prof. UAM dr hab.Edyta Głowacka-Sobiech

Laboratorium Historii Wychowania XIX i XX wieku

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze zimowym:
środa godz. 11:30-13:00


UWAGA:
dr hab. Edyta Głowacka Sobiech profesorka UAM przekłada wyjątkowo godziny swojego dyżuru w dniu 2 października na 9.00- 10.30. Sala bez zmian.

1997 – magisterium na Wydziale Historycznym UAM w Poznaniu w zakresie specjalności archiwistycznej i nauczycielskiej (promotor prof. Antoni Czubiński), temat pracy: „Wielka czystka” w Związku Radzieckim w latach 1934-1938”;
2001- doktorat Nauk Humanistycznych na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu w zakresie pedagogiki (promotor prof. dr hab. Wiesław Jamrożek), temat pracy: „Życie i działalność pedagogiczna Olgi i Andrzeja Małkowskich – twórców polskiego skautingu”;
2014 – uzyskanie stopnia naukowego doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki na podstawie dorobku i pracy: „Harcerstwo w Polsce w latach 1944-1990”;
2017- stanowisko profesora nadzwyczajnego WSE UAM
2018- uzyskanie tytułu zawodowego licencjata na kierunku filologia w specjalności filologia romańska z językiem obcym do wyboru (promotor dr hab. Pierre-Frédéric Weber), temat pracy: „L’éducation et l’égalité dans l’enseignement de l’histoire en France”.

Wybrane linki:
https://archiwum.rp.pl/artykul/1071794-Pozytywistka-i-romantyk-zauroczeni-Polska-i-soba.html
https://www.facebook.com/ZycieUniwersyteckieMiesiecznik/posts/3815453781854628
https://uniwersyteckie.pl/nauka/zycie-uniwersyteckie-grudzien-2021
https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,27848091,nieznane-polskie-naukowczynie-wiekszosc-z-nich-zaczynala-kariery.html
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=2FW0lxpexaI&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zaayUJ0ozIU
https://www.youtube.com/watch?v=CDEnY9N5oME&t=3486s
https://bramapoznania.pl/files/szafran-wywiad2_2.mp3
https://24kurier.pl/aktualnosci/nauka/miasta-bez-kobiet-wyklad-poznanskiej-historyczki/
https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,27848091,nieznane-polskie-naukowczynie-wiekszosc-z-nich-zaczynala-kariery.html
wywiad - Kurier Akademicki-20240315_131517-Nagrywanie spotkania.mp4 (sharepoint.com)
https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,27956383,naukowcy-i-naukowczynie-z-uam-opracowali-raport-odyskryminacji.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=SM&utm_campaign=FB_Poznan_Wyborcza

Publikacje zwarte:
Twórcy polskiego skautingu – Olga i Andrzej Małkowscy (Poznań 2003), Harcerstwo w Polsce w latach 1944-1990 (Poznań 2013) oraz współautorka monografii Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum (współautorki Iwona Chmura – Rutkowska i Izabela Skórzyńska, Poznań 2015), RAPORT z monitoringu warunków pracy i równego traktowania w UAM, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2022, (współautorzy: Grażyna Gajewska, Iwona Chmura-Rutkowska, Maciej Kokociński, Katarzyna Wala);
https://press.amu.edu.pl/pl/raport-z-monitoringu-warunkow-pracy-i-rownego-traktowania-w-uam.html
Wyzwania i potrzeby osób prowadzących edukację szkolną w Polsce w zakresie historii kobiet. Raport z badań, Muzeum Historii Kobiet, Poznań 2024 [współautorka: Iwona Chmura-Rutkowska]; https://historiakobiet.org/badania/

Redaktorka prac:
Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej (z J. Gulczyńską, Poznań 2010) Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej (z I. Chmurą – Rutkowską i I. Skórzyńską, Kraków 2013), Wielkopolska i Wielkopolanie w dziejach polskiej edukacji (z K. Kabacińską – Łuczak, Poznań 2017); Niepamięć wojny. Europa Środkowo – Wschodnia w X/XXI wieku (z J. Budzińską i B. Jonda, Poznań 2017).

Artykuły (wybrane od 2016 r.):
Historia szkolna. Historia kobiet? [w:] Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, pod red. I. Chmury-Rutkowskiej, M. Dudy, M. Mazurek I A. Sołtysiak-Łuczak, t. 1, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2016, ss. 324-367; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

Historia – Raport przedmiotowy [w:] Gender w podręcznikach. Projekt badawczy, pod red. I. Chmury-Rutkowskiej, M. Dudy, M. Mazurek I A. Sołtysiak-Łuczak, t. 3, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2016, ss. 7- 40, [współautorzy: Maciej Michalski, Anita Napierała, Izabela Skórzyńska];
Król Jadwiga, Zadra” 2015, nr 3-4, ss. 37-43; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

Wychowanie i działalność społeczno – edukacyjna kobiet w rodzinach ziemiańskich na przykładzie rodu Zachertów, [w:] Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Danucie Koźmian, tom. II, pod red. E. Magiery i J. Król, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego Minerwa, Szczecin 2016, ss. 151-159; ISBN kolekcji: 978-83-64277-54-2 ISBN tom II: 978-83-64277-63-4; (0,5 arkusza);

Znaczenie Zjazdu Łódzkiego dla odrodzenia Związku Harcerstwa Polskiego w 1956 r. [w:] 60.rocznica reaktywowania ZHP, Konferencja naukowa, 2016, ss. 9-22; (0,8 arkusza);

On the stereotype of the Great War as a source of women’s emancipation in the contemporary Polish history textbooks for junior high schools, « Cahiers d’Histoire Culturelle : Genre, Femmes et Guerre Perspectives européennes sur la Grande Guerre », Direction et présentation Christine de Gemeaux, 2016, nr 27, ss. 173 – 194 ; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

The critical orientation in research on historical school narrative and its relation with the history of women, “Journal for Critical Education Policy Studies”, ed. Dave Hill, Volume 15 Number 1 – March 2017, ss. 136 – 154; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

Wielkopolskie harcerstwo – geneza i początki działalności [w:] Wielkopolska i Wielkopolanie w dziejach polskiej edukacji. Księga jubileuszowa z okazji 50 – lecia Zakładu Historii Wychowania na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pod red. E. Głowackiej – Sobiech I K. Kabacińskiej – Łuczak, Poznań 2017, ss. 349 – 358;

Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w podręcznikowej narracji historycznej [w:] Czytanki o edukacji. Szkolne gry z historią, pod red.: Obidniak Dorota, Dzierzgowska Anna, Związek Nauczycielstwa Polskiego (Warszawa 2017), Str. 189-220; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

Dziewczyny wojenne, Polki przeklęte, zapomniane świadkinie historii [w:] Niepamięć wojny. Europa Środkowo-Wschodnia w XX/XXI wieku, pod red.: Głowacka-Sobiech Edyta, Budzińska Justyna, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Poznań 2017), ss. 357-366;

Czego jeszcze nie wiemy/nie chcemy wiedzieć i pamiętać o wojnie? [w:] Niepamięć wojny. Europa Środkowo-Wschodnia w XX/XXI wieku, pod red. Głowacka-Sobiech Edyta, Budzińska Justyna, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Poznań 2017), ss. 9-15, [współautorka: Budzińska Justyna].

Użycia i nadużycia wobec pamięci i historii. Przypadek harcerstwa i „Kamieni na szaniec” w odniesieniu do zmian w nauczaniu historii, [w:] Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, pod red. Mendel Maria, Theiss Wiesław, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (Gdańsk 2019), ss. 93-103;

Zapomniane uczone Uniwersytetu Poznańskiego; doc. Dr hab. Wisława Knapowska-nauczycielka i historyczna (7.06.1889-8.05.1956), „Studia Edukacyjne” 2018, nr 50, ss. 151-158; Pierwsze uczone i badaczki Uniwersytetu Poznańskiego w okresie międzywojennym, „Przegląd Wielkopolski” 2019, nr 1, ss. 60-63, [współautorka I. Chmura-Rutkowska];

Knapowska Wisława prof .dr hab. – historyk, pedagog, [w:] Uniwersytet Poznański (1919-2019). Luminarze nauki Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1919-2019, pod red. Pilarczyk Zbigniew, Wydawnictwo Naukowe UAM (Poznań 2019), ss. 269-277;

Regional Research in the History of Education – Metho¬dological Problems, „Bulletin of the History of Education”, special issue 2018/1, ss. 15-22;

Upbringing Towards the “Highest” Values in the Acti¬vities and Program of “Eleusis” During the Period of National Captivity, „Bulletin of the History of Education”, special issue 2018/1, ss. 187-196;

L’anniversaire des “Annales”. The Year 2014 as the Time of French Anniversaries of Marc Bloch, Philipp Aries and Jacques le Goff , „Bulletin of the History of Education”, special issue 2018/1, ss. 327-332;

The Łódź Congress and the Revival of the Polish Scouting and Guiding Association in 1956, „Bulletin of the History of Education”, special issue 2018/1, ss. 341-350;

Fakultet „Metoda zuchowa w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym” na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, „Harcerstwo. Rocznik Naukowy Muzeum Harcerstwa” 2018/1, ss. 187-188;

Unworthy of History? On the Absence and Stereotypical Images of Women Scientists in Light of the Historical Narrative in Middle and Secondary School Textbooks, “Studia Edukacyjne” 2019/53, ss. 117-142; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

„Od posłuszeństwa do wolności”. Tradycje antywolnościowe i kultura opresji szkoły, „Rocznik Pedagogiczny” 2019, t. 42, ss. 73-83;

“Deleted–Repeated” or Textbook Strategies for Telling the History of Women's Emancipation in the Time of Educational Change in Poland, [w:] Comparative Perspectives on School Textbooks Analyzing Shifting Discourses on Nationhood, Citizenship, Gender, and Religion Editors: Hildebrandt-Wypych, Dobrochna, Wiseman, Alexander W. (Eds.), Palgrave Macmillan 2021, s. 191-224; [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska];

Związek Harcerstwa Polskiego od „zjazdu łódzkiego” do 1973 r. [w:] Między Kamińskim i Kuroniem. Ewolucja Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1956–1964, red. M. Wenklar, Instytut Pamięci Narodowej, Kraków 2021, s. 97–126;

Edukacja oraz wychowanie dzieci i młodzieży w drużynach specjalnych i drużynach Nieprzetartego Szlaku. Historia. Tradycje. Współczesność [w:] Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej / Jachimczak Beata (red.), 2021, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 243-259, ISBN 978-83-232-3950-5;

Wartości emancypacyjne i obywatelsko – narodowe w wychowaniu skautowym dziewcząt na ziemiach polskich do 1921 roku, “Saeculum Christianum” 2021/2, ss. 210-221; DOI: https://doi.org/10.21697/sc.2021.28.2.15;

Duchowość i religijność w początkach polskiego skautingu, Przegląd Religioznawczy 2021/4 (282), The Religious Studies Review, ISSN: 1230-4379, e-ISSN: 2658-1531, ss. 89-101, DOI: 10.34813/ptr4.2021.1;

Kwestia praw i edukacji kobiet w tekstach Jana Hulewicza, “Roczniki Pedagogiczne KUL” 2022, Tom 14(50), numer 1, s. 41-56 [współautorka: Iwona Chmura-Rutkowska]; DOI: https://doi.org/10.18290/rped22141.3

Gdy (wreszcie) Nauka stała się Kobietą w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu…, “Przegląd Wielkopolski” 2022, nr 1, s. 45-55 [współautorzy: Iwona Chmura-Rutkowska, Grażyna Gajewska, Maciej Kokociński, Katarzyna Wala];

Herstorie…,[w:]  Herstorie/2021 w instytucji kultury, pod red. M. Herkt, A. Mieszała, Poznańskie Centrum Dziedzictwa, Poznań 2022, s. 12-25,  ISBN: 978-83-62415-70-0,  https://pcd.poznan.pl/article/378?fbclid=IwAR0ZE4ILuX7W2e56chaxyjrU6SG8yOze1A_0U7ra-UrBlsd4EwJgwQBpe1E [współautorka: Iwona Chmura-Rutkowska];

Prof. dr hab. Mieczysława Sabina Ruxerówna (10.10.1891- 5.04.1957). W 100 rocznicę obrony doktoratu, 65 rocznicę śmierci i w 50 rocznicę wydania „Naszyjnika greckiego w okresie hellenistycznym i greckim”, Fontes Archaeologici Posnanienses 2022, nr 58;

Praktyki pamięci i strategie upamiętniania pierwszych naukowczyń Uniwersytetu w Poznaniu, [w:] Historię swą piszcie same. Polityka, historiografia i muzealne narracje z perspektywy kobiet, pod red. I. Dadej, A. Kaczmarskiej, D. Kałwy i A. Nowakowskiej-Wierzchoś, Instytut Historii PAN i Muzeum J. Piłsudskiego w Sulejówku, Warszawa 2023, ss. 330-351 [współautorka: Iwona Chmura-Rutkowska];

Intymne obywatelstwo kobiet na ziemiach polskich na przykładzie działalności Jadwigi Zamojskiej [w:] Jadwiga Zamoyska (1831-1923). W kręgu kobiet aktywnych społecznie i organiczniczek, pod red. L. W. Szajdaka, Wydawnictwo FNCE, ISBN 978-83-67786-71-3, Poznań 2023, ss. 243-257;
Gry i zabawy w skautingu/harcerstwie (do 1939 roku) [w:] Powtórka z historii rozrywki. Szkice historyczne i archeologiczne, pod red. M. Frankiewicza, M. Michalskiego i J. Wojtczaka, Wydział Historii. Grupa Wydawnicza FNCE, Poznań 2024, s. 291-303;

Badania i pozyskiwanie archiwaliów w archiwach (stacjonarnych, cyfrowych i społecznych), bibliotekach i muzeach [w:] Herstoria stosowana. Podręcznik dla edukatorek i edukatorów, pod red. A. Kowalczyk i K. Dworaczyk, Muzeum Historii Kobiet, Poznań 2024, s. 35-46

Kobiety w historii. Historia w nowej podstawie programowej, „Wiadomości Historyczne” 2024, ss. 21-35 [współautorki: Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska, Anna Kowalczyk, Agnieszka Jankowiak-Maik];

https://pth.net.pl/uploads/Wiadomo%C5%9Bci%20Historyczne/WH_1_24_i.pdf
Wyzwania i potrzeby osób prowadzących edukację szkolną w Polsce w zakresie historii kobiet. Raport z badań, Muzeum Historii Kobiet, Poznań 2024 [współautorka: Iwona Chmura-Rutkowska]; https://historiakobiet.org/badania/

Metodologia historii, historia wychowania XIX i XX wieku, charyzmatyczni wychowawcy/wychowawczynie oraz pedagodzy/pedagożki, dzieje organizacji dziecięco – młodzieżowych ze szczególnym uwzględnieniem historii polskiego skautingu (harcerstwa), dzieje i edukacja kobiet, dydaktyka historii (analizy podręczników i podstaw programowych), szkolnictwo w krajach francuskojęzycznych, dzieje kształcenia specjalnego i historia grup marginalizowanych oraz szeroko pojęta tematyka genderowa w dziejach (np. studentki i kobiety naukowczynie w historii), historia języka, archiwistyka, muzealnictwo.

Współautorka (z dr hab. I. Chmurą – Rutkowską) projektu i publikacji kalendarza „Entuzjastki pedagogiki i edukacji” (Poznań 2017-2018). Współtwórczyni, kierowniczka i wykonawczyni projektów: „Niegodne historii”. O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum (NCN N N108 188340, 2011-2015);
Mądrość, odwaga i entuzjazm. Pierwsze uczone Uniwersytetu Poznańskiego 1919-1939 (Fund_Akcja UAM); „When science is a woman. Factors determining women’s scientific careers in Poland and Ukraine” (The Paris-Dauphine Foundation 2000-2021); „Co wy o nich wiecie” (Active Citizens Fund – EEA, Norwegian Financial Mechanism 2023-2024).

Członkini Rady Naukowej „Harcerstwa. Rocznika Naukowego Muzeum Harcerstwa”.

Współzałożycielka i członkini grupy badawczej Płeć i Edukacja - Gender and Education.

Członkini Rady Programowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Płcią i Tożsamością Kulturową UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM. Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Zespołu Rektorskiego „Gdy Nauka jest Kobietą”. Współpracuje ze Stowarzyszeniem „Ja, Nauczyciel’ka” oraz Poznańskim Centrum Dziedzictwa – Brama Poznania, Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
Współkuratorka wystawy: Naukowczynie - pierwsze kobiece kariery uniwersyteckie w Poznaniu (Poznańskie Centrum Dziedzictwa/Galeria Śluza, listopad 2021-kwiecień 2022).

Teoretyczne podstawy wiedzy o języku - wykład
Historia kształcenia specjalnego/historia wychowania i pedagogiki specjalnej – wykład i konwersatoria
seminaria magisterskie i licencjackie
Przedmiot fakultatywny: Kobiecość i męskość w perspektywie historycznej  
Przedmiot fakultatywny: Metoda zuchowa w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym

Wielokrotna nagroda Rektora UAM (za działalność naukową i organizacyjną).
Ryngraf Harcerski – wyróżnienie Komisji Historycznej Chorągwi Wielkopolskiej Związku Harcerstwa Polskiego (za upowszechnianie wiedzy o historii harcerstwa wielkopolskiego, 2022

Prywatnie frankofilka, bibliofilka, kibicka siatkówki oraz miłośniczka historii mody i kotów.

1997 - Master's degree at the Faculty of History, Adam Mickiewicz University in Poznań, in the field of archiving and teaching (supervisor: Prof. Antoni Czubiński), thesis topic: "The Great Purge in the Soviet Union in 1934-1938";
2001 - PhD in Humanities at the Faculty of Educational Studies, Adam Mickiewicz University in Poznań, in the field of pedagogy (supervisor: Prof. Wiesław Jamrożek, Ph.D.), thesis topic: "The life and pedagogical activity of Olga and Andrzej Małkowski - the founders of Polish Scouting";
2014 - obtaining the academic degree of doctor habilitated in the field of social sciences in the field of pedagogy based on the achievements and work: “Scouting in Poland in 1944-1990”;
2017 - position of associate professor at the Faculty of Educational Studies, Adam Mickiewicz University in Poznań;
2018 - obtaining a professional bachelor's degree in philology, specializing in Romance philology with a foreign language to choose from (supervisor: Dr. Pierre-Frédéric Weber), thesis topic: "L'éducation et l'égalité dans l'enseignement de l'histoire en France" ".