prof. UAM dr hab.Natalia Walter

Zakład Edukacji Medialnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:


poniedziałek: 10:00 - 11:00 (dyżur zdalny, Teams)
środa: 8:30 - 9:30 (stacjonarnie, Międzychodzka 5, p. 103)

Dyżur studia niestacjonarne:


UWAGA:

Prof. UAM dr hab. Natalia Walter – absolwentka pedagogiki medialnej, pedagogiki leczniczej oraz zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kierownik Zakładu Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalistka ds. edukacji informatycznej i medialnej, wsparcia społecznego online oraz e-learningu. Przez kilkanaście lat pracowała z dziećmi i młodzieżą jako nauczyciel informatyki, zarówno w szkole ogólnodostępnej, jak i specjalnej, a obecnie prowadzi warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców z zakresu edukacji medialnej. Pełnomocnik Dziekana ds. e-learningu na Wydziale Studiów Edukacyjnych, członek Rady ds. Kształcenia na Odległość UAM. Trzykrotnie wyróżniona wpisaniem na LISTĘ 100 (Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce), która obejmuje osoby, które w wyróżniający sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych obywateli naszego kraju. Współorganizatorka ogólnopolskich konferencji dotyczących edukacji medialnej (m.in. "Media a edukacja").

Bazy publikacyjne:

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2347-9312
Google Scholar: https://scholar.google.pl/citations?user=rAbui4AAAAAJ&hl=pl
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Natalia-Walter

Web of Science ResearcherID: https://publons.com/researcher/1531405/natalia-walter/

Wybrane publikacje:

J. Holzer, S. Korlat, C. Haider, M. Mayerhofer, E. Pelikan, B. Schober, C. Spiel, T. Toumazi, K. Salmela-Aro, U. Käser, A. Schultze-Krumbholz, S. Wachs, M. Dabas, S. Verma, D. Iliev, D. Andonovska-Trajkovska, P. Plichta, J. Pyżalski, N. Walter, … M. Lüftenegger, Adolescent well-being and learning in times of COVID-19 – A multi-country study of basic psychological need satisfaction, learning behavior, and the mediating roles of positive emotion and intrinsic motivation. PLOS ONE, 16(5), e0251352, 2021, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251352;

P. Plichta, J. Pyżalski, N. Walter, A. Lewandowska-Walter, J. Michałek-Kwiecień, Obawy, wyzwania i jasne strony pandemii – analiza tematyczna wypowiedzi studentów z niepełnosprawnościami i problemami zdrowotnymi. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, (3), 2020, s. 7-24;

N. Walter, Online social functioning of students of Polish higher education institutions. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, no. 28, Poznań 2020, 77–92. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2020.28.05;

N. Walter, Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych? w: Pyżalski, J. (red.) (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, EduAkcja, Łódź 2020, s. 51-58;

N. Walter, J. Pyżalski, A. Iwanicka, A. Michniuk, M. Kąkolewicz, A. Barwicka, J. Sikorska, Media cyfrowe a edukacja dziecka. W: H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2020, s. 216-243;

A. Kwapiszewska-Wolska, B. Bałdyga, N. Walter, Przygotowanie do programowania. Gry logiczne i ćwiczenia unplugged z darami Froebla, Froebel.pl, Lublin 2018;

N. Walter, Szkoła jako przestrzeń inkubacji aktywności cyfrowej nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Problemy Wczesnej Edukacji, 41(2), 2018, s. 20-27;

N. Walter, Online social support. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. English Edition, 23(English Edition), 2018, s. 29-58;

N. Walter, Cyfrowa inteligencja emocjonalna: o kształtowaniu empatii i społeczno-emocjonalnej świadomości u współczesnych dzieci w: Edukacyjne i społeczne wyzwania rzeczywistości cyfrowej, red.: Iwanicka Agnieszka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2017, s. 21-28;

N. Walter, Wspomagająca, kompensacyjna i wspierająca rola nowych mediów w: Skrzydlewski W. (red.), Kultura – edukacja – technologia kształcenia. Konteksty nowomedialne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2017, s. 151-162;

N. Walter, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych we wspomaganiu komunikowania i edukacji dziecka z niepełnosprawnością, w: Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, ss. 369-377;

red. N. Walter, Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016;

N. Walter, Internetowe wsparcie społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2016;

N. Walter, Medialny wizerunek dzieci w spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) kreowany przez rodziców blogerów, Przegląd badań edukacyjnych, nr 23 (2/2016), s. 85–104;

A. Iwanicka, N. Walter, A. Kiełkiewicz-Janowiak, Media and Information Literacy Policies in Poland (2013), ANR TRANSLIT and COST “Transforming Audiences/Transforming Societies”, Paryż, Sorbona 2014, http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/POLAND_2014.pdf;

N. Walter, Pedagogika 2.0. O potrzebie kształcenia specjalistów z zakresu e-learningu, "Neodidagmata", nr 35/2013, ss. 145-150;

N. Walter, Obraz rodzicielstwa w polskim internecie, czyli co czytają i o czym dyskutują współczesne matki, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, Norbertinum, 1/2012, ss. 16-26;

N. Walter, Obszary edukacyjnych zastosowań Internetu, „Studia Edukacyjne”, 23/2012, ss. 217-228;

N. Walter, Tyflointernet - niewidomi w globalnej wiosce, „Neodidagmata”, 31/32, Wydawnictwo Naukowe UAM,  Poznań 2011, s. 127-135;

N. Walter, Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.

Zainteresowania naukowe:

Wśród zainteresowań badawczych N. Walter znajduje się pedagogika i edukacja medialna, edukacja wczesnoszkolna oraz specjalna. Szczególnie ważne są dla niej obszary badawcze dotyczące aktualnych zagadnień na styku współczesnych mediów oraz pedagogiki m.in. takie, jak: kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów, oddziaływanie mediów na człowieka, wsparcie społeczne w internecie, możliwości wykorzystania mediów cyfrowych w edukacji i terapii pedagogicznej, elementy nauczania informatyki w edukacji elementarnej oraz specjalnej, media a osoby z niepełnosprawnościami, e-learning.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

* ySKILLS, projekt badawczy finansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020 (H2020-SC6-TRANSFORMATIONS-2018-2019-2020 nr 870612 (kierownik części polskiej badań: prof. J. Pyżalski), dotyczący kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży, 2020-2023, wykonawca;
* CO:RE – Children Online: Research and Evidence (the EU framework of DT-TRANSFORMATIONS-07-2019: “The impact of technological transformations on children and youth”, Grant Agreement ID 871018, kierownik części polskiej projektu: prof. J. Pyżalski), 2020-2023, wykonawca;
* międzynarodowy partnerski projekt EPIDI (The EPIDI European Project – European Partnership for Innovation in Distant Internships) realizowany we współpracy z Uniwersytetem w Strasburgu i Instytutem Technologicznym w Karlsruhe oraz w partnerstwie z konsorcjum EPICUR, 2021-2022, wykonawca;
* Learning and Covid (projekt badawczy finansowany przez the Vienna Science and Technology Fund (WWTF) [https://www.wwtf.at/], the MEGA Bildungsstiftung [https://www.megabildung.at/] w ramach projektu COV20-025 oraz the Academy of Finland [https://www.aka.fi] w ramach projektu 1308351 and 1336138, kierownik: Julia Holzer, Uniwersytet w Wiedniu), dotyczący m.in. psychicznych skutków pandemii, 2020, wykonawca;
* Projekt PARPA 90/40/3.4.3/19/DEA, Wspieranie badań naukowych w obszarze czynników ryzyka i czynników chroniących przed problemami wynikającymi z picia alkoholu (organ zlecający: PARPA, projekt kierowany przez: prof. J. Pyżalskiego), 2019, wykonawca: opracowanie fragmentu raportu nt. zachowań ryzykownych online studentów polskich uczelni publicznych i niepublicznych i inne;
* Media And Information Literacy Policies In Europe (project w ramach: ANR TRANSLIT and COST; Transforming Audiences/Transforming Societies), kierownik: prof. Divina Frau-Meigs, Sorbona, Paryż; http://translit.fr, 2017, wykonawca
* Media literacy in Europe (organ zlecający: The European Audiovisual Observatory, Partial Agreement of the Council of Europe, kierownik projektu: Susanne Nikoltchev), 2014, wykonawca.
c. projekty wdrożeniowe i dydaktyczne:
* kierownik projektu NCBiR “wzMOOCnij swoje kompetencje!” POWR.03.01.00-00-W054/18-00 (PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ); 1.09.2019 – 31.08.2021.
* asystent Wydziałowego Koordynatora Projektu oraz osoba odpowiedzialna za opracowanie i/lub realizację zadania Wydziału od strony merytorycznej, Projekt: „UNIWERSYTET JUTRA – zintegrowany program rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu” POWR.03.05.00-00-Z303/17, 1.03.2018 - 28.02.2022.
* Trener w programie: "Ja w internecie. Program szkoleniowy w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych", mającym na celu podniesienie kompetencji cyfrowych osób dorosłych, by w większym stopniu korzystały one z usług świadczonych drogą elektroniczną w życiu zawodowym i prywatnym, realizowany w ramach PO PC 2014-2020, Działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” (POPC.03.01.00-00-089/18-00).
* Trener w projekcie "Akademia Świadomego Rodzica. UAM-ek - przestrzeń dziecięcych doświadczeń", WND-POWR.03.01.00-00-U102/17, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, NCBiR, 2018-2020.
* Koordynator ds. e-learningu na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM (2011-2015) w ramach projektu: UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości. Wzrost potencjału dydaktycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza poprzez proinnowacyjne kształcenie w jęz. angielskim, interdyscyplinarność, e-learning, inwestycje w kadry” nr UDA-POKL.04.01.01-00-019/10-00
* Specjalista ds. dydaktyki w ramach projektu Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania: Strategia Wolnych i Otwartych Implementacji jako innowacyjny model zainteresowania kierunkami informatyczno-technicznymi oraz wspierania uczniów i uczennic w kształtowaniu kompetencji kluczowych nr POKL. 03.03.04-00-124/10-00 (Program: Program Kapitał Ludzki; Priorytet: 3 Wysoka jakość systemu oświaty; Działanie: 3.3 Poprawa jakości kształcenia; Poddziałanie: 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia - projekty konkursowe); lata 2011-2012.
* Wykonawca (opracowanie materiałów dydaktycznych) w ramach edukacyjnego projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”  współfinansowanego ze środków  Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach Priorytetu IX POKL: „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnieni edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”. Projekt realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej; lata 2011-2012

Funkcje w zespołach redakcyjnych:


* Czasopismo „Neodidagmata”, od 2009 – obecnie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, sekretarz naukowy.

Inne:

* organizator i współorganizator cyklicznych konferencji naukowych „Media a edukacja”
* Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, członkostwo od 2013 roku.
* Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, członkostwo w latach 2016-2019.
* Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, członkostwo od 2019 roku.
* Sekcja Kultury Popularnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członkostwo od 2020 roku.
* Zespół Pedagogiki Medialnej, przy Sekcji Pedagogiki Medialnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członkostwo od 2018 roku.

* Nagroda indywidualna III stopnia za osiągnięcia w pracy organizacyjnej, Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2020;
* Nagroda indywidualna III stopnia za osiągnięcia naukowe, Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017;
* Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, za wyróżniającą się działalność na rzecz Wydziału, 2015;
* Nagroda zespołowa II stopnia, Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, wyraz uznania dla osiągnięć w pracy dydaktycznej, 2011;
* Wyróżnienie: Lista 100 osób wyróżnionych za działalność na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych w Polsce 2018, 2019, 2020 (Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych; lista 100 osób, które w wyróżniający sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych w Polsce w 2018, 2019 i 2020 roku).

Czytanie książek, jazda na rowerze, turystyka górska

Media pedagogy, IT education (including - children's programming) at the elementary level, pre-school and early school education, therapeutic pedagogy, online social support, assistive technologies; contact in Polish and English, e-mail: natalia.walter@amu.edu.pl