Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Tryby studiowania: stacjonarny i niestacjonarny.
Czas trwania: 5 lat (10 semestrów).
Wyróżnienia i nagrody związane z procesem kształcenia kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (od 2020 r.)
- Wyróżnienie Specjalne Zarządu Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego przyznane w ramach Programu „Uczelnia Liderów” w 2020 roku
- Certyfikat „Studia z Przyszłością” uzyskany w 2021 roku (Fundacja Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego).
Jeżeli Twoim marzeniem jest praca z dziećmi w przedszkolu lub w edukacji wczesnoszkolnej (klasach 1-3) to kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest właśnie dla Ciebie. Zawód nauczyciela wymaga szczególnych predyspozycji osobowych, talentu pedagogicznego, bardzo starannego przygotowania merytorycznego i metodycznego. Przygotowanie to zapewnią Ci takie zajęcia jak wykłady, konwersatoria, laboratoria oraz praktyki w szkołach i przedszkolach, które będziesz mógł realizować na tym kierunku.
Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna to osoba potrafiąca w sposób kreatywny tworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci, a także dysponująca umiejętnościami twórczego organizowania procesu zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. To także osoba wykazująca się pogłębioną wiedzą w zakresie najnowszych tendencji i kierunków zmian w kształceniu dzieci.
Absolwent tego kierunku wyposażony jest w wiedzę i umiejętności w zakresie wspomagania rozwoju dzieci, indywidualizowania pracy z nimi, diagnozowania i stymulowania rozwoju małego ucznia; zna też idee integracji i inkluzji w edukacji. Jego warsztat pracy bazuje na szeregu różnorodnych metodyk m. in. edukacji polonistycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, plastycznej, muzycznej, technicznej i wychowania fizycznego.
Ważne miejsce w procesie kształtowania kompetencji absolwenta odgrywają praktyki pedagogiczne odbywane w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych, które dają możliwość twórczego wykorzystywania zdobytej w toku studiów wiedzy i umiejętności. Warto także podkreślić, że udział w pedagogicznych kołach naukowych i innych organizacjach studenckich pozwala zdobyć cenne doświadczenia i poszerzyć wachlarz kompetencji, budując jednocześnie unikatowe i atrakcyjne dla pracodawców CV absolwentów.
Program studiów dla studiów stacjonarnych
Program studiów dla studiów niestacjonarnych
Wybrane przedmioty specjalnościowe:
- Metodyka edukacji przedszkolnej
- Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
- Metodyka edukacji matematycznej z elementami logik
- Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej z ekologią
- Metodyka edukacji polonistycznej
- Metodyka edukacji plastycznej
- Metodyka edukacji muzycznej
- Profilaktyka i terapia logopedyczna z kulturą żywego słowa
- Przygotowanie do nauczania języka obcego z metodyką
- Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się TIK
- Metodyka zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne z elementami zabawy
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Integracja i inkluzja w edukacji
- Wspieranie aktywności twórczej dziecka.
Praktyki
Studenci/Studentki kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w ciągu pięciu lat realizują aż 240 godzin praktyki pedagogicznej w placówkach opiekuńczo-edukacyjnych, co daje doskonałe praktyczne przygotowanie do przyszłej pracy w zawodzie i pozwala na uzyskanie uprawnień do pracy w tych instytucjach.
Praktyka realizowana jest w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, do których można zaliczyć:
- PRZEDSZKOLA (publiczne, niepubliczne, z oddziałami integracyjnymi, zerówki)
- SZKOŁY PODSTAWOWE (publiczne, niepubliczne, specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi) - pierwszy etap edukacyjny, czyli klasy I-III.
Praktyki corocznie odbywają się zarówno w przedszkolu, jak i w szkole, dzięki czemu student/studentka systematycznie przygotowuje się do pełnienia roli nauczyciela-opiekuna i wychowawcy w obu typach placówek.
Kariera
Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna może pracować na stanowisku:
- nauczyciel w przedszkolu (publicznych i niepublicznych)
- nauczyciel klas I-III w szkołach podstawowych (publicznych i niepublicznych)
- opiekun w żłobku i w klubach dziecięcych.
Nasze pasje
Praca z dziećmi to nie tylko odpowiedzialność i zaangażowanie, ale również wspaniała przygoda, którą przeżywa się w relacji z drugim człowiekiem. Możliwość towarzyszenia w wszechstronnym rozwoju dziecka jest dla nauczyciela przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej źródłem satysfakcji i ciągłych inspiracji do tworzenia przestrzeni edukacyjno-wychowawczych. Jaką mamy pasję? To radość z przygotowania do zawodu, który wiąże się z radością płynącą z pracy z dziećmi, ponieważ „kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (Janusz Korczak).
Przeżyj z nami niesamowitą podróż do krainy dziecięcego postrzegania świata.
Jak rozwijamy nasze pasje w trakcie studiów?
Grupa Badawcza EduTer
Grupa Badawcza EduTer działa przy Pracowni Badań nad Procesem Uczenia się od 2019 roku. W jej skład wchodzą zarówno wykładowcy Wydziału Studiów Edukacyjnych, jak i studenci. Miejsce to służy do rozwijania pasji naukowych studentów. W ramach działalności w grupie badawczej studenci pedagogiki pod opieką koordynatorów prowadzą pierwsze projekty badawczo-naukowe, tworzą pierwsze publikacje, przygotowują pierwsze wystąpienia konferencyjne.
Studenckie Koło Naukowe Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
https://www.facebook.com/knepiw
Koło działa przy Zakładzie Pedagogiki Dziecka Wydziału Studiów Edukacyjnych. Jego działalność zorientowana jest na pracę z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz jego wieloaspektowe funkcjonowanie. Członkowie Koła współpracują z partnerskimi przedszkolami i szkołami poszerzając swoją wiedzę i kompetencje w praktyce.
Koło Naukowe Pedagogów-Terapeutów AGO
https://www.facebook.com/agowseuam/
Koło działa przy Pracowni Badań nad Procesem Uczenia się na Wydziale Studiów Edukacyjnych od 2004 roku. Członków Koła cechują Aktywność, Gotowość i Otwartość w podejmowaniu działań w zakresie edukacji dziecka i terapii pedagogicznej na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci współpracują z partnerskimi instytucjami oraz realizują projekty edukacyjne, warsztaty i szkolenia dla dzieci i studentów WSE UAM.
Wydziałowe Centrum Wolontariatu „Volontario”
https://www.facebook.com/VolontarioUAM
Centrum Wolontariatu działa na Wydziale Studiów Edukacyjnych od 2005 roku. Wolontariusze biorą udział we wspaniałej przygodzie - stają przed nowymi wyzwaniami, a jednocześnie mają okazję do zawarcia nowych znajomości, rozwijania swoich zainteresowań i zdobywania nowych doświadczeń, potrzebnych w przyszłej pracy pedagoga. Bycie jedną z osób tworzących zespół „Volontario” daje zawsze wiele satysfakcji. „Volontario” jest otwarte na wszystkich, którzy czują, że praca wolontariusza to coś dla nich i razem chcą zrobić coś dobrego dla innych.
Zespół Wokalny „Mystery”
https://www.facebook.com/Mystery-1661423740830459/
Zespół powstał w listopadzie 2014 roku. W jego skład wchodzą studenci i absolwenci Wydziału Studiów Edukacyjnych. W swoim artystycznym dorobku Zespół Wokalny „Mystery” ma koncerty na terenie Wydziału Studiów Edukacyjnych oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zespół reprezentował także Wydział śpiewając poza murami uczelni.
Więcej możliwości rozwijania pasji podczas studiów na Wydziale Studiów Edukacyjnych odkryjesz tu