Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Pedagogika, specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Wydział Studiów Edukacyjnych
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne (dzienne)
Czas trwania: 3 lata
Język zajęć: polski
Tytuł zawodowy: licencjat
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Zakład Podstaw Wychowania i Opieki
Kierownik: prof. UAM dr hab. Renata Michalak
Specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza przygotowuje studentów do działań z zakresu wychowania i opieki, skupiając się na kluczowych aspektach rozwoju jednostki oraz zharmonizowanego funkcjonowania społecznego. Studenci zdobywają niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje do pełnienia roli profesjonalnego opiekuna i wychowawcy. W obrębie tej roli zawodowej mieści się realizacja zadań związanych z udzielaniem swoistych form pomocy osobom w różnym wieku (tj. dzieci, młodzież, osoby dorosłe, także seniorzy) znajdującym się w trudnym położeniu życiowym, jak również przeżywającym szczególne trudności oraz pochodzącym ze środowisk dysfunkcyjnych. To wspomaganie podopiecznych i wychowanków w funkcjonowaniu dokonuje się poprzez niwelowanie, korygowanie nieprawidłowości oraz zapobieganie ich powstawaniu. Studenci tej specjalności uczą się przygotowywać wieloaspektowe diagnozy, które stanowią punkt wyjścia do projektowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutycznych i profilaktycznych. W związku z tym, że proces wychowania realizowany w instytucjach edukacyjnych i placówkach opiekuńczo- wychowawczych jest szczególnym rodzajem działania, bowiem odbywa się przede wszystkim w grupie i poprzez grupę, wiele uwagi w toku studiów poświęca się umiejętnościom pracy z grupą.
W ramach specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza studenci realizują praktyki zawodowe (w systemie oświaty, tj. m.in. w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bursach, internatach) oraz praktyki zawodowe specjalnościowe także w instytucjach pozaoświatowych, takich jak placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego (domy dziecka), świetlice środowiskowe oraz placówki realizujące działalność opiekuńczo-wychowawczą z małym dzieckiem (kluby malucha, żłobki). Realizacja praktyki specjalnościowej pozwala studentom na przygotowanie się do projektowania i realizowania procesów opiekuńczych i wychowawczych poprzez zdobywanie niezbędnej wiedzy obejmującej specyfikę pracy wybranych instytucji oraz umiejętności praktycznych poprzez obserwację warsztatu pracy specjalistów i realizację zadań w bezpośrednim kontakcie z podopiecznymi placówek.
Wybrane przedmioty:
- Wychowanie w biegu życia.
- Teoria pomocy i praktyka pomagania.
- Pomoc i opieka w starości.
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą.
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w przypadkach indywidualnych.
- Diagnostyka psychopedagogiczna w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej.
- Warsztat kreatywnego opiekuna – wychowawcy.
- Biograficzne uwarunkowania rozwoju.
- Opieka nad małym dzieckiem.
- Pedagogika zabawy.
- Kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci i młodzieży.
- Metodyka zajęć plastycznych.
- Metodyka zajęć muzycznych.
- Warsztaty teatralne.
Kompetencje absolwenta
- Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczych i wychowawczych.
- Udzielanie pomocy psychopedagogicznej w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych.
- Korygowanie zaburzeń w funkcjonowaniu i rozwoju.
- Sporządzanie diagnozy psychopedagogicznej.
- Projektowanie i prowadzenie zajęć z grupą osób w różnym wieku (dziecięcą, młodzieżową, dorosłych, także starszych) w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
- Korygowanie zaburzeń w rozwoju
- Planowanie, organizowanie, realizowanie i ewaluowanie czynności opiekuńczych i wychowawczych.
Perspektywy zawodowe
Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jest przygotowany do pracy z osobami, będącymi w trudnej sytuacji życiowej (np. w domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, hospicjach) i/lub pochodzących ze środowisk dysfunkcyjnych (np. w świetlicach socjoterapeutycznych).
W programie studiów I stopnia na kierunku pedagogika udokumentowana jest realizacja przygotowania pedagogicznego, przy czym uzyskanie uprawnień związanych z przygotowaniem pedagogicznym jest możliwe pod warunkiem kontynuacji przez studenta przygotowania merytorycznego, tj. ukończenia studiów II stopnia na kierunku pedagogika (zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dn. 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 poz. 890 t. j. z późn. zm.).
Możliwe stanowiska pracy:
- Wychowawca w placówkach wsparcia dziennego (świetlicach socjoterapeutycznych, środowiskowych, młodzieżowych i klubach różnego typu).
- Opiekun małego dziecka, osoby starszej.
- Opiekun w hospicjach i placówkach opieki paliatywnej.
- Asystent rodziny.
- Założyciel/pracownik organizacji pozarządowych, fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin.
Nasze pasje
Szanowni Państwo zapraszamy do studiowania specjalności, która prowadzona jest przez pracowników Zakładu Podstaw Wychowania i Opieki, jednego z najdłużej działających zakładów na Wydziale Studiów Edukacyjnych. Warto wiedzieć, że Zakład ma znaczące tradycje m.in. we współpracy z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i edukacyjnymi; od kilkunastu lat, każdego roku spotykamy się na seminariach i omawiamy aktualne dla praktyki i nauki zagadnienia. Dzięki temu, studenci mają możliwość realizacji praktyk, wolontariatu czy stażu w „zaprzyjaźnionych” z nami, różnorodnych instytucjach.
Przy Zakładzie od wielu lat aktywnie działa Koło Naukowe Pedagogiki Opiekuńczo – Wychowawczej „Razem”. Studenci działający w Kole realizują nie tylko naukowe zadania i biorą udział w konferencjach, ale także szkolą się na warsztatach, jak również organizują (lub współorganizują) wiele ważnych wydarzeń społecznych dla różnych grup i osób w każdym wieku.
Zapraszamy do zapoznania się ze stroną Koła w mediach społecznościowych:
https://www.facebook.com/kolonaukowerazem
STUDIUJ Z NAMI