prof. dr hab.Andrzej Twardowski

Zakład Psychopatologii Dziecka

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
poniedziałek godz. 11:15-13:15


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:

03 marca br. godz. 14:30-15:30
07 kwietnia br. godz. 14:30-14:30



UWAGA:

Prof. dr hab. Andrzej  Twardowski ukończył z wyróżnieniem dwa kierunki studiów: pedagogikę specjalną w roku 1979 w Instytucie Pedagogiki UAM oraz psychologię w roku 1982 w Instytucie Psychologii UAM. W roku 1989 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii na Wydziale Nauk Społecznych UAM, zaś w roku 2002 stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – pedagogiki specjalnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. W roku 2014 Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej nadał mu tytuł naukowy profesora nauk społecznych. Od 2003 roku kieruje Zakładem Psychopatologii Dziecka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Był wielokrotnie nagradzany przez Rektora Uniwersytetu im. Adma Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej. Jest laureatem nagrody zespołowej Ministra Edukacji Narodowej za współautorstwo podręcznika akademickiego Pedagogika specjalna.

Możliwości zastosowania tutoringu rówieśniczego w edukacji inkluzyjnej uczniów z niepełnosprawnością, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 2020, tom 47, nr 1, s. 25-36.

Stres doświadczany przez rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnościami, [w:] M. Cywińska (red.), Sytuacje stresowe w przestrzeniach życiowych dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, s. 137-156.

Controversies around the social model of disability, Culture – Society – Education, 2019, no. 2, s. 7-21.

Сотрудничество специалистов и родителей в процессе ранней помощи детям с нарушениями развития [b:] Б. Кондрусик (ред.), Слово о сотрудничестве, Издательство „Скифия”, Санкт-Петербург 2019, s. 41 – 66.

Formy organizacji pracy uczniów w procesie edukacji inkluzyjnej, Rocznik Pedagogiczny, 2019, t. 42, s. 107-121.

Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna, Studia Edukacyjne, 2018, nr 48, s. 97-114.

Rola wizyt domowych we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, [w:] G. Gunia, A. Ochman, M. Trojańska (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością – wobec tradycji i innowacji, tom 4.1, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 35-45.

Rola upełnomocnienia rodziców w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2016, nr 24, s. 200 – 211.

Inclusive Education in Poland: Policies, Practices and Perspectives, [w:] Including Learners with Low-Incidence Disabilities, International Perspectives on Inclusive Education, Volume 5, red. E. West, Emerald Group Publishing Limited, Bingley 2015, UK, s. 315-339, współautorzy: K. Ober, M. Pierson.

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, wyd. 2.

Pomoc rodzicom małych dzieci z niepełnosprawnościami w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi, [w:] Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty, red. M. Cywińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014, s. 141-162.

Barriers to Social Integration for People with Disabilities. The Polish Experiences, Studia Edukacyjne, 2014, nr 28, ss. 119-130, ISSN 1233-6688.

Nowa koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, „Forum Pedagogiczne”, 2014, nr 1, s. 15-33.

Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP, redakcja i współautorstwo.

Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi. Poznań 2008, Wyd. Nauk. PTP, redakcja i współautorstwo

Trudności w porozumiewaniu się z dorosłym jako źródło zagrożenia dla rozwoju poznawczego dziecka, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Lublin 2008, Wyd. UMCS, 55-67.

Poznańska pedagogika specjalna. Tradycje – osiągnięcia – perspektywy rozwoju. Poznań 2006, Wyd. Nauk. UAM, współredakcja (z W. Dykcikiem) i współautorstwo.

Die polnische Sonderpädagogik im Prozess des Wandels., [w:] F. Albrecht F, Burli A., Erdelyi A. (Hrsg.), Internationale und vergleichende Heil- und Sonderpädagogik. Aktuelle Diskussionen, Ergebnisse und Herausforderungen, Bad Heilbrunn 2006, Klinkhardt Verlag, 243 – 248.

Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań 2005, Wyd. Nauk. PTP, ss. 224 – redakcja i współautorstwo.

Kształcenie dialogowej kompetencji komunikacyjnej u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Kalisz-Poznań 2002, Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu.

Obszary zainteresowań badawczych:
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami.
Funkcjonowanie rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnościami.
Integracja społeczna osób z niepełnosprawnościami.
Dialogowa kompetencja komunikacyjna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Efektywność rówieśniczego tutoringu.
Edukacja inkluzyjna dzieci z niepełnosprawnościami.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami – kierowanie 5-osobo-wym zespołem badawczym i uczestnictwo.
Metody wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym – indywidualny projekt badawczy.

Funkcje w zespołach redakcyjnych
Członek rady redakcyjnej i redaktor tematyczny Kwartalnika Naukowego Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”.
Członek rady redakcyjnej i redaktor tematyczny „Zeszytów Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk”.

Udział w grupach i zespołach badawczych
Udział w międzynarodowym zespole badawczym Early Intervention and Early Support of a Child’s Development

Inne:
Członek Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Członek International Society on Early Intervention (University of Washington, USA).
Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego – oddział w Poznaniu.
Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogów Specjalnych.
Członek Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

2014 – Medal Złoty za Długoletnią Służbę – przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2018 – Medal Komisji Edukacji Narodowej – nadany przez Ministra Edukacji Narodowej.

Najnowsza historia Polski, film, muzyka

Andrzej Twardowski, Prof.

Early support for the development of children with disabilities in the family environment, social integration of people with disabilities, dialogue communication skills of children with intellectual disabilities, effectiveness of peer tutoring, psychological problems of fathers, grandparents and siblings of children with disabilities, contact in: Polish, English and Russian; e-mail: ajt@amu.edu.pl