prof. UAM dr hab.Paweł Topol

Laboratorium Edukacyjnych Zastosowań Informatyki

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:

środa 10:30 - 11:00

Dyżury studia niestacjonarne:

10.03.: 14:45 - 15:15
14.04.: 16:15 - 16:45

Uwaga:
Proszę każdorazowo zapowiedzieć się wcześniej mailem i podać temat rozmowy, abym mógł zarezerwować czas i przygotować się do rozmowy.


UWAGA:

Wykształcenie

* Magister filologii angielskiej – UAM, praca magisterska pt. „Computer Programs for Teaching English in Polish Secondary Schools, An Empirical Study” – praca oparta na osobiście zaprogramowanych informatycznie programach i materiałach, bazujących na również zaprogramowanych informatycznie treściach przekazu edukacyjnego.
* Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogika (technologia kształcenia) – praca broniona w UAM, książka wydana na podstawie doktoratu pt. „Intermedialne nauczanie języka obcego”.
* Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki UAM, książka „Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych”.
Certyfikowane kursy polskie i międzynarodowe nadające kwalifikacje
* 2020. „Immersive Language Learning in Virtual Worlds” – online workshop aimed at professional language educators with teaching experience, organizowanego przez organizację EVO (Electronic Village Online).
* 2020. „Rentgen Otwartych Zasobów” (Edukacyjnych), organizowany przez Centrum E-learningu AGH.
* 2012. „Podstawy e-learningu”, realizowany w ramach projektu „UAM: Unikatowy Absolwent”, współfinansowany ze środków UE.
* 2010. “AVALON Language Teacher Training Course”. Część projektu Komisji Europejskiej dot. nauczania języków w światach wirtualnych 3D.
* 2010 i 2011. NC WeBIEE („North Carolina K-20 Web-Based Immersive Environment for Education”).
* 2009. “Teaching Languages in Second Life”.  AVALON Learning Project, European Commission, Lifelong Learning Programme.
* 2009. “Instructional Design for Virtual Worlds”.  McWeadon Education (An Educational Unit of BK Global Ltd, USA).

Historia działań i doświadczeń zawodowych (dane za 2021 rok)


* dydaktyka języka obcego (40+ lat),
* technologie informacyjne (32+),
* e-learning (22+),
* trójwymiarowe środowiska wirtualne w edukacji (14+ lat).

http://topol.home.amu.edu.pl/

Wybór tylko kilkunastu:

* P. Topol, Rzeczywistość rozszerzona w edukacji przełomu dekad: 2019-2021. „Studia Edukacyjne” 2021, Nr 61.
* P. Topol, Metody i narzędzia kształcenia zdalnego w polskich uczelniach w czasie pandemii COVID-19 - Cz. 2, Rekomendacje 2020, „Studia Edukacyjne” 2020, Nr 59.
* P. Topol, Metody i narzędzia kształcenia zdalnego w polskich uczelniach w czasie pandemii COVID-19 - Cz. 1, Dyskusja 2020, „Studia Edukacyjne” 2020, Nr 58.
* P. Topol, Technologie informacyjne i komunikacyjne a stres u dzieci – wybrane zagadnienia, w: Dziecko w sytuacjach stresowych, red. M. Cywińska, Poznań 2020.
* P. Topol, Nowe media na przykładzie zdalnych środowisk immersyjnych i multimediów typu ubiquitous, w: Kultura, Edukacja, Technologia Kształcenia. Konteksty nowomedialne, red.  W. Skrzydlewski, Poznań 2017.
* P. Topol, Cambridge English: First. Poznań 2016: SuperMemo World. (książka 224 str. + płyta DVD z programem kursu do nauki j. angielskiego, ćwiczeniami, ilustracjami i nagraniami audio).
* P. Topol, Small School and 3D Virtual Worlds, w: Mała szkoła w przestrzeni medialnej, red. M. Wrońska, Rzeszów 2016.
* P. Topol, Shaping behaviors in virtual worlds – gender, culture, education. Teacher’s reflections from Second Life, „Journal of Gender and Power” 2015, Vol. 4, No. 2.
* P. Topol, Penitencjarystyka w przestrzeniach światów wirtualnych, w: Blaski i cienie współczesnej przestrzeni penitencjarnej. Człowiek a system, red. P. Stępniak, Kalisz, Poznań 2014.
* P. Topol, Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych. Poznań 2013.
* P. Topol, Polska w przestrzeni edukacyjnej Second Life, „Neodidagmata” 2013, Nr 35.
* P. Topol, E-co-Learning and Student Autonomy: the GLEX example. w: Digital Communities for Global Education, red. T. Velders, Enschede, Holland 2008.
* P. Topol, Multimedia, the Web and Formal EFL Exams, “Teaching English with Technology” 2003, Vol. 3, Issue 4.
* P. Topol, Intermedialne nauczanie języka obcego. Poznań 2003.

Zainteresowania naukowe:

* Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji i pedagogice.
* CALL (Computer-Assisted Language Learning) czyli nauka języków wspomaga nowoczesnymi technologiami.
* Komputer jako narzędzie w rękach nauczyciela oraz ucznia.
* Komputer i technologie informacyjne w pracy pedagoga różnych specjalizacji.
* Przestrzenie wirtualne jako środowisko uczenia się – zwłaszcza trójwymiarowe światy wirtualne.
* Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality) i jej funkcjonalność edukacyjna.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

* 2003-2008 – „The GLEX Project”: projekt współpracy studentów i wykładowców WSE oraz dwóch uniwersytetów w USA (ko-autor i koordynator).
* 2000-2001 – Międzynarodowy program UE (MDEC): Distance Specialized English Courses in Legal, Finance & Banking, Science & Technology Areas. (Politechnika Poznańska, Politechnika Gdańska, the University of Wolverhampton). Współautorstwo kursu językowego on line, analiza, ewaluacja.
* 1998-2000 – program „Integracja kształcenia medialnego w wybranych szkołach Poznania i stanu Iowa (USA), na wszystkich szczeblach nauczania”. Współorganizacja i udział w projekcie między UAM i UNI (University of Northern Iowa, USA).
* 1998 – Centralny Program Badań Podstawowych 08/17 „Podstawy innowacji i kierunki optymalizacji systemu edukacji narodowej” w grupie tematycznej IIA „Teoretyczne podstawy innowacji i kierunki optymalizacji kształcenia, wychowania i opieki” w temacie „Komputer w infrastrukturze, organizacji i zadaniach kształcenia”. Na zlecenie Ministerstwa Edukacji. W ramach tego projektu dokonałem przeglądowej ewaluacji 50 programów komputerowych wspomagających naukę języków obcych (na przykładzie j. angielskiego), dostępnych na rynku w Polsce.

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

Wybór z wielu:
* 2021. (komitet programowy) International Conference Computer science protecting human society against epidemics, ‘ANTICOVID-21’.
* 2021, 2020, 2019 (komitet naukowy + recenzent). END (International Conference on Education and New Developments). Organizer: The World Institute for Advanced Research and Science (WIARS).
* 2018. (komitet wydawniczy) Editorial Advisory Board: Kruk M. (ed.) (2018). Accessing the effectiveness of virtual technologies in foreign and second language learning, IGI Global: Hershey PA, USA.
* 2018. (komitet naukowy) Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Sytuacje stresowe w przestrzeniach życiowych dziecka”. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, WSE, Poznań.
* 2018, 2017, 2016. (komitet naukowy) International Conference on ICT Management for Global Competitiveness and Economic Growth in Emerging Economies ICTM. Conference Theme: Innovation capability in socioeconomic development. Organizatorzy: University of Wrocław, University of Zielona Góra, The Polish Chapter of Association for Information Systems (PLAIS), Linköping University, Sweden, and The College of Management "Edukacja", Poland, Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden, Germany, Polish Association of Analytical Psychology PTPA. Wrocław.
… + wiele innych

Recenzje wydawnicze i inne:

Periodyki:

* „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”;
* „NEODIDAGMATA”;
* „Parezja” (Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN);
* „EDUAKCJA – TECHNIKA – INFORMATYKA”;
* „Biuletyn Historii Wychowania”.

Inne:

* Stowarzyszenie E-learningu Akademickiego (SEA) – recenzent w procesie certyfikacyjnym e-nauczyciela – 2020.
Członkostwo w towarzystwach naukowych
* Stowarzyszenie E-learningu Akademickiego (od 2008);
* World Association for Online Education (od 2006);
* Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych (od 2003).

Przedmioty realizowane dla studentów polskich

Od zatrudnienia w UAM: ok. 26 przedmiotów (zajęcia laboratoryjnie, konwersatoria i wykłady) dla studentów UAM i innych uczelni, dotyczące obszarów (alfabetycznie):
* algorytmizacji i programowania,
* baz danych,
* e-learningu,
* kompetencji informatycznych nauczyciela,
* technologii informacyjnych i komunikacyjnych,
* technologii w nauczaniu języka obcego
* wirtualnych środowisk uczenia się,
* zastosowań informatyki w badaniach,
… i innych.

Wykłady i dydaktyka zagraniczna

* 2011-2013 – (online) LanguageLab (z siedzibą w Londynie) – największa formalna szkoła językowa w wirtualnym świecie Second Life;
* 2009 – (in situ) Anadolu University, Eskesehir, Turcja;
* 2004-2013 (online) –Appalachian State University, NC, USA;
* 1999 – (in situ) University of Northern Iowa, USA;
* 1999 – (in situ) Bradford/Ilkley Community College, University of Bradford, Wielka Brytania;
* 1992 – (in situ) HochSchule der Kuenste, Berlin.

* Złoty Medal za Długoletnią Służbę, 2015, medal przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski jako nagrodę za „wzorowe, wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej w służbie Państwa”.
* Nagroda Rektora UAM, 2004, za osiągnięcia w działalności naukowej.

Gotowanie, zbieractwo grzybów i innych atrakcji leśnych, turystyka i … życie

Paweł Topol, Prof.

Research interests: the role and functioning of electronic media and information technologies in education and society.

Many years of experience in the areas of: foreign language teaching (40+ years), information technologies (32+), e-learning (22+) and virtual 3D environments (14+ years).

Contact in Polish, English, email: topol@amu.edu.pl