Data wydarzenia:

Zaproszenie na wykład online Prof. Roberta Michnick Golinkoff (University of Delaware, USA) „Carving events for language: where action meets word”

Z ogromną przyjemnością zapraszamy na wykład prof. Roberty Michnick Golinkoff, który podejmuje interdyscyplinarne zagadnienie na styku psychologii rozwojowej, kognitywistyki i językoznawstwa.

W swoim wystąpieniu prof. Golinkoff podejmie temat kluczowy dla zrozumienia, jak dzieci uczą się języka: jak „wycinają” one znaczące jednostki z ciągłego strumienia zdarzeń, by móc je zrozumieć i nazwać. Choć świat jest dynamiczny i nieprzerwany, ludzki umysł od najwcześniejszych chwil życia uczy się segmentować go na znaczące komponenty – i właśnie ten proces leży u podstaw nabywania języka.

Na podstawie własnych badań empirycznych, bazując na koncepcjach Mandler (2012) i Talmy’ego (2000), badaczka dowodzi, że niemowlęta już na wczesnym etapie rozwoju są w stanie rozpoznać takie składniki zdarzeń jak: ścieżki ruchu, sposoby działania (manner), relacje figury i tła. Co więcej, niemowlęta wykazują zdolność dostrzegania statystycznych regularności w obrębie tych komponentów, co pozwala im formułować przewidywalne wzorce na podstawie ograniczonych doświadczeń.

Wyniki badań sugerują, że niemowlęta wykorzystują zarówno procesy oddolne (bottom-up), jak i odgórne (top-down), by przekształcać ciągłość zdarzeń w kategorie poznawcze. Referat kończy się rozważaniami nad tym, w jaki sposób omawiane mechanizmy przetwarzania zdarzeń mogą wpływać na rozwój poznawczy oraz przyswajanie języka.

📩 Zgłoszenia prosimy kierować mailowo na adres: dhild@amu.edu.pl
(Osoby chętne otrzymają link do spotkania po rejestracji mailowej)

Dokumenty

Nazwa Numer Obowiązujący od / Kto wydał Pobierz plik
Zaproszenie na wykład online prof. Golinkoff.pdf 27.05.2025 Mikołaj Czajkowski
PDF
Pobierz PDF Zaproszenie na wykład online prof. Golinkoff.pdf(3.8 MB)