drAneta Wojciechowska

Laboratorium Pedagogiki Specjalnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżur w semestrze letnim:

poniedziałek godz. 11:30-13:00

UWAGA:
Dyżur w dniu 22 kwietnia br. zostaje odwołany. W sprawach pilnych  kontakt mailowy.

Pedagog specjalny, neurologopeda, pracownik naukowo-badawczy WSE UAM, adiunkt w Laboratorium Pedagogiki Specjalnej, kierownik studiów podyplomowych:
Logopedia;
Neurologopedia;
Edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu.
Pełnomocnik Dziekana WSE UAM ds praktyk na kierunku Pedagogika Specjalna.
Od lat współpracuje ze Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Autyzmem ProFUTURO w Poznaniu oraz Kliniką Psychiatrii Dzieci i Młodzieży UM w Poznaniu.

A. Wojciechowska, Edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w: B. Jachimczak (red.), Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo UAM, 2021, s. 205-229

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Opinie nauczycielek i nauczycieli wobec edukacji zdalnej dzieci ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2021, nr 43.

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Problemy uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną w edukacji zdalnej podczas pandemii wirusa COVID-19, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2021, nr 41, s. 83-99.

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Edukacja zdalna podczas pandemii wirusa COVID-19 uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opinii nauczycieli i nauczycielek, Szkoła Specjalna, tom LXXXII, nr 5, s. 334-346.

A. Wojciechowska, Rola dziadków w życiu dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, Horyzonty Wychowania, 2021, nr 55, s. 147-156.

A. Słopień, A. Wojciechowska, Obraz kliniczny i diagnoza zaburzenia ze spektrum autyzmu, W: A. Kostiumów (red.), Spektrum autyzmu, wydawnictwo: Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2021, s. 20-38.

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Online education of students  with mild intellectual disabil-ity and autism spectrum disorder during the COVID-19 pandemic, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 29/2020

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią wirusa COVID-19, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 27/2020

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Early childhood education and care of children with normal and abnormal development in Poland – its importance and barriers, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 24/2019

A. Gulczyńska, A. Wojciechowska, Sexual behaviour of children and teenagers with autism spectrum disorders. Pilot study results, Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 24/2019

A. Gulczyńska, A. Wojciechowska, Inna seksualność – jak rozumieć i wspierać potrzebę seksualną u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), w: A. Cybal-Michalska, A. Pryba Andrzej, J. Twardowska-Rajewska (red.): Miłosierdzie dla INNEGO, Edukacja. Teologia i Dia-log , vol. 14, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019

A. Słopień, A. Wojciechowska, Autyzm dziecięcy, w: B. Steinborn  (red.): Neurologia dziecięca w przypadkach klinicznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018

A. Słopień, A. Wojciechowska, Zaburzenia mowy i języka, w: A. Gmitrowicz, M. Janas-Kozik Małgorzata (red.): Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży Medical Tribune Polska, 2018

A. Słopień, N. Pytlińska, A. Wojciechowska, Zaburzenia ze spektrum autyzmu, w: A. Gmitrowicz, M. Janas-Kozik Małgorzata (red.): Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży Medical Tribune Polska, 2018

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Wspieranie rozwoju mowy i komunikacji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Forum logopedyczne nr 25/2017

A. Słopień, A. Wojciechowska, Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, w: B. Winczura  (red.): Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017

F. Rybakowski, I. Chojnicka, P. Dziechciarz, A. Horvath M. Janas-Kozik, A. Jeziorek, E. Pisula, A. Piwowarczyk, A. Słopień, J. Sykut-Cegielska, H. Szajewska, K. Szczałuba, K. Szymańska, A. Waligórska A. Wojciechowska, M. Wroniszewski,  A. Dunajska-Weckwerth, The role of genetic factors and pre - And perinatal influences in the etiology of autism spectrum disorders - Indications for genetic referral, Psychiatria Polska tom 50/2016

A. Słopień, A. Wojciechowska, Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka w diagnozie różnicowej ASD, w: A. Rozetti, F. Rybakowski, Spektrum autyzmu. Neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące, Łódź - Warszawa, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2016

A. Gulczyńska, A. Wojciechowska, Potrzeba seksualna u osób ze spektrum autyzmu, Potrzeba seksualna u osób ze spektrum autyzmu, Studia Edukacyjne nr 34/2015

B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, Kraków: Wydawnictwo Oficyna Impuls, 2015

A. Gulczyńska, A. Wojciechowska, The meaning of sex education in the development of children and youth with autism spectrum, w: M. Klichowski, H.M. Krauze-Sikorska (red.): The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015

A. Wojciechowska, Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w: B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, Kraków: Wydawnictwo Oficyna Impuls, 2015

M. Buchnat, A. Wojciechowska, Wspieranie rozwoju mowy i komunikacji dzieci z zespołem Cri du Chat, Forum logopedyczne, nr 22/2014

F. Rybakowski, I. Chojnicka, P. Dziechciarz, A. Horvath M. Janas-Kozik, A. Jeziorek, E. Pisula, A. Piwowarczyk, A. Słopień, J. Sykut-Cegielska, H. Szajewska, K. Szczałuba, K. Szymańska, A. Waligórska A. Wojciechowska, M. Wroniszewski,  A. Dunajska-Weckwerth, Autism spectrum disorders - Epidemiology, symptoms, comorbidity and diagnosis, Psychiatria Polska, tom 48/2014

B. Jachimczak, K. Pawelczak, A. Wojciechowska, Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny w przestrzeni społecznej, Wydawnictwo UAM, 2014

A. Wojciechowska, System MAKATON w komunikacji osób z autyzmem, w: B.B. Kaczmarek (red.), Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014

A. Wojciechowska, Pomiędzy dzieciństwem a dorosłością – o dorastaniu osób z zespołem Aspergera, Studia Edukacyjne nr 23/2013

A. Wśród ludzi na własnych zasadach? O możliwościach i ograniczeniach w budowaniu relacji z rówieśnikami przez młodzież z zespołem Aspergera, Studia Edukacyjne nr 28/2013

A. Wojciechowska, Od wczesnej diagnozy do kompleksowej terapii małego dziecka z autyzmem, w: M. Klichowski, H.M. Krauze-Sikorska, K. Kuszak  (red.): Świat małego dziecka, vol. II, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013

A. Wojciechowska, Charakterystyka języka i komunikacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera, w: M. Obrębska (red.) O utrudnieniach w porozumiewaniu się perspektywa języka i komunikacji, Wydawnictwo UAM, 2011

Zainteresowania naukowe
diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), rozwój mowy i komunikacji osób z ASD, rozwój mowy i komunikacji osób z zaburzeniami rozwoju (niedokształcenia mowy pochodzenia korowego, zespoły genetyczne, opóźniony rozwój mowy, niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona), wczesna interwencja logopedyczna, oddziaływania logopedyczne i pedagogiczne w zakresie opieki nad małym dzieckiem z zaburzonym rozwojem.

Uczestnik projekt badawczych
Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji u dzieci przedwcześnie urodzonych realizowany we współpracy z Kliniką Neonatologii UM Poznań, Kliniką Reumatologii UM Poznań i Kliniką Psychiatrii Dzieci i Młodzieży UM Poznań (2016-2019);
Poziom ekspresji genów kandydujących w materiale pochodzącym z wymazów z jamy ustnej u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych realizowany we współpracy z Katedrą i Zakładem Anatomii Prawidłowej UM Poznań i Kliniką Psychiatrii Dzieci i Młodzieży UM Poznań (2019-2021),
Agreement_Intonation in autism (2018)
Projekt w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej POWER. 04.03.00-00-0006/17-08 program operacyjny WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ. Partnerem międzynarodowym  projektu jest Internationales Bildungsnetzwerk PILGRIM. Tytuł projektu: Opracowanie modelu zintegrowanego pakietu usług w zakresie wsparcia rodzin wychowujących dziecko (dzieci) z niepełnosprawnością, czas trwania 2018 – 2021

Funkcje w zespołach redakcyjnych
Sekretarz i członek rady naukowej Interdyscyplinarnych Kontekstów Pedagogiki Specjalnej

Inne
Pełnomocnik Dziekana WSE UAM ds. praktyk na kierunku Pedagogika Specjalna

Nagroda zespołowa Dziekana WSE UAM za  publikacje naukowe
Nagroda organizacyjna Dziekana WSE UAM za pełnienie funkcji pełnomocnika ds. praktyk na kierunku Pedagogika Specjalna
Nagroda RRS Najlepszy Dydaktyk na na kierunku Pedagogika Specjalna, 2020

Literatura okresu II wojny światowej i okresu międzywojennego, film, muzyka okresu klasycyzmu, gitarowa muzyka klasyczna, sport

Aneta Wojciechowska PhD

Special pedagogy, neuro-speech therapy, autism spectrum disorders, speech and communication disorders in children, genetic syndromes, nervous system disorders in children, supporting speech and communication development in children, early development support; contact in: Polish, English, e-mail: a.wojcie@amu.edu.pl