EU Kids Online

Projekt EU Kids Online był realizowany w ramach programu EC’s Better Internet for Kids programme.

Agencją finansującą była Fundacja Orange.

Projekt realizowany był w okresie od grudnia 2017 r. do lutego 2020 r.

Wykonawcą projektu był Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.

Kierownikiem wykonawczym  z Wydziału Studiów Edukacyjnych był prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.

Cel projektu:

EU Kids Online miało na celu pogłębienie wiedzy na temat doświadczeń i praktyk europejskich dzieci i rodziców w zakresie ryzykownego i bezpieczniejszego korzystania z Internetu i nowych technologii internetowych. Celem badań w ramach IV edycji projektu było dostarczenie kluczowych informacji określających wzorce wykorzystania technologii oraz przedstawienie pozytywnych i negatywnych doświadczeń dzieci w wieku 9–16 lat. Aby zrealizować ten cel, między jesienią 2017 r. a latem 2019 r., przy współpracy zespołów z sieci EU Kids Online, przeprowadzono ankietę wśród dzieci w 19 krajach europejskich. W Polsce badania zostały przeprowadzone w terminie od maja do czerwca 2018 roku w 90 szkołach. Zastosowany schemat doboru został skonstruowany w taki sposób, aby otrzymać reprezentatywną próbę uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, odpowiadającą strukturze populacji uczniów w wieku 9-17 lat w Polsce. Kwestionariusze ankiety wypełniło łącznie 1433 polskich uczniów. W badaniu zastosowano model badawczy uwzględniający zarówno szanse (potencjały), jak i zagrożenia (ryzyka) wynikające z używania internetu oraz dwa kluczowe środowiska – rodzinne i szkolne, które są źródłem czynników ryzyka wpływających na zaangażowanie w zachowania ryzykowne online, oraz czynników chroniących przed takim zaangażowaniem, a jednocześnie wspomagających konstruktywne wykorzystanie sieci (prospołeczne i prorozwojowe). Dodatkowo model uwzględniał wybrane aspekty funkcjonowania offline oraz rozbudowaną listę czynników społeczno-demograficznych.

Rezultaty projektu:

Badanie zrealizowane w 2018 roku zakończyło się w 2019 roku wydaniem monografii w Wydawnictwie UAM, której recenzentem była prof. UAM dr hab. Natalia Walter. W 2019 roku kontynuowano porównania międzynarodowe i upowszechniano wyniki badań. Raport upowszechniono wśród nauczycieli i innych partnerów społecznych, a w 2020 roku wydano raport międzynarodowy, zawierający też przygotowaną przez prof. UAM dr hab. Jacka Pyżalskiego  część dotyczącą badań polskich.

Tytuły publikacji:

- Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., & Abramczuk, K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

- Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020),  EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. Doi: 10.21953/lse.47fdeqj01ofo.