Socjoterapia i promocja zdrowia

Tryby studiowania: stacjonarny
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów).
Laboratorium Promocji Zdrowia i Psychoterapii
Kierownik: dr hab. Katarzyna Waszyńska
Opis
Specjalność Socjoterapia i promocja zdrowia obejmuje dwa obszary tematyczne i kompetencyjne:
Socjoterapię – grupowa forma pomocy psychopedagogicznej; metoda pracy skierowana do dzieci i młodzieży z grup ryzyka i/lub przejawiających trudności i/lub zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym. Celem jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, w tym: pomoc i wspieranie ich w realizacji zadań rozwojowych, radzeniu sobie z kryzysami i trudnościami, zwiększenie wiedzy, kompetencji i umiejętności w zakresie funkcjonowania psychospołecznego, a także stwarzanie dzieciom takich warunków (doświadczeń społecznych), aby umożliwić im zmianę przekonań, zachowań i odreagowanie emocjonalne (cel terapeutyczny)
oraz
Promocję zdrowia - proces i działania umożliwiające zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem (utrzymaniem i poprawą) i stylem życia.
Absolwent Socjoterapii i promocji zdrowia:
Posiada wiedzę na temat zastosowania, zakresu i znaczenia socjoterapii, promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej. Zna formy i metody pracy z dziećmi i młodzieżą, osobami dorosłymi zarówno w obszarze rozwijania zasobów i kompetencji osobistych jak również w zakresie pojawienia się trudności, problemów, zaburzeń w funkcjonowaniu psychospołecznym. Zna zasady przeprowadzania diagnozy pedagogicznej i potrafi zaplanować i zorganizować działania opiekuńcze, wychowawcze, edukacyjne, profilaktyczne, socjoterapeutyczne. Jest też przygotowany do organizowania, prowadzenia oraz ewaluowania różnego typu zajęć, warsztatów i programów edukacyjnych.
Absolwent jest przygotowany do pracy między innymi w:
- placówkach oświatowych, w tym w zakresie zadań związanych z socjoterapią w szkołach, w Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych
- placówkach oświatowych, w tym w zakresie zadań związanych z promocją zdrowia i profilaktyką
- instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; świetlicach socjoterapeutycznych;
- centrach interwencji, ośrodkach mediacji
- instytucjach ochrony i wspomagania zdrowia, sanatoriach
- fundacjach, stowarzyszeniach, instytucjach skoncentrowanych wokół działań profilaktycznych, psycho-edukacyjnych, socjoterapeutycznych
- działach promocji zdrowia, departamentach zdrowia w firmach i instytucjach.
Możliwe stanowiska pracy:
- socjoterapeuta
- animator czasu wolnego
- specjalista do spraw profilaktyki
- specjalista do spraw promocji zdrowia
- specjalista do spraw szkoleń
- edukator zdrowotny
- specjalista do spraw programów profilaktycznych i/lub socjoterapeutycznych
- konsultant do spraw edukacji zdrowotnej.
Program studiów dla studiów stacjonarnych
Wybrane przedmioty:
- diagnostyka psychopedagogiczna
- konstruowanie programów profilaktycznych
- techniki wspomagania zdrowia
- warsztat pracy pedagoga
- terapia zajęciowa
- profilaktyka i terapia trudności w uczeniu się
- metody socjoterapii (m.in w pracy z dzieckiem doświadczającym przemocy, nadpobudliwym psychoruchowo…)
- pedagogika zabawy
- podstawy mediacji
- pomoc psychologiczna i pedagogiczna
- Rozwój psychoseksualny i edukacja seksualna
Praktyki
- Praktyka może być realizowana jako praktyka śródroczna lub ciągła, w okresie wyznaczonym przez opiekuna praktyk. Dzienna i tygodniowa liczba godzin odbywanych w ramach praktyki może być zmienna, dostosowana do warunków danej placówki oraz studenta, lecz nie wyższa niż 5 godzin dziennie
- Student przed rozpoczęciem praktyk otrzymuje od opiekuna praktyk: oświadczenie dotyczące ubezpieczenia, deklarację dotyczącą miejsca odbywania praktyk, skierowanie na praktykę, instrukcję praktyk oraz umowę dla opiekuna praktyki ze strony instytucji
- Przed rozpoczęciem praktyk, student dostarcza opiekunowi praktyk deklarację dotycząca miejsca odbywania praktyk oraz oświadczenie o dokonanym ubezpieczeniu na czas trwania praktyk
- Student dokumentuje praktykę poprzez uzupełnianie dziennika praktyk wraz z załącznikami.
1. Cele praktyki:
- Poznanie praktycznej działalności placówek, w których odbywają się praktyki
- Wchodzenie praktykanta w role zawodowe w instytucjach będących terenem ich przyszłej pracy zawodowej
- Rozwijanie oraz pogłębianie kompetencji pedagogicznych, w toku obserwacji oraz własnej aktywności.
2. Miejsce odbywanie praktyki zawodowej
Studenci odbywają praktykę w różnych typach placówek:
- Placówki pozaszkolne, prowadzące działalność opiekuńczo-wychowawczą i socjoterapeutyczną (np. świetlice edukacyjne i socjoterapeutyczne, zakłady poprawcze, domy kultury, domy i ośrodki pomocy społecznej, ośrodki pomocy rodzinie, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej, domy dziecka, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, ośrodki szkolno-wychowawcze, szkolne schroniska młodzieżowe, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, pogotowia opiekuńczo-wychowawcze, środowiskowe domy samopomocy, rodzinne domy samopomocy, środowiskowe ogniska wychowawcze, stowarzyszenia i fundacje związane z działalnością opiekuńczo-wychowawczą i socjoterapeutyczną)
- Placówki związane z ochroną i promocją zdrowia (sanepidy, ośrodki odwykowe, leczenia uzależnień, ośrodki dziennego pobytu, gabinety kosmetyczne promujące zdrowie, kliniki leczenia bólu, niepłodności itp., sanatoria, stowarzyszenia i fundacje.).
3. Miejsce odbywania praktyki pedagogicznej
- Placówki oświatowe: szkoły podstawowe, gimnazja, średnie, zawodowe; szkoły zorganizowane w zakładzie opieki zdrowotnej, w tym w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i lecznictwa uzdrowiskowego
- Zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne placówki oświatowo-wychowawcze, placówki artystyczne, placówki kształcenia ustawicznego i praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i specjalistyczne
- Specjalny Ośrodek Wychowawczy, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, Bursa, Dom Wczasów Dziecięcych, Zespół Szkół i Placówek Oświatowych (z wyłączeniem szkół specjalnych).
Kariera
Absolwent jest przygotowany do pracy między innymi w:
- placówkach oświatowych, w tym w zakresie zadań związanych z socjoterapią w szkołach, w Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych
- placówkach oświatowych, w tym w zakresie zadań związanych z promocją zdrowia i profilaktyką
- instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; świetlicach socjoterapeutycznych;
- centrach interwencji, ośrodkach mediacji
- instytucjach ochrony i wspomagania zdrowia, sanatoriach
- fundacjach, stowarzyszeniach, instytucjach skoncentrowanych wokół działań profilaktycznych, psychoedukacyjnych, socjoterapeutycznych
- działach promocji zdrowia, departamentach zdrowia w firmach i instytucjach.
Możliwe stanowiska pracy:
- socjoterapeuta
- animator czasu wolnego
- specjalista do spraw profilaktyki
- specjalista do spraw promocji zdrowia
- specjalista do spraw szkoleń
- edukator zdrowotny
- specjalista do spraw programów profilaktycznych i/lub socjoterapeutycznych
- konsultant do spraw edukacji zdrowotnej.