, jak również pracy wspierającej funkcjonowanie rodziny.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną są przygotowani do pracy w placówkach zajmujących się wychowaniem, opieką i innymi formami pomocy, a także profilaktyką oraz terapią, w odniesieniu do osób w każdym wieku, a więc do pracy m.in. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach wsparcia dziennego (świetlice miejskie, kluby). Absolwenci są przygotowani do pracy w instytucjach wspierających rodzinę w sytuacjach problemowych, tj. w miejskich i gminnych ośrodkach pomocy rodzinie, powiatowych centrach pomocy rodzinie, adopcyjnych, interwencyjnych.

Możliwe stanowiska pracy:

  • wychowawca-pedagog w centrum interwencji kryzysowej, centrum mediacyjnego, ośrodku wspomagania rodziny,
  • asystent rodziny,
  • koordynator pieczy zastępczej,
  • pedagog w ośrodku (pre)adopacyjnym,
  • wychowawca-pedagog w klubie seniora,
  • opiekun w żłobku/klubie dziecięcym,
  • wychowawca-pedagog w placówkach wsparcia dziennego (świetlice wychowawcze i socjoterapeutyczne, ogniska pracy z młodzieżą),
  • wychowawca-pedagoga w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
  • pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń działających na rzecz rodziny i środowiska lokalnego.

Absolwenci posiadający przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. mogą być również zatrudniani na stanowisku:

  • wychowawca w szkolnych schroniskach młodzieżowych,
  • wychowawca w świetlicach szkolnych i nauczyciela wychowawcy w internatach,
  • pedagog w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Nasze pasje

Szanowni Państwo zapraszamy do studiowania specjalności, która prowadzona jest przez pracowników Zakładu Podstaw Wychowania i Opieki, jednego z najdłużej działających zakładów na Wydziale Studiów Edukacyjnych. Warto wiedzieć, że Zakład ma znaczące tradycje m.in. we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym; w tym z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i edukacyjnymi. Od kilkunastu lat, każdego roku spotykamy się na seminariach i omawiamy aktualne dla praktyki i nauki zagadnienia. Dzięki temu, studenci mają możliwość realizacji praktyk, wolontariatu czy stażu w różnorodnych, „zaprzyjaźnionych” z nami instytucjach.

Zapraszamy do zapoznania się ze stroną specjalności w mediach społecznościowych:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61556387824903

https://www.instagram.com/porwseuam/

Przy Zakładzie od wielu lat aktywnie działa Koło Naukowe Pedagogiki Opiekuńczo – Wychowawczej „Razem”. Studenci działający w Kole realizują nie tylko naukowe zadania i biorą udział w konferencjach, ale także szkolą się na warsztatach, jak również organizują (lub współorganizują) wiele ważnych wydarzeń społecznych dla różnych grup i osób w każdym wieku.
Zapraszamy do zapoznania się ze stroną Koła w mediach społecznościowych.

https://www.facebook.com/kolonaukowerazem

STUDIUJ Z NAMI

Studia drugiego stopnia stacjonarne (dzienne)

Studia drugiego stopnia niestacjonarne