prof. dr hab.Ewa Solarczyk-Ambrozik

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:

UWAGA:

Założycielka i kierownik Zakładu Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego na Wydziale Studiów Edukacyjnych. Twórca i kierownik specjalności doradztwo zawodowe i personalne a także edukacja dorosłych i zarządzanie karierą. W latach 2008 – 2016 prodziekan   do spraw nauki i współpracy międzynarodowej WSE , pełnomocnik Rektora UAM ds. kształcenia ustawicznego, członek Rady d.s. Jakości Kształcenia UAM, członek Komisji Rektorskiej d.s. Badań Naukowych i Współpracy z Zagranicą. Wieloletnia redaktor naczelna Studiów Edukacyjnych, aktualnie  z-ca redaktora naczelnego. Twórca i wieloletni kierownik  studiów podyplomowych : Studium Doradztwa Zawodowego  i Personalnego; Akademia Trenera.

https://orcid.org/ 0000-0002-9692-6013

E. Solarczyk – Ambrozik, Przeobrażenia pracy i zmiany wzorów przebiegu karier a globalna kultura edukacyjna – kompetencyjny wymiar planowania karier edukacyjno – zawodowych, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier  edukacyjno – zawodowych, red. E. Solarczyk – Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna – Woźniak, Poznań 2020;
E. Solarczyk – Ambrozik, Doradztwo zawodowe wobec zmian w obszarze pracy oraz nowych orientacji karierowych, w: Społeczno – edukacyjny potencjał szkoły , red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, Poznań 2020;
E. Solarczyk – Ambrozik, Rynek pracy w gospodarce cyfrowej – nowe wyzwania edukacyjne, w: Jednostka – Edukacja – Organizacja wobec przemian rynku pracy, red. S.M. Kwiatkowski, M. Piorunek, Warszawa 2020;
E. Solarczyk – Ambrozik, Od uprzemysłowienia do gospodarki cyfrowej – wyzwania rynku pracy a zmiany paradygmatyczne w doradztwie zawodowym, w: Mapy rzeczywistości społecznej, red. I. Cytlak, Z. Rudnicki, Poznań  2019;
E. Solarczyk – Ambrozik, Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategia działań i zmieniający się krajobraz edukacyjny rzeczywistości, „Studia Edukacyjne”, 2018, nr 51.;
E. Solarczyk – Ambrozik,  Wymiar globalny, regionalny i indywidualny orientacji na rynek w strategiach uczenia się, w: Edukacyjne konteksty współczesności. Z myślą o przyszłości, red. J. Michalak – Madalińska, G.N. Pikuła, Kraków 2018;
E. Solarczyk – Ambrozik, Uczenie się przez całe życie i zmiany we  wzorach przebiegu karier a zapotrzebowanie na doradztwo zawodowe, w: Współczesne dylematy resocjalizacyjne. W stronę twórczej resocjalizacji, red. W. Ambrozik, A. Kieszkowska, K. Sawicki, Kraków 2018;
E. Solarczyk – Ambrozik, Temporalny wymiar teorii i praktyki w obszarze poradnictwa, w: Ku życiu wartościowemu. Idee – Koncepcje –Praktyki. Tom 2: Koncepcje – Praktyki, red. W. Danilewicz. J. Nikitorowicz, M. Sobecki,  Kraków, 2018;
E. Solarczyk – Ambrozik, Transformacja pracy i zatrudnienia a kariera zawodowa. Perspektywa jednostkowa i organizacyjna, w: Uczenie się przez całe życie. Rozwój -  Praca – Kariera, red. E. Solarczyk – Ambrozik, M. Barańska, Poznań 2018;
E. Solarczyk – Ambrozik, Dynamika zmian w obszarze pracy a rozwój studiów karierowych, „Studia Edukacyjne” 2018 nr 47.;
E. Solarczyk – Ambrozik, Labour market orientation in lifelong strategies, w: Lifelong Learning for Labour Market Needs, red. E. Solarczyk – Ambrozik,  Poznań 2016;
E. Solarczyk – Ambrozik, Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się, w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Poznań 2016;
E. Solarczyk – Ambrozik, Planowanie kariery – zapotrzebowanie na doradztwo zawodowe – polityka i praktyka społeczna, w: Wychowawcze i społeczno – kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Łódź 2015;
E. Solarczyk – Ambrozik, Nowe trendy w teoriach rozwoju karier – implikacje dla poradnictwa kariery, „Studia Edukacyjne”, 2015 nr 35;
E. Solarczyk – Ambrozik, Od „uspołecznienia mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych  do uczenia się przez całe życie, w: red. E. Skibińska, H. Solarczyk - Szwec, A. Stopińska, Warszawa, Bydgoszcz 2014;
E. Solarczyk – Ambrozik, Uczenie się przez cale życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian spoleczno – ekonomicznych, w: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, red. E. Solarczyk – Ambrozik, Poznań 2013;
E. Solarczyk – Ambrozik, Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2005, 2009, wyd. II;
E. Solarczyk- Ambrozik, M.Malewski, J. Field, L. Grundstrom, The Internalisation of Lifelonglearning. A Comparative study of Poland, Britain and Sweden, w: Language  - Mobility – Identity. BSIAE, red. A. Bron, M. Schemmann, Bochum 2000;
E. Solarczyk – Ambrozik, Basic Education and Community Development in Polanad, w: Basic Education and Institutional Environments, red. J.P. Hautecoeur, UNESCO, Toronto 1997;
Socio – economic Transformation and Adult Learning, w: Adult Learning and Social Participation, red. G. Bisovsky, S. Larsson, Vien 1997.

Zainteresowania naukowe:

Edukacja dorosłych, pedagogika pracy, lifelong learning, doradztwo zawodowe i personalne, polityka oświatowa, pedagogika społeczna; problemy edukacyjne i procesy uczenia się oraz kształcenia ujmowane od strony jednostki, instytucji, grup społeczno-zawodowych, środowisk w wymiarze lokalnym, regionalnym, globalnym; relacje między rynkiem pracy a systemem edukacyjnym, szczególnie kształcenie ustawiczne na uniwersytetach w kontekście zmian społeczno- ekonomicznych i technologicznych

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

uczestnictwo jako przedstawiciel Polski w projekcie UNESCO ALPHA 97 Basic Adult Education ( polityka globalna w lokalnych zróżnicowaniach) – opracowanie wytycznych dla europejskiej oświaty dorosłych, Hamburg 1997;   uczestnictwo w projekcie i opracowanie diagnozy stanu oświaty w województwie wielkopolskim ( dla Wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego) - 2002; projekt- Strategie rozwoju oświaty w województwie wielkopolskim ( współautorstwo K. Przyszczypkowski) zatwierdzony przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego 2002; uczestnictwo w projekcie „Polityka oświatowa dla miasta Poznania” , przygotowanie założeń, diagnozy, kierunków zmian, współautorstwo K. Przyszczypkowski, A. Brzezińska, A. Andrzejczak, 2006; Kompetencje wychowawcze i społeczno – kulturowe współczesnych nauczycieli – kurs i portal edukacyjny. Projekt finansowany z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego Norway Grants, kierownik modułu, kierownik projektu- prof. UAM dr hab. J. Pyżalski, 2014 – 2015

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

Zastępca redaktora naczelnego „Studiów Edukacyjnych”, Członek Rady Naukowej „Studiów Poradoznawczych. Journal of Counsellogy”; Członek Rady Naukowej „Edukacji Dorosłych”, Członek Rady Redakcyjnej „ Biblioteki Edukacji Dorosłych”; Członek Komitetu Redakcyjnego „ Dyskursów Młodych Andragogów”; Członek Rady Naukowej „Chowanny”

Udział w grupach i zespołach badawczych:

Członek  Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (IBS) Znaczenie wyższego wykształcenia  we współczesnym świecie, Instytut Badań Edukacyjnych ( 2017-2018), członek Sekcji Andragogicznej przy KNP PAN ; Zespól Pedagogiki  Młodzieży przy KNP PAN; członek Rady Programowej Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej

Organizator cyklicznej konferencji „Poznańskie Forum Dyskusyjne Lifelong Learning”; organizator cyklicznej debaty on-line na temat  problemów szkolnictwa wyższego we współpracy z Main University at Presque Isle (USA)

Przynależność do organizacji : Polskie Towarzystwo Pedagogiczne;  Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne

Seminarium magisterskie, seminarium licencjackie, metody badan społecznych w doradztwie zawodowym

Dwukrotna nagroda ministra za osiągniecia naukowe: Nagroda Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  oraz Nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Wielokrotne nagrody Rektora UAM za osiągniecia naukowe, organizacyjne i dydaktyczne

Medal Komisji Edukacji Narodowej ( Ministerstwo Edukacji Narodowej) 2012

Medal Złoty za Długoletnią Służbę od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – 2017

Stypendium naukowe Rektora UAM za wybitne osiągniecia naukowe - 2016

Muzyka późnobarokowa,  muzyka filmowa, architektura ogrodów, literatura piękna , biografie (historie życia na tle szerszych uwarunkowań, jednostka w historii i historia w życiu jednostek)

Lifelong learning; adult education related to the challenges of the contemporary world, changes in the field of work, educational phenomena and processes considered from the institutionalized system perspective as well as from the perspective of the individual or various social and professional categories in the local, regional and global dimension; university education, university and socio-economic environment; career and personal counselling; educational policy; contact  in English and Polish, email: amsolar@amu.edu.pl