Data publikacji w serwisie:

Międzynarodowe Seminarium „Puppet Theatre for Integration in Education” na WSE (Poznań, 27.09.2024)

Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu był gospodarzem Międzynarodowego Seminarium pt. „Puppet Theatre for Integration in Education” (Poznań, 27.09.2024r..). Spotkanie, w którym uczestniczyło blisko 40 osób, stanowiło wprowadzenie do realizacji projektu "Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE”).

Projekt Puppet INTEGRATE jest dofinansowany przez Unię Europejską (Project Number: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311) w ramach działania Erasmus+ KA210-SCH (Small-scale partnerships in school education). W realizację projektu zaangażowane są trzy instytucje: Aristotle University of Thessaloniki, Visual Puppet Theatre "Prasin Aloga" (reprezentujące stronę grecką) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (występujący z ramienia Polski). Rolę instytucji koordynującej pełni Aristotle University of Thessaloniki (AUTH), a funkcję kierownika projektu sprawuje prof. Antonis Lenakakis wspierany przez zespół z Faculty of Education AUTH: Martha Ioannidou, Maria Koltsida oraz Stathis Sidiropoulos. Z kolei w imieniu Visual Puppet Theatre "Prasin Aloga" działają w nim Εmmanouela Kapokaki, Alexis Giannakoulias i Maro Bourdalou.

Realizatorami działań projektowych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu jest aktualnie pięć jednostek Wydziału Studiów Edukacyjnych: Pracownia Pedagogiki Szkolnej (dr Mateusz Marciniak – kierownik projektu w Polsce, Karina Barecka, Anna Borkowska, Marianna Racka, prof. UAM dr hab. Renata Wawrzyniak-Beszterda), Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się (dr Michalina Kasprzak), Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży (dr Bożena Kanclerz, dr Lucyna Myszka-Strychalska, dr Paulina Peret-Drążewska), Laboratorium Edukacji Muzycznej (dr Katarzyna Forecka-Waśko), a także Zakład Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka (dr Anna Rybińska).

Projekt jest realizowany od 01 kwietnia 2024 do 30 września 2025. Dotyczy zagadnienia integracji dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem (m.in. dzieci reprezentujących mniejszości etniczne i narodowe) w edukacji poprzez wykorzystanie lalek teatralnych. Ukierunkowany jest on na ułatwienie procesu społecznej integracji dzieci z grup wrażliwych (m.in. uczniowie z doświadczeniem migracji, osoby zagrożone przedwczesnym porzuceniem nauki i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) poprzez wspieranie ich procesu adaptacji kulturowej i zmniejszanie dyskryminacji, z którą się spotykają, a także upodmiotowienie dzieci (wzmacnianie pozycji) w środowisku szkolnym. Projekt koncentruje się na mobilizowaniu odbiorców (osób pracujących w szkołach oraz edukatorów i animatorów pracującym z dziećmi zagrożonymi wykluczeniem) do stosowania interaktywnych narzędzi lalkarskich i teatralnych w ich pracy oraz inspirowanie ich do twórczego działania. Stąd w ramach projektu realizowane są szkolenia w zakresie edukacji z wykorzystaniem lalek teatralnych i tworzona jest platformy cyfrowa poświęcona wymianie doświadczeń z tego zakresu. Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej projektu oraz na stronie Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu (w zakładce projekty).

27 września 2024 na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu miało miejsce Międzynarodowe Seminarium pt. „Puppet Theatre for Integration in Education” dotyczące wykorzystania lalek teatralnych w edukacji, które stanowiło wprowadzającą część projektu „Puppet INTEGRATE”. Seminarium wraz warsztatami prowadzone były w języku angielskim przez przedstawicielkę Visual Puppet Theatre "Prasin Aloga" - Εmmanouela Kapokaki w asyście dr Mateusza Marciniaka z WSE UAM, który zapewnił tłumaczenie.

W spotkaniu wzięło udział blisko 40 nauczycieli i specjalistów (pedagogów, terapeutów, logopedów, psychologów) będących przedstawicielami 12 różnych placówek (10 szkół podstawowych i ogólnokształcących, ośrodka szkolno-wychowawczego i powiatowego środowiskowego domu samopomocy) oraz 9 osób odpowiedzialnych za organizację przedsięwzięcia reprezentujących Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.

Otwarcia seminarium dokonała prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska (Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM). Słowo wstępne wygłosił prof. Antonis Lenakakis (kierownik projektu „Puppet INTEGRATE”), natomiast wprowadzenie dotyczące założeń projektu przedstawił dr Mateusz Marciniak (koordynator naukowy polskiej części projektu „Puppet INTEGRATE”). Następnie nastąpiło przestawienie się uczestników spotkania i zaproszonych gości.

Zasadnicza część seminarium składała się z dwóch warsztatów prowadzonych przez Εmmanouelę Kapokaki - założycielkę Visual Puppet Theatre „Prasein Aloga”, absolwentkę Ecole Supérieure Nationale des Arts des Marionnettes w Charleville-Mézières we Francji, mającą szerokie doświadczenie w tworzeniu spektakli teatru lalek i organizacji seminariów lalkowych skierowanych do różnych grup społecznych. W trakcie pierwszej części warsztatów („Construction of a simple puppet, animation”) uczestnicy zdobyli wiedzę na temat tego, jak przygotować lalkę z biało-czarnych gazet, w jaki sposób można ją ubrać oraz przyozdobić, jak zadbać o uformowanie poszczególnych elementów sylwetki. Zapoznali się z zasadami tworzenia lalek oraz wskazówkami dotyczącymi atmosfery towarzyszącej ich powstawaniu i późniejszemu wykorzystywaniu. Z kolei druga część warsztatu („Improvisations with puppets”) została poświęcona zagadnieniu wprawiania lalek w ruch w toku improwizacji (siadanie, kontakt z publicznością, trzymanie lalki przez aktora) oraz komunikowaniu emocji przez lalki (wyrażanie smutku, złości oraz radości).

W podsumowującej części spotkania omówiono dalsze etapy pracy w projekcie. Jego integralną część będą stanowiły aktywności podejmowane przez przeszkolonych pedagogów w szkołach i ośrodkach edukacyjnych, którzy będą realizować działania projektowe z wykorzystaniem lalek teatralnych z grupami uczniowskimi. Działania te obejmą warsztaty dotyczące przygotowania własnych lalek z papieru przez uczniów i wdrożenia ich w zadania związane z przygotowaniem improwizacji teatralnych. Projektowi będzie towarzyszył cykl spotkań on-line, podczas których uczestnicy projektu będą mogli otrzymać wsparcie i wskazówki niezbędne na kolejnych etapach tworzenia improwizacji przez uczniów. Warto nadmienić, że poszczególne placówki uczestniczące w projekcie będą otrzymać bieżące wsparcie ze stronny przydzielonych im koordynatorów i koordynatorek z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przedstawienie koordynatorów połączone z otwartą dyskusją zwieńczyło obrady.

Seminarium, a szczególnie prowadząca warsztaty, zebrało wiele pozytywnych informacji zwrotnych od uczestników spotkania.

Zachęcamy do zapoznania się z programem Seminarium oraz z fotorelacją z wydarzenia w galerii (fotografie wykonały: mgr Karina Barecka oraz dr Anna Rybińska).

W imieniu Komitetu Programowego Seminarium,

dr Lucyna Myszka-Strychalska

dr Mateusz Marciniak

Erasmus+ KA210-SCH, Projekt “PuppetTheatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)”, Umowa nr: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311, jest dofinansowany przez Unię Europejską. https://www.puppetintegrate.eu/

Dokumenty

Nazwa Numer Obowiązujący od / Kto wydał Pobierz plik
Puppet-INTEGRATE-Seminar-Agenda-AMU-27.09.2024.pdf 9.10.2024 Mikołaj Czajkowski
PDF
Pobierz PDF Puppet-INTEGRATE-Seminar-Agenda-AMU-27.09.2024.pdf(944.4 KB)