Mediacje i interwencja kryzysowa w edukacji

Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne (dzienne), niestacjonarne (zaoczne)
Czas trwania: 3 lata
Język zajęć: polski
Tytuł zawodowy: licencjat
Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Zakład Poradnictwa Społecznego
kierownik: prof. dr hab. Magdalena Piorunek

Specjalność mediacje i interwencja kryzysowa w edukacji odpowiada na rosnące zapotrzebowanie społeczne w obrębie działań wspomagających osoby w szeroko rozumianym kryzysie. Jest skierowana do osób, które chcą swoją karierę związać z obszarem wsparcia dzieci i młodzieży, które doświadczyły lub doświadczają kryzysu, również tego związanego z konfliktami rówieśniczymi.

Specjalność mediacje i interwencja kryzysowa w edukacji kształtuje umiejętności studentów w obszarze zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz skutecznego stosowania mediacji w rozwiązywaniu konfliktów w środowisku edukacyjnym. Program skupia się na holistycznym podejściu do pracy z uczniami, nauczycielami i innymi uczestnikami procesu edukacyjnego, rozwijając zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznej interwencji w trudnych sytuacjach.

Jednym z kluczowych obszarów, którym zajmują się studenci, jest kryzys. Nabywają oni wiedzę m.in. dotyczącą reakcji emocjonalnych oraz zachowań osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych, co umożliwia im zindywidualizowane podejście do procesu wsparcia. Ponadto, zdobywają umiejętności identyfikowania sytuacji kryzysowych, oceny ich skali i opracowywania odpowiednich strategii interwencji. W ramach specjalności, studenci uczą się skutecznego stosowania strategii i technik mediacyjnych w rozwiązywaniu konfliktów w przestrzeniach edukacyjnych. Zdobytą wiedzę wykorzystują do rozwijania umiejętności komunikacyjnych, budowania dialogu między stronami konfliktu oraz kreowania harmonijnych relacji w środowisku edukacyjnym. Specjalność pomaga rozwijać umiejętności komunikacji interpersonalnej, co obejmuje aktywne słuchanie, porozumiewanie się z różnymi grupami docelowymi oraz budowanie zaufania. Etyczne aspekty pracy w obszarze interwencji kryzysowych i mediacji są również istotnym elementem programu. Studenci uczą się przestrzegania zasad poufności, szanowania praw i godności uczestników, co wspiera budowanie profesjonalnej relacji z klientami. Studenci mają okazję do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy poprzez staże i zajęcia praktyczne, co umożliwia im realne doświadczenie w obszarze interwencji kryzysowych i mediacji.

Studia na tej specjalności są pierwszym krokiem do uzyskania profesjonalnej wiedzy i kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej oraz mediacji. Studia przygotowują pedagogów do pracy w sektorze edukacyjnym, opiekuńczo-wychowawczym, w instytucjach wsparcia społecznego dla osób zmagających się z sytuacjami kryzysowymi.

Wybrane przedmioty specjalnościowe:

  • Teoretyczne i metodyczne podstawy profilaktyki.
  • Warsztat samorozwojowy.
  • Zarządzanie konfliktem.
  • Diagnostyka w procesach pomocowych.
  • Trening umiejętności mediacyjnych.
  • Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego.
  • Narzędzia i techniki regulacji emocji.
  • Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne i w zakresie uczenia się.

Kompetencje absolwenta:

  • Posiada wiedzę, kompetencje, umiejętności do prowadzenia diagnozy pedagogicznej w zakresie zróżnicowanych problemów jednostkowych i społecznych oraz planowania i przeprowadzenia działań wspierających i pomocowych.
  • Posiada kompetencje interpersonalne, budowane w oparciu o wiedzę pedagogiczną oraz własne doświadczenia w praktyce społecznej.
  • Posiada umiejętności i kompetencje diagnostyczne i metodyczne do podejmowania działań z zakresu mediacji i interwencji w trudnych sytuacjach społecznych dotyczących wybranych kategorii osób i grup społecznych.
  • Posiada umiejętności i kompetencje interpretacyjno-prognostyczne, przydatne do tworzenia i realizowania programów mediacyjnych i interwencyjnych w edukacji.
  • Posiada umiejętności i kompetencje organizacyjne, związane z planowaniem, realizowaniem i ewaluowaniem działań podejmowanych w zakresie mediacji i interwencji kryzysowej w edukacji.
  • Posiada kompetencje autokreacyjne przejawiające się w autorefleksji pedagogicznej, umiejętności trafnego diagnozowania własnych emocji, w ewaluacji własnych dokonań oraz gotowości do zabiegów naprawczych w sytuacji kompetencyjnych niedomagań.

Perspektywy zawodowe

W programie studiów I stopnia na kierunku pedagogika udokumentowana jest realizacja przygotowania pedagogicznego, przy czym uzyskanie uprawnień związanych z przygotowaniem pedagogicznym jest możliwe pod warunkiem kontynuacji przez studenta przygotowania merytorycznego, tj. ukończenia studiów II stopnia na kierunku pedagogika (zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dn. 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 poz. 890 t. j. z późn. zm.).

Potencjalne stanowiska pracy

  • Wychowawca w placówkach wsparcia dziennego (świetlicach socjoterapeutycznych, środowiskowych, młodzieżowych i klubach różnego typu).
  • Wychowawca, opiekun, konsultant w ośrodkach interwencji kryzysowej.
  • Asystent rodziny.
  • Założyciel/pracownik organizacji pozarządowych, fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin.
  • Edukator ds. mediacji i interwencji kryzysowej

Rekrutacja

Studia pierwszego stopnia stacjonarne (dzienne)

Studia pierwszego stopnia niestacjonarne