prof. UAM dr hab.Agnieszka Iwanicka

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:
I połowa semestru:

poniedziałek: 8:30 - 9:00
wtorek: 8:00 - 9.30

II połowa semestru:

wtorek: 8:30 - 10:30

Dyżur studia niestacjonarne: 
25.02.: 16:00 - 18:00
24.03.: 15:00 - 17:00

UWAGA:

Absolwentka pedagogiki medialnej, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Od czasu studiów do chwili obecnej związana z Zakładem Edukacji Medialnej. Oprócz pracy naukowej i dydaktycznej prowadzi szkolenia i warsztaty z edukacji medialnej dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
Autorka książek i artykułów dotyczących wykorzystywania mediów cyfrowych w edukacji, edukacji medialnej, kompetencji cyfrowych oraz funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych w świecie, którego integralną częścią są media cyfrowe.
Aktywna uczestniczka konferencji naukowych oraz seminariów organizowanych dla środowiska edukacyjnego (nauczycieli, bibliotekarzy), na których propaguje wykorzystywanie nowych technologii, jako narzędzi wspierających rozwój człowieka. Współpracuje z lokalnymi mediami jako ekspertka z zakresu edukacji medialnej, podkreślając rolę działań wychowawczych w edukacji medialnej i refleksyjnego korzystania z nowych technologii.

A. Iwanicka, Cyfrowy świat dzieci we wczesnym wieku szkolnym. Uwarunkowania korzystania z nowych technologii przez dzieci,  Wyd. UAM, Poznań 2020.
A. Iwanicka, Loneliness as a potential consequence of the presence of children in the digital world, “Interdisciplinary Context of Special Pedagogy”, 28/2020 Wyd. UAM., Poznań 2020.
V. Donoso, J. Pyżalski, N. Walter, N. Retzmann, A. Iwanicka, L. d’Haenens, K. Bartkowiak, Report of Interviews with Experts on Digital Skills in Schools and on the Labour Market, https://doi.org/10.5281/zenodo.5226910, 2020.
A. Iwanicka, Dziecięce wchodzenie w interakcje społeczne przy pomocy mediów cyfrowych – raport z badań, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2020/592(7).
J. Pyżalski, N. Walter, A. Iwanicka, i in., Media cyfrowe a edukacja dziecka, w: Podręcznik akademicki – Pedagogika Dziecka, red. M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
A. Iwanicka, From Passive Recipients to Active Media-Creators: Small Children and ICT in the Light of Own Studies, “Interdyscyplinarne konteksty pedagogiki specjalnej”, Wyd. UAM 23/2018, Poznań 2018.
A. Iwanicka, Znaczenie zaangażowanej postawy rodziców w edukację medialną małego dziecka, „Neodidagmata”, nr 36/37 Wyd. UAM, Poznań 2018.
A. Iwanicka (red.), Edukacyjne i społeczne wyzwania rzeczywistości cyfrowej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
A. Iwanicka, Zabawa w kodowanie, inwestycją w nabywanie kluczowych kompetencji społeczeństwa wiedzy, w: Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wyd. UAM, Poznań 2017.
A. Iwanicka, Świat pod palcami. Dzieci w świecie nowych mediów, w: Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej, red. N. Walter, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2016.
A. Iwanicka, Aktywność medialna dzieci w wieku szkolnym a przygotowanie do wejścia w cyfrowa rzeczywistość, w: Mała szkoła w przestrzeni medialnej, red. M. Wrońska, Wyd. UR, Rzeszów 2016.
A. Iwanicka, N. Walter, A. Kiełkiewicz-Janowska, Mapping Media Literacy in Poland – National Summary, w: Mapping of media literacy practices and actions in EU-28, red. Chapman, European Audiovisual Observatory, Council of Europe, Strasbourg, https://rm.coe.int/0900001680783500, 2016.
A. Iwanicka, N. Walter, Rola organizacji pozarządowych w edukacji medialnej w wybranych krajach europejskich, w: Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, red.  A. Ogonowska, G. Ptaszek, Impuls, Kraków 2015.
A. Iwanicka, N. Walter, A. Kiełkiewicz-Janowiak, Media and Information Literacy Policies in Poland (2013), w: ANR TRANSLIT and COST “Transforming Audiences/Transforming Societies”, Paryż, Sorbona, http://ppemi.enscachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/POLAND_2014.pdf. “TransforminAudiences/Transforming Societies”, 2014.
A. Iwanicka, Kompetencje medialne absolwentów pedagogiki wobec rynku pracy, w: Człowiek Media Edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Katedra Technologii Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2013.
A. Iwanicka, N. Walter, Zagrożenia socjalizacyjne Internetu, czyli ciemna strona sieci, w: Socjalizacja dysocjacyjna w doświadczeniu indywidualnym i społecznym. Inspiracje teoretyczne i próby pedagogicznych ingerencji, red. A. Matysiak-Błaszczyk, J. Modrzewski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań-Kalisz 2012.
A. Iwanicka, Neoradio – koniec radia jakie znamy? „Studia Edukacyjne”, 23/2012, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012.
A. Iwanicka, Cyberprzestrzeń jako miejsce nowej edukacji medialnej, w: Media – Edukacja - Kultura: W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Wyd. eMPi2, Poznań 2012.
A. Iwanicka, Kompetencje medialne a przyszłość zawodowa pokolenia Google, w: Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska,  Impuls, Kraków 2011.

Wśród zainteresowań badawczych znajduje się szeroko rozumiana edukacja medialna i komunikowanie przy pomocy nowych technologii. Zajmuję się też kompetencjami cyfrowymi dzieci, młodzieży i dorosłych. W swoich badaniach sprawdzam, jak TIK oddziałują na dzieci i młodzież, jakie szanse rozwojowe im stwarzają oraz jakie umiejętności cyfrowe charakterystyczne są dla danego przedziału wiekowego. W obszarze zainteresowań mieszczą się też nowe technologie jako narzędzia edukacji (także zdalnej), nauki i rozrywki.

Nagroda Rektora I Stopnia przyznana za publikację „Cyfrowy świat dzieci we wczesnym wieku szkolnym. Uwarunkowania korzystania z nowych technologii przez dzieci” (2021 rok).

Nominacja w plebiscycie Złote Serce Pedagoga w kategoriach: Pomocna Dłoń, Uśmiech Studenta, Pogromca Teamsa (plebiscyt organizowany przez Radę Samorządu Studentów Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM) (2021 rok).

Wyróżnienie przyznane przez Radę Samorządu Studentów Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu dla Najlepszego Dydaktyka (2019 rok).

Podziękowania Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych prof. dr hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej za prace w ramach projektu „Ambasadorzy UAM WSE” oraz spotkanie z licealistami z Zespołu Szkół Zawodowych nr 6 w Poznaniu (2017 rok).

Podziękowania Prorektor UAM ds. Kształcenia, Rektor Kolorowego Uniwersytetu prof. UAM dr hab. Beaty Mikołajczak, za przeprowadzenie zajęć w ramach szóstej edycji Kolorowego Uniwersytetu w roku akademickim 2016/2017 pt. „(Nie)bezpieczne media: jak czytać i tworzyć treści w internecie?” (2017 rok).

Podziękowania Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Ewy Kasperek-Golimowskiej, za aktywność i zaangażowanie w działalność dydaktyczną i organizacyjną na Wydziale, za kompetentne, sumienne i efektywne wykonywanie zadań Zespołu Koordynatorów ds. Krajowych Ram Kwalifikacyjnych (2012 rok).

Nagroda zespołowa II stopnia (2011 rok), przyznana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prof. dr hab. Bronisława Marciniaka, jako wyraz uznania dla osiągnięć w pracy dydaktycznej

Prywatnie mama dwójki dzieci (dorosłej córki i prawie dorosłego syna), żona i miłośniczka zwierząt – na stanie jeden pies i dwa koty, które dowodzą całym domem. Kiedy tylko może podróżuje, także motocyklem, który jest wspólną pasją rodzinną.

Media education, media pedagogy, new technologies, pre-school and early school education, digital competences of children, adolescents and adults; contact in Polish and English,
e-mail: iwanicka@amu.edu.pl