drAnna Wawrzonek

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:

środa: 11:20 – 12:50

UWAGA:

W dniu 27.04 dyżur dr Anny Wawrzonek odbędzie się wyjątkowo wyjątkowo w aplikacji Teams.

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki,  andragog, doradca zawodowy. Autorka rozwiązań metodycznych w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży, na różnych poziomach edukacyjnych, także dla młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Autorka licznych publikacji naukowych z zakresu aktywności zawodowej dorosłych, rynku pracy, zespołów wielopokoleniowych w miejscu pracy i uwarunkowań rozwoju młodzieży oraz tranzycji młodych z edukacji na rynek pracy. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących przemian na rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem relacji międzypokoleniowych w  miejscu pracy oraz tematyce związanej z poradnictwem karier.

ORCID ID: 0000-0003-0046-8212

A. Wawrzonek, Wyłaniający się rynek pracy – realia i wyzwania rzeczywistości postpandemiacznej „Studia Edukacyjne” 2020, nr 58;
A. Wawrzonek, Nowe oblicze rynku pracy a wyzwania stojące przed współczesnymi pracodawcami, w: Jednostka, edukacja organizacja wobec przemian rynku pracy, red. S.M. Kwiatkowski, M., Piorunek, Warszawa 2020;
A. Wawrzonek, (Re)konstrukcja Work-Life Balance vs pokolenia na rynku pracy, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R.Konieczna-Woźniak, Poznań 2020;
A. Wawrzonek, Powinności dorosłości – perspektywa młodzieży akademickiej w: Młodzież – meandry życia ku dorosłości, red. A. Cybal-Michalska, M. Orłowska, M. Piorunek, Dąbrowa Górnicza 2020;
A. Wawrzonek, Potrzeba poradniczego wsparcia w wielopokoleniowych zespołach pracowniczych/ The Need for Counselling Support in Multigenerational Working Teams „Studia Poradoznawcze” 2019, nr 8;
A. Wawrzonek, Kompetencyjny rollercoaster –  rodzina, edukacja, praca i (nie)relacyjny wymiar tych przestrzeni „Studia Edukacyjne” 2019,  nr 54;
A. Wawrzonek, Tranzycja młodych na rynek pracy a zmiany pokoleniowe w: Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych, red. A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, Poznań, 2018;
A. Wawrzonek, Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości młodego człowieka w: Uczenie się przez całe życie. Rozwój - kariera – praca, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska, Poznań, 2018;
A. Wawrzonek, Młodzi dorośli a obszary ich (nie)kompetencji w: Społeczne i podmiotowe uwarunkowania rozwoju młodzieży, red. A. Cybal-Michalska, M. Orłowska, W. Segiet , Dąbrowa Górnicza 2018;
A. Wawrzonek, Dimensions of Employment Flexibility According to Polish Students w: Lifelong learning for labour market needs red. E. Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2016;
A. Wawrzonek, Kompetencje miękkie jako narządzie porozumienia międzypokoleniowego na rynku pracy, w: Doradztwo zawodowe w  perspektywie całożyciowego uczenia się, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2016;
A. Wawrzonek, Wymiary tranzycji młodzieży na rynek pracy, w: Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, red. D. Kukla, W. Duda, Warszawa 2016;
A. Wawrzonek, M. Rosalska, Edukacyjne strategie przeciwdziałania bierności młodych na rynku pracy w: Wymiary aktywizacji zawodowej dorosłych. W poszukiwaniu metody, Poznań 2015;
A. Wawrzonek, M. Rosalska, red. Wymiary aktywizacji zawodowej dorosłych. W poszukiwaniu metody, Poznań 2015;
A. Wawrzonek, Młodzi dorośli wobec zmian na rynku pracy, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 33;
A. Wawrzonek, Zróżnicowane kategorie młodych na rynku pracy wobec oferty doradczej w: Zapotrzebowanie rynku pracy na współczesne i ginące zawody w perspektywie kształcenia młodzieży, red. E. Giermanowska, J. Kotzian, Warszawa 2014;
A. Wawrzonek, M. Rosalska, Education of adults against social exlusion of women w: Applying the Kofoed’s School Method in vocational activity of women, Poznań 2013;
A. Wawrzonek, Rola organizacji pozarządowych w stymulowaniu aktywności zawodowej na terenie społeczności lokalnej, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2013, nr 14;
A. Wawrzonek, Dynamika i kierunki zmian rynku pracy na obszarach wiejskich „Studia Edukacyjne” 2013, nr 25;
A. Wawrzonek, M. Rosalska, Od marzeń do kariery, Poradnik dla uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Warszawa 2013

Wykaz zainteresowań badawczych:

Problematyka poradoznastwa, pedagogiki pracy oraz andragogiki. Szczegółowy obszar poszukiwań badawczych: poradnictwo całożyciowe, przemiany na rynku pracy, zespoły wielopokoleniowe. Dodatkowo czynniki kształtujące tożsamość pracowniczą dorosłych oraz tożsamość młodzieży, tranzycja młodych dorosłych z edukacji na rynek pracy, a także holistyczne podejście do edukacji i jej  implikacje dla aktywności edukacyjnej dorosłych; kwestie związane z work life integration oraz koncepcja wellbeing.

Uczestnictwo w projektach badawczych:

POWR.04.01.00-00-1022/15

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

Małe wielki zmiany - sieć rozwoju innowacji społecznych. Fundacja na Rzecz Integracji Środowiska  Akademickiego "Jeden Uniwersytet" – główny wykonawca:

Współautorstwo programu szkoleń Projekt Innowacji – Małe Wielkie Zmiany „Praca szansą na dobry start w dorosłość” (wraz z: dr R. Konieczna-Woźniak, mgr M. Bieńkowska, mgr E. Milart)

Współautorstwo programu ścieżki edukacyjnej dla studentów doradztwa zawodowego i personalnego: Rówieśnicze wsparcie edukacyjno-zawodowe dla podopiecznych ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych (wraz z: dr R. Konieczna-Woźniak, mgr M. Bieńkowska, mgr E. Milart)

Współautorstwo Rekomendacji i wskazań dla praktyki Projekt Innowacji – Małe Wielkie Zmiany „Praca szansą na dobry start w dorosłość” (wraz z: dr R. Konieczna-Woźniak, mgr M. Bieńkowska, mgr E. Milart)

Członkini zespołu merytorycznego

Realizator szkoleń dla studentów

Udział w grupach i zespołach badawczych:

Członek interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (IBS) Znaczenie wyższego wykształcenia we współczesnym świecie przy Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie (XI.2017 – XI.2018)

Inne:

Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oddział Poznań od 2012 roku, (w latach 2012-2017  członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oddział Poznań)

Członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy KNP PAN, a w ramach ZPM uczestniczka dwóch zespołów roboczych:

Młodzież - między edukacją a rynkiem pracy

Tożsamość młodzieży (i proces jej formowania) w rzeczywistości permanentnej zmiany

Współorganizator cyklicznej konferencji Poznańskie Forum Dyskusyjne LLL

Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Doradztwa Zawodowego i Personalnego

Wybrane zagadnienia rynku pracy

Warsztat metodyczny – szkolny doradca zawodowy

Polityka rynku pracy

Metodyka doradztwa indywidualnego i grupowego

Warsztat: grupy defaworyzowane na rynku pracy

Warsztat: doradca zawodowy w instytucjach rynku pracy

Planowanie karier edukacyjno-zawodowych

Kompetencje akademickie

Fakultet: Między uczelnią a rynkiem pracy

2011 – zespołowa nagroda dydaktyczna II stopnia, Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

2013- zbiorowa nagroda naukowa Rektora III stopnia

2014 - zbiorowa nagroda naukowa Rektora III stopnia

2015 – nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM za wyróżniającą się działalność na rzecz Wydziału w roku akademickim 2014/2015

Tytuł Dydaktyka Roku 2019 – wyróżnienie przyznawane przez studentów

analiza transakcyjna, literatura obyczajowa, biografie, podróżowanie

Educational and professional counselling, lifelong counselling, lifelong learning, professional activity of youth and adults, pedagogy of work, labour market (especially generations on the labour market and flexible forms of employment), issues of professional identity of young adults, career resources, work-life balance; contact in English and Polish, e-mail: annaow@amu.edu.pl