drJustyna Jakubowska-Baranek

Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze zimowym:


kontakt e-mail oraz czat MS Teams

UWAGA:

Absolwentka  studiów pedagogicznych  na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.                
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na podstawie dysertacji  Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego.                            
Zatrudniona na macierzystej uczelni w  Instytucie Pedagogiki  Wydziału Nauk Społecznych, który w  1993 został przekształcony w Wydział Studiów Edukacyjnych,  na którym aktualnie pracuje w Zakładzie Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży na stanowisku starszego wykładowcy.                                                                                                                                 Autorka publikacji głównie z zakresu pedagogiki młodzieży, uczestniczka wielu konferencji
i seminariów naukowych, promotor i recenzent prac dyplomowych studentów Wydziału Studiów Edukacyjnych.  Jej zainteresowanie naukowo-dydaktyczne oscylują w obszarze socjopedagogicznych problemów młodzieży. Zajmuje się również uniwersytecką edukacją pedagogiczną przyszłych nauczycieli.

J. Jakubowska – Baranek, Adaptacja młodzieży rozpoczynającej studia uniwersyteckie do środowiska akademickiego, Oficyna Wydawnicza Garmond, Poznań 2004.
J. Jakubowska – Baranek, Postawy adaptacyjne studentów wobec   nowych – edukacyjnych i społecznych – aspektów życia   uczelnianego, w: Dzisiejsze czasy – edukacja wobec przemian w kulturze  współczesnej, red. W. Jakubowski, Wydawnictwo  Impuls, Kraków 2006.
J. Jakubowska – Baranek, Współczesne zagrożenia procesu socjalizacji młodzieży – próba dotknięcia problemu, w: Edukacja dla bezpieczeństwa . Bezpieczeństwo Regionalne.  Wyzwania edukacyjne, red. D.  Czajkowska - Ziobrowska , A. Zduniak,  Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań  2008.
J. Jakubowska – Baranek, Twórcza adaptacja człowieka warunkiem  konstruktywnego działania w sytuacji nowej, w:  Bezpieczeństwo. Świat – Europa – Polska. Od przeszłości ku przyszłości, red. K. Dopierała, Z. Dziemianko, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2009.
J. Jakubowska – Baranek, O potrzebie kreatywności w zawodzie  nauczyciela, w:  Edukacja dla bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo intelektualne  Polaków, red. M. Gawrońska – Garstka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań  2009.
J. Jakubowska – Baranek,  Przekroczyć próg uczelni. Problemy adaptacyjne  studentów, w: Adaptacja w przebiegu życia jednostki,  red. R. Michalak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej „Kadry dla Europy”,  Poznań 2010.
J. Jakubowska – Baranek, Poczucie sprawstwa młodzieży szkolnej jako czynnik prorozwojowy, w: Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele. Efektywność i efekty praktyki pedagogicznej, red. J. Grzesiak, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, Konin 2013.
J. Jakubowska – Baranek, Rola nauczyciela w rozwijaniu kreatywności ucznia, w: Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. M. Cywińska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań 2013.
J. Jakubowska – Baranek, (Nie) osiąganie autonomii psychicznej u młodzieży w kontekście relacji z rodzicami, w: Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne, red. E. Karmolińska – Jagodzik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie, Leszno 2016.
J. Jakubowska – Baranek, Wykorzystanie filmu edukacyjnego „Niebieskoocy” na zajęciach ze studentami, Kultura-Społeczeństwo - Edukacja, 2016, nr 1(9).
J. Jakubowska – Baranek, Zachowania autodestrukcyjne młodzieży. Uwarunkowania  i funkcje samookaleczeń, w:  Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, red. A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
J. Jakubowska – Baranek, Uwikłani w traumę. Młodzież jako świadkowie przemocy między rodzicami, w: Zaburzenia okresu adolescencji, red. A. Cybal-Michalska, A. Gulczyńska, H. Kubiak, Wydawnictwo UAM, Poznań 2020.

Zainteresowania naukowe

Socjopedagogika młodzieży, a szczególnie uwarunkowania, przejawy i implikacje zjawisk dotyczących przemian w sferze obyczajowości młodzieży, kreacji tożsamości oraz szans i zagrożeń adolescencyjnych w aspekcie psychologicznym, pedagogicznym i społeczno-kulturowym;
Pedagogika szkolna;
Problematyka przemocy domowej.

Członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży działającego przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Współorganizatorka i uczestniczka cyklicznych Ogólnopolskich Konferencji  „Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych”.
Wieloletnia współpraca z Ośrodkiem Koordynacyjno - Programowym Kształcenia Nauczycieli UAM.

Tytuł najlepszego dydaktyka WSE w roku 2018/2019 otrzymany w  konkursie organizowanym przez Samorząd Studentów  Wydziału Studiów Edukacyjnych.

Muzyka, poezja, psychologia.

Adolescence, youth pedagogy, socio-pedagogical and psychological problems of youth, youth identity issues, school pedagogy, interpersonal communication; contact in Polish, at the basic level - Russian and French, e-mail: baju@amu.edu.pl