Lights4violence – Lights, camera and Action Against Dating Violence

W międzynarodowym projekcie “Lights4violence – Lights, camera and Action Against Dating Violence” brały udział zespoły naukowo - dydaktyczne z Alicante - Universidad de Alicante, INSTITUTO DE SALUD CARLOS III  (Hiszpania) (pełniący role koordynatora). Partnerami były instucje badawcze z Rzymu - La LUMSA - Libera Università Maria Santissima Assunta,  (Włochy); Cardiff – Cardiff Metropolitan University (Wielka Brytania); Lasi - UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE GRIGORE T.POPA LASI (Rumunia); Poznania – Wydział Studiów Edukacyjnych UAM (Polska); Matosinhos - Instituto Universitário da Maia - ISMAI (Portugalia).

Realizacja projektu: od 01.04.2018 do 30.11.2019 r.

Kierownikiem zespołu badawczego na Polskę był prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, w skład zespołu naukowo-badawczego weszły dr hab. Katarzyna Waszyńska, prof. UAM. Barbara Jankowiak, prof. dr hab. Sylwia Jaskulska, dr Iwona Chmura-Rutkowska.

Projekt finansowany był przez Dyrekcje Generalnej Komisji Europejskiej ds. Sprawiedliwości i Praw Konsumentów, Równości i Przemocy wobec Kobiet 2016, na podstawie umowy grantowej nr 77690.

Cele projektu:

Celem projektu było rozwijanie kompetencji nastolatków związanych z budowaniem pozytywnych relacji rówieśniczych i przeciwstawianiu się przemocy ze względu na płeć.

Etapy projektu (realizowane w tym samym czasie w każdym z krajów) to: przygotowanie i adaptacja podręczników, szkolenie nauczycieli, warsztaty edukacyjne z uczniami, warsztaty filmowe dla młodzieży, pokazy filmów edukacyjnych utworzonych przez uczniów. Jednocześnie też trwała część naukowa projektu – badania, ewaluacja, publikacje

Przeszkolono nauczycielki, a kilkudziesięciu licealistów i licealistek z każdej ze szkół uczestniczyło w cyklu warsztatów edukacyjnych i filmowych.

Rezultaty projektu:

11 września 2019 roku, w Auli WSE UAM, odbyło się seminarium naukowe pod patronatem Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. zw. dr hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej oraz uroczyste zakończenie projektu - uczennice i uczniowie ze szkół biorących udział w projekcie zaprezentowali jego efekt, edukacyjne filmy,  które nagrywali podczas warsztatów. Wysłuchali też wykładów dotyczących przebiegu projektu oraz jego teoretycznego ugruntowania. Poruszono temat znaczenia związków uczuciowych młodzieży dla rozwoju w okresie dorastania oraz znaczenia stereotypów i seksualizacji dla występowania  przemocy w bliskich związkach.