Z prawdziwą przyjemnością zapraszamy Państwa do udziału w VIII Międzynarodowej Konferencji ERL (Educational Role of Language), która odbędzie się w dniach 5–6 czerwca 2025 roku na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydarzenie organizowane jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Educational Role of Language oraz Pracownię Pedagogiki Szkolnej WSE UAM.
Tegoroczna edycja przebiegać będzie pod hasłem: „Rola języka w działaniu – działanie w języku”, zapraszając uczestników do refleksji nad fundamentalnym, a zarazem dynamicznym związkiem między językiem a rzeczywistością społeczną i edukacyjną. W centrum rozważań znajdzie się pytanie o to, w jaki sposób język nie tylko odzwierciedla rzeczywistość, ale również ją współtworzy – jak poprzez słowo konstytuujemy działanie, jak język inicjuje, porządkuje i przekształca praktyki społeczne, edukacyjne i kulturowe. Konferencja zgromadzi badaczy z różnych krajów i tradycji akademickich, reprezentujących dziedziny takie jak językoznawstwo, pedagogika, psychologia rozwojowa, filozofia języka, nauki o komunikacji i edukacji.
W programie wydarzenia znajdą się wystąpienia plenarne uznanych uczonych, m.in. prof. Roberta Lewa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), który podejmie temat możliwości wykorzystania chatbotów językowych jako inteligentnych nauczycieli wspierających przyswajanie słownictwa, oraz prof. Aleksandry Wach (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), która zaprezentuje refleksję nad realizacją celów zrównoważonego rozwoju w edukacji nauczycieli języków obcych poprzez metodę problem-based learning.
Centralne miejsce w programie zajmie również wykład prof. Roberty Michnick Golinkoff z University of Delaware (USA), zatytułowany „Carving events for language: where action meets word”. Wystąpienie to poświęcone będzie wczesnemu rozwojowi językowemu dzieci, a w szczególności ich zdolności do segmentowania zdarzeń i przekształcania doświadczeń w struktury znaczeniowe, co stanowi fundament nabywania języka.
Wśród prelegentów plenarnych znajdują się również prof. María Elena Gómez Parra i dr. Robert Espejo z Uniwersytetu w Kordobie, którzy podejmą temat oczekiwań bilingwalnych uczniów wobec edukacji dwujęzycznej, oraz dr Małgorzatę Pilecką z Ateneum – Akademii Nauk Stosowanych w Gdańsku, której referat dotyczyć będzie roli piosenek propagandowych w kształtowaniu tożsamości dzieci w systemach totalitarnych XX i XXI wieku.
Konferencja ERL stanowi nie tylko przestrzeń wymiany myśli i prezentacji najnowszych badań, lecz także platformę budowania międzynarodowej wspólnoty badaczy zainteresowanych edukacyjnym potencjałem języka. Jej interdyscyplinarny charakter sprzyja twórczemu dialogowi i otwarciu nowych perspektyw w badaniach nad rolą języka w procesach uczenia się, komunikacji i społecznej transformacji.
Szczegółowy program oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie:
https://educationalroleoflanguage.org/erl-events/erl-viii-conference-2025/