drSonia Wawrzyniak

Zakład Dydaktyki Ogólnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:



poniedziałek: 11:00 - 13:00

UWAGA:

dr Sonia Wawrzyniak odwołuje dyżur w poniedziałek, 9 grudnia z powodu udziału w konferencji.

Dr Sonia Wawrzyniak  jest zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2010 roku.  Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Zainteresowania naukowo - badawcze oraz doświadczenie zawodowe koncentruje wokół problematyki funkcjonowania dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się w różnych aspektach rozwoju,  procesów komunikacji społecznej oraz  organizacji współpracy z otoczeniem. Zagadnienia niepowodzeń szkolnych są zjawiskiem, którego przyczyn upatruje się w czynnikach biopsychicznych, społeczno – ekonomicznych oraz dydaktycznych. Aktywnie kształtuje swoje doświadczenie zawodowe w tym zakresie  jako edukator i realizator projektów edukacyjnych prowadząc zajęcia dla osób dorosłych na poziomie akademickim oraz na innych szczeblach edukacji.  W 2019 roku nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową nr 2 w Swarzędzu, w której jako pedagog szkolny prowadzi zajęcia o charakterze terapeutycznym oraz rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci i młodzieży. Prowadzi również mediacje szkolne i rówieśnicze. W ramach projektów oraz sieci współpracy  organizuje i prowadzi warsztaty, konsultacje oraz wykłady dla nauczycieli między innymi: Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami u dzieci i młodzieży; Wykorzystanie potencjału mózgu w procesie kształcenia;  Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;  dla rodziców: Profilaktyka w zakresie uzależnień od substancji psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży oraz dla młodzieży: Aktywny, młody człowiek – cenny wolontariusz; Pedagogika – w kierunku innowacyjności i kreatywnych rozwiązań. Jako specjalistka wyżej wymienionych obszarów  jest autorką tekstów i wystąpień podczas konferencji naukowych i metodycznych.

S. Wawrzyniak, Funkcjonowanie osób z ADHD  w przestrzeni edukacyjnej, społecznej i zawodowej, Poznań 2020, Wydawnictwo UAM, Poznań 2021
S. Wawrzyniak, Profilaktyka w zakresie uzależnień od substancji szkodliwych wśród młodzieży – teoria i praktyka, Edukacyjne nr 59, 2020
S. Wawrzyniak, Tutoring, mentoring, coaching w edukacji osób z trudnościami w uczeniu się, Studia Edukacyjne nr 56, 2020
S. Wawrzyniak, Uczeń z pasją – wspieranie uczniów w odkrywaniu indywidualnych zasobów, [w:] Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, Christoph M., Wawrzyniak S. (red.), Poznań 2020,
S. Wawrzyniak, M. Christoph, (red.), Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, Poznań 2020
S. Wawrzyniak, Młodzi dorośli z ADHD/ADD wobec wyzwań współczesnego rynku pracy , [w:] Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno – zawodowych,  (red) Solarczyk – Ambrozik E., Christoph M., Konieczna – Woźniak R., Poznań 2021
S. Wawrzyniak, Rola środowiska w kształtowaniu prawidłowej samooceny [w:] Edukacja osób zdolnych, (red) E. Piotrowski Eugeniusz, M. Porzucek - Miśkiewicz, Poznań 2019
S. Wawrzyniak, M. Christoph, Szkoła jako współczesna organizacja [w:] Edukacja Jutra. Formy wzbogacania wychowania i zmniejszania zagrożeń społecznych, (red) A. Kamińska, P. Oleśniewicz, 2019
S. Wawrzyniak, M. Porzucek – Miskiewicz, O funkcjach motywacji w dydaktyce akademickiej, Pedagogika Szkoły Wyższej, 2018, 2 (24) (2019)
S. Wawrzyniak, Jak sobie radzić z trudnymi emocjami? Stres wśród młodzieży [w:] Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych, (red)A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska, Poznań 2018
S. Wawrzyniak, Nowoczesne technologie w pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się [w:] Edukacyjne i społeczne wyzwania rzeczywistości cyfrowej, (red) A. Iwanicka, Poznań 2017
S. Wawrzyniak, Istota i znaczenie edukacji w warunkach wielokulturowości [w:] Edukacja Jutra. Wartości - Wychowanie - Kształcenie,  A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red), 2017
S. Wawrzyniak, Współpraca rodziców i nauczycieli wobec zróżnicowanych problemów wychowawczych i dydaktycznych, [w:] Edukacja Jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole, A. Kamińska , P. Oleśniewicz  (red), Sosnowiec 2016
S. Wawrzyniak, Dorośli wobec niepowodzeń dydaktyczno - wychowawczych dzieci, [w:] Społeczeństwo i Edukacja. Teorie a implikacje praktyczne, A. Ćwikliński, M.Przybyła (red), Poznań 2015
S. Wawrzyniak, Rola metod aktywizujących w procesie kształcenia w szkole wyższej, [w:] Edukacja akademicka. Miedzy oczekiwaniami a rzeczywistością,( red.) A. Ćwikliński, Poznań 2014
S. Wawrzyniak, Funkcjonowanie dziecka z ADHD – z doświadczeń rodziców, nauczycieli i specjalistów, [w:] Studia z pedagogiki i nauk pogranicza,( red.) A. Cybal – Michalska, D. Kopeć, W. Segiet, Poznań 2011
S. Wawrzyniak,  Twórczość rysunkowa dziecka. W: Wychowanie na co dzień. Numer 3 (162) Marzec 2007

Zainteresowania naukowo - badawcze oraz doświadczenie zawodowe koncentruje wokół problematyki funkcjonowania dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się w różnych aspektach rozwoju, procesów komunikacji społecznej oraz organizacji współpracy z otoczeniem. Zagadnienia niepowodzeń szkolnych są zjawiskiem, którego przyczyn upatruje się w czynnikach biopsychicznych, społeczno – ekonomicznych oraz dydaktycznych. Stwarza to zapotrzebowanie na badania interdyscyplinarne, a tym samym wymaga pogłębionych studiów nad podjętą tematyką. W ramach współpracy z instytucjami edukacyjnymi realizowała projekt Uczeń z pasją – kompleksowe wsparcie uczniów szkół podstawowych i gimnazjum w wyborze optymalnych ścieżek edukacyjnych i zawodowych. W trakcie stażu zawodowego na Wydziale Studiów Edukacyjnych pełniła funkcje: sekretarza i członka Wydziałowych Komisji Rekrutacyjnych; sekretarza Wydziałowej Komisji Wydawniczej; sekretarza Zespołu do Spraw Przewodów Doktorskich. Jest Ambasadorką Uniwersytetu im Adama Mickiewicza.

Prowadzi zajęcia dydaktyczne na studiach stacjonarnych, jak  i niestacjonarnych w zakresie przedmiotów:  Dydaktyka Ogólna,  Warsztat komunikacji interpersonalnej oraz Profilaktyka i terapia trudności w uczeniu się, Terapia pedagogiczna, praca z dzieckiem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Jest autorską programów przedmiotów fakultatywnych takich jak: Dorośli wobec trudnych sytuacji i emocji w życiu dzieci i młodzieży;  Profilaktyka, diagnoza i terapia niepowodzeń szkolnych. Praca z „trudnym dzieckiem”.

Nagroda Dyrektora Szkoły za bardzo dobrą organizację procesu wychowawczego oraz efektywną współpracę z rodzicami 2021 rok.
Nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej 2016 rok.

W obszarze zainteresowań poza działalnością badawczą znajdują się żeglarstwo, fotografia, behawiorystka zwierząt, kultura Azji oraz gotowanie i pieczenie ciast.

General pedagogy, general didactics, pedagogical prevention, diagnosis and therapy; problems of children and youth with differentiated educational needs with learning and social-emotional difficulties; contact in Polish and English, e-mail: sonia@amu.edu.pl