Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)

Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest partnerem w projekcie: "Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)".

Projekt Puppet INTEGRATE jest dofinansowany przez Unię Europejską (Project Number: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311 – Erasmus KA210-SCH - Small-scale partnerships in school education).

Rolę instytucji koordynującej pełni Aristotle University of Thessaloniki (Grecja), a funkcje kierownicze sprawują prof. Antonis Lenakakis oraz Stathis Sidiropoulos. W projekcie uczestniczy Visual Puppet Theatre "Prasin Aloga" (Grecja) (https://prasinaloga.gr/) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Realizatorami działań projektowych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu jest aktualnie pięć jednostek Wydziału Studiów Edukacyjnych: Pracownia Pedagogiki Szkolnej (dr Mateusz Marciniak – kierownik projektu w Polsce, Karina Barecka, Anna Borkowska, Marianna Racka, prof. UAM dr hab. Renata Wawrzyniak-Beszterda), Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się (dr Michalina Kasprzak), Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży (dr Bożena Kanclerz, dr Lucyna Myszka-Strychalska, dr Paulina Peret-Drążewska), Laboratorium Edukacji Muzycznej (dr Katarzyna Forecka-Waśko), a także Zakład Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka (dr Anna Rybińska).

Czas realizacji projektu: 01 kwietnia 2024 – 30 września 2025.

Adresaci projektu

Projekt jest skierowany do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Adresowany jest zarówno do edukatorów i animatorów pracujących z dziećmi zagrożonymi wykluczeniem społecznym, jak i do samych uczniów. W szczególności dedykowany jest osobom pracującym z dziećmi pochodzenia romskiego (i reprezentującymi inne mniejszości), doświadczającymi migracji oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i jednocześnie uczącymi się w szkołach. Przez edukatorów i animatorów rozumie się nauczycieli aktywnych zawodowo oraz przyszłych nauczycieli, studentów pedagogiki i nauk o wychowaniu oraz innych pracowników pedagogicznych, a także wolontariuszy i przedstawicieli instytucji zaangażowanych w pracę z dziećmi zagrożonymi wykluczeniem i marginalizacją.

Pośrednimi odbiorcami projektu są doradcy szkolni i przedstawiciele kierownictwa szkół, asystenci romscy oraz przedstawicielom władz centralnych i lokalnych, organizacji pozarządowych, a także migranci, uchodźcy i członkowie społeczności lokalnych.

Cele projektu

Główny cel projektu skoncentrowany jest wokół wspierania integracji dzieci romskich i migrantów w edukacji poprzez wykorzystanie lalkarstwa teatralnego. Ukierunkowany jest on na ułatwienie procesu społecznej integracji wrażliwych grup dzieci (takich jak uczniowie będący migrantami, osoby zagrożone przedwczesnym porzuceniem nauki i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) poprzez wspieranie ich procesu adaptacji kulturowej i zmniejszanie dyskryminacji, z którą się spotykają, a także upodmiotowienie (wzmacnianie pozycji) samych dzieci w środowisku szkolnym. Związany jest z mobilizacją edukatorów i animatorów poprzez lalkarstwo oraz inspirowanie ich do tworzenia. Dlatego też koncentruje się on na zachęcaniu do stosowania interaktywnych narzędzi teatralnych przez szkoły oraz zapewnienie edukatorom i animatorom pracującym z dziećmi narażonymi na wykluczenie konkretnych szkoleń w zakresie edukacji z wykorzystaniem lalek teatralnych i stworzenie platformy cyfrowej poświęconej wymianie doświadczeń z tego zakresu.

Cele projektu obejmują także:

- interaktywną edukację dzieci poprzez cyfrowe spektakle/przedstawienia/improwizacje z wykorzystaniem lalek teatralnych, dotyczące zróżnicowanych zagadnień edukacyjnych (przemoc rówieśnicza, wykluczenie, zapobieganie wszelkiego rodzaju uzależnieniom itp.);

- motywowanie nauczycieli do poszerzania i dalszego rozwoju własnych kompetencji w zakresie wykorzystania lalek teatralnych jako narzędzia integracji i inkluzji oraz promowanie innowacyjnej pedagogiki i metod nauczania, uczenia się i oceniania, które wspierają pedagogów i edukatorów.

Działania podejmowane w projekcie obejmują m.in.:

- aktywności współtwórcze na rzecz edukacji włączającej z wykorzystaniem technik lalkarskich w Grecji i w Polsce, w ramach których zostanie opracowana metodyka pracy opartej na współtworzeniu w zakresie edukacji lalkarskiej (z wykorzystaniem lalek teatralnych);

- szkolenia stacjonarne (realizowane w Polsce i Grecji) i online (5 spotkań, w okresie październik 2024 - marzec 2025) dla nauczycieli uczestniczących w projekcie w Grecji i w Polsce. Podczas nich uczestnicy rozwiną swoje umiejętności wykorzystania technik lalkarskich (lalek teatralnych) w edukacji w celu rozpoznawania i wyrażania swoich emocji i uczuć (rozwijanie umiejętności kierowania emocjami);

Zakłada się, że około 30 osób (nauczycieli, doradców szkolnych i przedstawicieli kierownictwa szkoły) pracujących w szkołach podstawowych oraz w innych placówkach edukacyjnych zostanie przeszkolonych w zakresie kompetencji społecznych, obywatelskich i wykorzystania lalek teatralnych w procesie edukacyjno-wychowawczym. Ponadto przewiduje się, iż do projektu zostanie włączonych około 70 dzieci romskich i migrantów oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Grecji i Polsce przez przeszkolonych nauczycieli. Uczniowie przygotują improwizacje z wykorzystaniem lalek teatralnych, które zostaną zamieszczone na platformie projektu;

- działaniom szkoleniowym towarzyszyć będzie bieżące wsparcie/asysta dla nauczycieli koordynujących projektów uczniowskich udzielane przez przedstawicieli Visual Puppet Theatre "Prasin Aloga" oraz pracowników Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu;

- w ramach podejmowanych działań stworzone zostanie repozytorium i platforma online z otwartym dostępem dla nauczycieli i uczniów, na której będą dostępne m. in. przykładowe improwizacje z wykorzystaniem lalkarstwa (przygotowane przez zespoły uczniowskie podczas zajęć szkolnych pod opieką nauczycieli biorących udział w szkoleniach), podręcznik zawierający opis praktyk związanych z upowszechnianiem edukacji lalkarskiej i raporty ewaluacyjne dotyczące projektu;

- Promowanie wypracowanych narzędzi między innymi w postaci wystąpień konferencyjnych oraz publikacji naukowych.

Oczekiwane rezultaty:

W ramach projektu planowane jest opracowanie:

- cyfrowego podręcznika zawierającego praktyki współtworzenia edukacji lalkarskiej;

- strony internetowej i repozytorium edukacyjnego z materiałami o lalkarstwie i improwizacjami przygotowanymi w zespołach uczniowskich w ramach projektu;

- raportów z wywiadów częściowo ustrukturyzowanych i analizy wyników badań kwestionariuszowych dotyczących ewaluacji projektu;

- planu rozpowszechniania wypracowanych narzędzi i zrównoważonego rozwoju.

Ponadto zakłada się wypracowanie efektów w postaci:

- rozwoju wiedzy i umiejętności nauczycieli biorących udział w szkoleniach w zakresie lalkarstwa i jego wykorzystania w pracy z grupami zagrożonymi wykluczeniem i wykorzystywania ich podczas prowadzonych zajęć;

- rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów (m.in. współpracy, komunikacji, świadomości i uzewnętrzniania własnych stanów emocjonalnych, autoekspresji, kreatywności) przygotowujących improwizacje pod opieką przeszkolonych nauczycieli;

- korzyści partnerów akademickich i szkół w zakresie integracji programów nauczania z lalkarstwem w celu zapewnienia dalszych interaktywnych technik w procesie edukacyjnym;

- wymiany najlepszych praktyk dotyczących wykorzystania lalkarstwa w procesie uczenia się pomiędzy partnerami i uczestnikami projektu;

- zacieśnienia współpracy międzynarodowej i w środowisku wielokulturowym.

Zachęcamy do śledzenia aktualnych informacji o projekcie.

Erasmus+ KA210-SCH, Agreement no: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311, The project “Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups Puppet (INTEGRATE)” is co-funded by the European Union

Co-funded by EU