Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny 2024
Studia podyplomowe/kwalifikacyjne są odpowiedzią na potrzebę przygotowania kadr do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR). Studia spełniają wymogi rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Zaproponowany program kształcenia zakłada, że realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) wymaga od osób udzielających wsparcia specyficznej wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych.
Celem studiów podyplomowych jest zatem przygotowanie specjalisty WWR, który uzyska kompetencje i umiejętności w zakresie:promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii;
- zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe);
- współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju;
- koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem;
- realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR;
- koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowana opieki, wsparcia i dostępności;
- optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.
Podstawą kwalifikacji jest posiadanie:
- dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
- przygotowania pedagogicznego,
- zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu w miejscu pracy umożliwiającym prowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka np. w poradni pedagogiczno-psychologicznej, w przedszkolu lub w szkole podstawowej w klasie I-III itd. - zgodnie z art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 tej ustawy, w szczególności pracownicy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Adresaci:
Osoby czynne zawodowo posiadające wykształcenie wyższe magisterskie:
- psycholog, pedagog specjalny, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta – osoby posiadające przygotowanie do pracy zgodnie z kwalifikacjami uzyskanymi w toku studiów wyższych z określonych dziedzin oraz przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie), zatrudnione w szczególności w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- nauczyciele, którzy mają już doświadczenie w pracy z dzieckiem, w tym nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Przy czym pierwszeństwo w rekrutacji mają osoby pracujące w:
1. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
2. oraz w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, w których powołano lub planuje się powołanie zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka4 lub powierzono im funkcję Wiodących Ośrodków Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych (WOKRO)5.
Organizacja Studiów
- Czas trwania studiów: 4 semestry (październik 2024 - wrzesień 2026)
- Studia obejmują 1065 godzin zajęć, w tym 240 godzin praktyk (łącznie 90 ECTS)
- Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym6 i niestacjonarnym – piątki, soboty i niedziele, 2 (czasami 3) razy w miesiącu ponieważ ich termin zakończenia jest obligatoryjny i określony przez MEiN na 31 grudnia 2026 roku
- Rozpoczęcie studiów: październik 2024
Warunki ukończenia Studiów
- Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów określonych planem studiów oraz pozytywny wynik egzaminu końcowego w oparciu o przygotowane indywidualne studium wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
- Na świadectwie ukończenia studiów podyplomowych wpisuje się ostateczny wynik studiów określany na podstawie średniej ocen ze wszystkich przedmiotów realizowanych w toku studiów, zgodnie Regulaminem studiów podyplomowych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 30.09.2019r.
Odpłatność za studia
Nauka na Studiach Podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcia rodziny jest nieodpłatna. Opłata za studia jest finansowana w 100% przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Zakres finansowania:
- Finansowanie obejmuje zajęcia dydaktyczne objęte programem studiów.
- Finansowanie nie obejmuje kosztów: dojazdu, noclegów, wyżywienia
Zadanie finansowane ze środków Ministra
- Zadanie finansowane przez Skarb Państwa – Ministra Edukacji i Nauki, adres: 00-529 Warszawa ul. Wspólna 1/3, zwanym „Ministrem”
- Dotacja celowa przyznana na podstawie art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.)
- nazwa zadania – „Organizacja i realizacja czterosemestralnych studiów podyplomowych, kwalifikacyjnych - WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIA RODZINY”, polegającego na organizacji i przeprowadzeniu kwalifikacyjnych studiów podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, mających na celu przygotowanie specjalistów do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny
- wartość finansowania 366 000,00 zł, całkowitą wartość zadania 366 000,00 zł
-------------------------------------------------
1 The European Association on Early Childhood Intervention (EAECI).
2 Opisany m.in. w monografii A. Twardowskiego (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
3 Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju, § 15. Ust.4 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lipca 2020 r. (poz. 1289)
4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dziennik Ustaw 2017 r. poz. 1635
5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych, Dz.U. 2017, poz. 1712.
6 25% z 90 ECTS – to jest 21, czyli 210 godzin
Rekrutacja na rok akademicki
2024/2025
NABÓR ZAKOŃCZONY
Podstawą kwalifikacji jest posiadanie:
- dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
- przygotowania pedagogicznego,
- zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu w miejscu pracy umożliwiającym prowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka np. w poradni pedagogiczno-psychologicznej, w przedszkolu lub w szkole podstawowej w klasie I-III itd. - zgodnie z art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 tej ustawy, w szczególności pracownicy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Adresaci:
Osoby czynne zawodowo posiadające wykształcenie wyższe magisterskie:
- psycholog, pedagog specjalny, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta – osoby posiadające przygotowanie do pracy zgodnie z kwalifikacjami uzyskanymi w toku studiów wyższych z określonych dziedzin oraz przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie), zatrudnione w szczególności w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- nauczyciele, którzy mają już doświadczenie w pracy z dzieckiem, w tym nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Warunki rekrutacji:
Przyjęcie na Studia Podyplomowe następuje na podstawie złożonych dokumentów i kolejności zgłoszeń, do wypełnienia limitu miejsc.
Przy czym pierwszeństwo w rekrutacji mają osoby pracujące w:
1. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
2. oraz w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, w których powołano lub planuje się powołanie zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub powierzono im funkcję Wiodących Ośrodków Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych (WOKRO).
Etapy rekrutacji:
KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
zapisz się on-line >> klik <<
W celu rejestracji w systemie IRK kandydat dokonuje uzupełnienia danych w następującej kolejności:
- zakłada osobiste konto rejestracyjne,
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia,
- dokonuje wyboru kierunku studiów,
- dodanie wymaganych dokumentów.
Wymagane dokumenty do rekrutacji:
- Podanie o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK
- klauzula informacyjna – rekrutacja na studia podyplomowe (pobierz);
- kserokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu w sekretariacie przy podpisaniu umowy przed rozpoczęciem zajęć),
- Zaświadczenie (lub inny dokument) o posiadaniu kwalifikacji pedagogicznych,
- Zaświadczenie o aktualnym miejscu zatrudnienia kandydata, wystawione przez pracodawcę (pobierz).
KROK 2 - Wyniki rekrutacji - ogłoszenie decyzji o zakwalifkowaniu/niezakwalifkowaniu na indywidualnych kontach w IRK
Zadanie finansowane ze środków Ministra
PLANOWANY1 HARMONOGRAM ZJAZDÓW
na okres październik 2024 – wrzesień 2026
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
__________________________________________
1 Harmonogram może ulegać zmianom (mogą pojawić się dodatkowe terminy)
Godziny zajęć:
- czwartki, piątki (zajęcia zdalne) 16.30 - 20.30
- soboty, niedziele (zajęcia stacjonarne w siedzibie WSE) 8.00 - 16.30
Rok I
Semestr 1 | Semestr 2 |
10-12 stycznia 2025r. | |
INAUGURACJA | 17 stycznia 2025r. |
25 października 2024r. | 6-9 lutego 2025r. |
7-8 listopada 2024r. | 21 lutego 2025r. |
14-17 listopada 2024r. | 7 marca 2025r. |
21-22 listopada 2024r. | 21 marca 2025r. |
28-29 listopada 2024r. | 11 kwietnia 2025r. |
5-6 grudnia 2024r. | 25 kwietnia 2025r. |
12-13 grudnia 2024r. | 9 maja 2025r. |
23 maja 2025r. | |
13 czerwca 2025r. |
Rok II - terminarz orientacyjny - może ulec zmianie
Semestr 3 | Semestr 4 |
12 września 2025r. (zajęcia zdalne) | 20 lutego 2026r. (zajęcia zdalne) |
26 września 2025r. (zajęcia zdalne) | 6 marca 2026r. (zajęcia zdalne) |
10 października 2025r. (zajęcia zdalne) | 20 marca 2026r. (zajęcia zdalne) |
24 października 2025r. (zajęcia zdalne) | 10 kwietnia 2026r. (zajęcia zdalne) |
7 listopada 2025r. (zajęcia zdalne) | 24 kwietnia 2026r. (zajęcia zdalne) |
21 listopada 2025r. (zajęcia zdalne) | 15 maja 2026r. (zajęcia zdalne) |
5 grudnia 2025r. (zajęcia zdalne) | 29 maja 2026r. (zajęcia zdalne) |
12 grudnia 2025r. (zajęcia zdalne) | 12 czerwca 2026r. (zajęcia zdalne) |
16 stycznia 2026r. (zajęcia zdalne) | |
30 stycznia 2026r. (zajęcia zdalne) |
__________________________________________
1 Harmonogram może ulegać zmianom (mogą pojawić się dodatkowe terminy)
Godziny zajęć:
- czwartki, piątki (zajęcia zdalne) 16.30 - 20.30
- soboty, niedziele (zajęcia stacjonarne w siedzibie WSE) 8.00 - 16.30
Studia obejmują program 4 semestrów - łącznie 1065 godzin zajęć, na co składa się:
615 godzin – realizowanych w trybie niestacjonarnym (piątki, soboty i niedziele) na Wydziale Studiów Edukacyjnych przy ul. Szamarzewskiego 89 w Poznaniu
210 godzin – realizowanych w trybie zdalnym (przy użyciu platformy MS Teams)
240 godzin – praktyki
Plan zajęć* - SEMESTR I (październik - grudzień 2024)
Plan zajęć* - SEMESTR II (styczeń - czerwiec 2025)
- w opracowaniu -
* Prosimy o sprawdzanie planu przed każdym zjazdem - plan może ulegać zmianom
Godziny zajęć:
- czwartki, piątki (zajęcia zdalne) 16.30 - 20.30
- soboty, niedziele (zajęcia stacjonarne w siedzibie WSE) 8.00 - 16.30
Zajęcia prowadzone są w trybie hybrydowym z wykorzystaniem narzędzi:
Microsoft Teams (MS Teams) to aplikacja do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym.
Kierownik:
prof. UAM dr hab. Beata Jachimczak
e-mail: jachim55@amu.edu.pl
Sekretariat Studiów Podyplomowych:
mgr Anna Światłowska
tel: 61 829 21 59
e-mail: anna.swiatlowska@amu.edu.pl
mgr inż. Krzysztof Bytow
tel: 61 829 23 58
e-mail: kbytow@amu.edu.pl
tel. dla osób posługujących się językiem migowym: http://uam.jns.pl/
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydział Studiów Edukacyjnych
ul. Szamarzewskiego 89, bud. D, pok. 222
60-568 Poznań