Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodzin 2024

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Studia podyplomowe/kwalifikacyjne są odpowiedzią na potrzebę przygotowania kadr do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR). Studia spełniają wymogi rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Zaproponowany program kształcenia zakłada, że realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) wymaga od osób udzielających wsparcia specyficznej wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych. 
Celem studiów podyplomowych jest zatem przygotowanie specjalisty WWR, który uzyska kompetencje i umiejętności w zakresie:promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii;

  • zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe);
  • współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju;
  • koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem;
  • realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR;
  • koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowana opieki, wsparcia i dostępności;
  • optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.

Podstawą kwalifikacji jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
  • przygotowania pedagogicznego,
  • zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu w miejscu pracy umożliwiającym prowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka np. w poradni pedagogiczno-psychologicznej, w przedszkolu lub w szkole podstawowej w klasie I-III itd. - zgodnie z art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 tej ustawy, w szczególności pracownicy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Adresaci:

Osoby czynne zawodowo posiadające wykształcenie wyższe magisterskie:

  • psycholog, pedagog specjalny, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta – osoby posiadające przygotowanie do pracy zgodnie z kwalifikacjami uzyskanymi w toku studiów wyższych z określonych dziedzin oraz przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie), zatrudnione w szczególności w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
  • nauczyciele, którzy mają już doświadczenie w pracy z dzieckiem, w tym nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Przy czym pierwszeństwo w rekrutacji mają osoby pracujące w:
1. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
2. oraz w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, w których powołano lub planuje się powołanie zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka4 lub powierzono im funkcję Wiodących Ośrodków Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych (WOKRO)5.

Organizacja Studiów

  • Czas trwania studiów: 4 semestry  (październik 2024 - wrzesień 2026)
  • Studia obejmują 1065 godzin zajęć, w tym 240 godzin praktyk (łącznie 90 ECTS)
  • Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym6 i niestacjonarnym – piątki, soboty i niedziele, 2 (czasami 3) razy w miesiącu ponieważ ich termin zakończenia jest obligatoryjny i określony przez MEiN na 31 grudnia 2026 roku
  • Rozpoczęcie studiów: październik 2024

Warunki ukończenia Studiów

  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich przedmiotów określonych planem studiów oraz pozytywny wynik egzaminu końcowego w oparciu o przygotowane indywidualne studium wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
  • Na świadectwie ukończenia studiów podyplomowych wpisuje się ostateczny wynik studiów określany na podstawie średniej ocen ze wszystkich przedmiotów realizowanych w toku studiów, zgodnie Regulaminem studiów podyplomowych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 30.09.2019r.

Odpłatność za studia

Nauka na Studiach Podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcia rodziny jest nieodpłatna. Opłata za studia jest finansowana w 100% przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Zakres finansowania:

  • Finansowanie obejmuje zajęcia dydaktyczne objęte programem studiów.
  • Finansowanie nie obejmuje kosztów: dojazdu, noclegów, wyżywienia

Zadanie finansowane ze środków Ministra

Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki Logo Ministra Edukacji

  • Zadanie finansowane przez Skarb Państwa – Ministra Edukacji i Nauki, adres: 00-529 Warszawa ul. Wspólna 1/3, zwanym „Ministrem”
  • Dotacja celowa przyznana na podstawie art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.)
  • nazwa zadania – „Organizacja i realizacja czterosemestralnych studiów podyplomowych, kwalifikacyjnych - WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIA RODZINY”, polegającego na organizacji i przeprowadzeniu kwalifikacyjnych studiów podyplomowych w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, mających na celu przygotowanie specjalistów do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny
  • wartość finansowania 366 000,00 zł, całkowitą wartość zadania 366 000,00 zł

-------------------------------------------------

1 The European Association on Early Childhood Intervention (EAECI).
2 Opisany m.in. w monografii A. Twardowskiego (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
3 Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju, § 15. Ust.4 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lipca 2020 r. (poz. 1289)
4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dziennik Ustaw 2017 r. poz. 1635
5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych, Dz.U. 2017, poz. 1712.
6 25% z 90 ECTS – to jest 21, czyli 210 godzin

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Rekrutacja na rok akademicki
2024/2025


UWAGA!

II TURA REKRUTACJI

19.10.2024, godz. 8:00 - 24.10.2024, godz. 10:00 
zapisz  się on-line  >> klik  <<


REKRUTACJA - I TURA - Zakończona
18 września 2024 r. - 15 października 2024 r. 

Podstawą kwalifikacji jest posiadanie:

  • dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
  • przygotowania pedagogicznego,
  • zaświadczenia o aktualnym zatrudnieniu w miejscu pracy umożliwiającym prowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka np. w poradni pedagogiczno-psychologicznej, w przedszkolu lub w szkole podstawowej w klasie I-III itd. - zgodnie z art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 tej ustawy, w szczególności pracownicy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Adresaci:

Osoby czynne zawodowo posiadające wykształcenie wyższe magisterskie:

  • psycholog, pedagog specjalny, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta – osoby posiadające przygotowanie do pracy zgodnie z kwalifikacjami uzyskanymi w toku studiów wyższych z określonych dziedzin oraz przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie), zatrudnione w szczególności w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
  • nauczyciele, którzy mają już doświadczenie w pracy z dzieckiem, w tym nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Warunki rekrutacji:

Przyjęcie na Studia Podyplomowe następuje na podstawie złożonych dokumentów i kolejności zgłoszeń, do wypełnienia limitu miejsc.

Przy czym pierwszeństwo w rekrutacji mają osoby pracujące w:

1. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,

2. oraz w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, w których powołano lub planuje się powołanie zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub powierzono im funkcję Wiodących Ośrodków Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych (WOKRO).

Etapy rekrutacji:

KROK 1  - Rejestracja w systemie IRK 
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK

W celu rejestracji w systemie IRK kandydat dokonuje uzupełnienia danych w następującej kolejności:

  1. zakłada osobiste konto rejestracyjne,
  2. wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia,
  3. dokonuje wyboru kierunku studiów,
  4. dodanie wymaganych dokumentów.

Wymagane dokumenty do rekrutacji:

  • Podanie o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK
  • klauzula informacyjna – rekrutacja na studia podyplomowe (pobierz);
  • kserokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu w sekretariacie przy podpisaniu umowy przed rozpoczęciem zajęć),
  • Zaświadczenie (lub inny dokument) o posiadaniu kwalifikacji pedagogicznych,
  • Zaświadczenie o aktualnym miejscu zatrudnienia kandydata, wystawione przez pracodawcę (pobierz).

KROK 2 - Wyniki rekrutacji - ogłoszenie decyzji o zakwalifkowaniu/niezakwalifkowaniu na indywidualnych kontach w IRK 

Zadanie finansowane ze środków Ministra

Logo Ministerstwo Edukacji i NaukiLogo Ministra Edukacji

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

PLANOWANY1 HARMONOGRAM ZJAZDÓW
na okres październik 2024 – wrzesień 2026
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu

__________________________________________
1 Harmonogram może ulegać zmianom (mogą pojawić się dodatkowe terminy)
Godziny zajęć:
- czwartki, piątki (zajęcia zdalne) 16.30 - 20.30
- soboty, niedziele (zajęcia stacjonarne w siedzibie WSE) 8.00 - 16.30

Rok I

Semestr 1

Semestr 2


10 stycznia 2025r.
(zajęcia zdalne)

11-12 stycznia 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

INAUGURACJA
18 października 2024r.
(zajęcia zdalne)

19-20 października 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

17 stycznia 2025r.
(zajęcia zdalne)

18-19 stycznia 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

25 października 2024r.
(zajęcia zdalne)

26-27 października 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

7 lutego 2025r.
(zajęcia zdalne)

8-9 lutego 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

8 listopada 2024r.
(zajęcia zdalne)

9-10 listopada 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

21 lutego 2025r.
(zajęcia zdalne)

22-23 lutego 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

14-17 listopada 2024r.
(zajęcia zdalne)

7 marca 2025r.
(zajęcia zdalne)

8-9 marca 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

21-22 listopada 2024r.
(zajęcia zdalne)

23-24 listopada 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

21 marca 2025r.
(zajęcia zdalne)

22-23 marca 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

29 listopada 2024r.
(zajęcia zdalne)

30 listopada – 1 grudnia 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

11 kwietnia 2025r.
(zajęcia zdalne)

12-13 kwietnia 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

5-6 grudnia 2024r.
(zajęcia zdalne)

7-8 grudnia 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

25 kwietnia 2025r.
(zajęcia zdalne)

26-27 kwietnia 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

12-13 grudnia 2024r.
(zajęcia zdalne)

14-15 grudnia 2024r.
(zajęcia stacjonarne)

9 maja 2025r.
(zajęcia zdalne)

10-11 maja 2025r.
(zajęcia stacjonarne)


23 maja 2025r.
(zajęcia zdalne)

24-25 maja 2025r.
(zajęcia stacjonarne)


13 czerwca 2025r.
(zajęcia zdalne)

14-15 czerwca 2025r.
(zajęcia stacjonarne)

Rok  II  -  terminarz orientacyjny - może ulec zmianie

Semestr 3

Semestr 4

12 września 2025r. (zajęcia zdalne)
13-14 września 2025r.

20 lutego 2026r. (zajęcia zdalne)
21-22 lutego 2026r.

26 września 2025r. (zajęcia zdalne)
27-28 września 2025r.

6 marca 2026r. (zajęcia zdalne)
7-8 marca 2026r.

10 października 2025r. (zajęcia zdalne)
11-12 października 2025r.

20 marca 2026r. (zajęcia zdalne)
21-22 marca 2026r.

24 października 2025r. (zajęcia zdalne)
25-26 października 2025r.

10 kwietnia 2026r. (zajęcia zdalne)
11-12 kwietnia 2026r.

7 listopada 2025r. (zajęcia zdalne)
8-9 listopada 2025r.

24 kwietnia 2026r. (zajęcia zdalne)
25-26 kwietnia 2026r.

21 listopada 2025r. (zajęcia zdalne)
22-23 listopada 2025r.

15 maja 2026r. (zajęcia zdalne)
16-17 maja 2026r.

5 grudnia 2025r. (zajęcia zdalne)
6-7 grudnia 2025r.

29 maja 2026r. (zajęcia zdalne)
30-31 maja 2026r.

12 grudnia 2025r. (zajęcia zdalne)
13-14 grudnia 2025r.

12 czerwca 2026r. (zajęcia zdalne)
13-14 czerwca 2026r.

16 stycznia 2026r. (zajęcia zdalne)
17-18 stycznia 2026r.


30 stycznia 2026r. (zajęcia zdalne)
31 stycznia – 1 lutego 2026r.


__________________________________________
1 Harmonogram może ulegać zmianom (mogą pojawić się dodatkowe terminy)
Godziny zajęć:
- czwartki, piątki (zajęcia zdalne) 16.30 - 20.30
- soboty, niedziele (zajęcia stacjonarne w siedzibie WSE) 8.00 - 16.30

Logo Ministra EdukacjiLogo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Program studiów

Studia obejmują program 4 semestrów - łącznie 1065 godzin zajęć, na co składa się:

615 godzin – realizowanych w trybie niestacjonarnym (piątki, soboty i niedziele) na Wydziale Studiów Edukacyjnych przy ul. Szamarzewskiego 89 w Poznaniu

210 godzin – realizowanych w trybie zdalnym (przy użyciu platformy MS Teams)

240 godzin – praktyki

Logo Ministra EdukacjiLogo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Plan zajęć* - SEMESTR I (październik - grudzień 2024)

Plan zajęć* - SEMESTR II (styczeń - czerwiec 2025) 
- w przygotowaniu -

* Prosimy o sprawdzanie planu przed każdym zjazdem - plan może ulegać zmianom

Godziny zajęć:
- czwartki, piątki (zajęcia zdalne) 16.30 - 20.30
- soboty, niedziele (zajęcia stacjonarne w siedzibie WSE) 8.00 - 16.30

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

System USOS na UAM

Logo Ministra EdukacjiLogo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Pierwsze logowanie

Logowanie do poczty

Inne instrukcje dot. poczty

Logo Ministra EdukacjiLogo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Zajęcia prowadzone są w trybie hybrydowym z wykorzystaniem narzędzi:

Microsoft Teams (MS Teams) to aplikacja do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym.

Logo Ministra EdukacjiLogo Ministerstwo Edukacji i Nauki

Flaga PL Logo Ministerstwo Edukacji i Nauki


Kierownik:
prof. UAM dr hab. Beata Jachimczak
e-mail: jachim55@amu.edu.pl

Sekretariat Studiów Podyplomowych:

mgr Anna Światłowska
tel: 61 829 21 59
e-mail: anna.swiatlowska@amu.edu.pl

mgr inż. Krzysztof Bytow
tel: 61 829 23 58
e-mail: kbytow@amu.edu.pl

tel. dla osób posługujących się językiem migowym: http://uam.jns.pl/

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydział Studiów Edukacyjnych
ul. Szamarzewskiego 89, bud. D, pok. 119
60-568 Poznań


Logo Ministra EdukacjiLogo Ministerstwo Edukacji i Nauki