drAnna Sobczak

Zakład Socjologii Edukacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:

czwartek: 18:20 - 19:50

UWAGA:

Dyżur w dniu 14.03.2024 r. odbędzie się wyjątkowo w godz. 10:00-11:30.

Adiunkt w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwentka kierunku pedagogika, specjalność doradztwo zawodowe i personalne na WSE UAM w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na socjologicznych problemach edukacji, a w szczególności na socjalizacyjnej i selekcyjnej roli szkolnictwa wyższego oraz relacji między wykształceniem akademickim a biografią społeczno-zawodową. Autorka szeregu publikacji z zakresu socjologii edukacji, doradztwa zawodowego i sytuacji młodzieży na rynku pracy.

A. Sobczak, Inflacja dyplomu akademickiego a przemiany współczesnego szkolnictwa wyższego, [w:] Współczesne wyzwania teorii i praktyki edukacyjnej, red. A. Cybal-Michalska, A. Gromkowska-Melosik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
A. Sobczak, (Re)konstrukcja kryteriów przyjmowania do pracy w warunkach neoliberalnego społeczeństwa, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 52.
A. Sobczak, Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego - na przykładzie społeczeństwa amerykańskiego, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 49.
A. Sobczak, Teoria kapitału ludzkiego - konteksty edukacji i rynku pracy, „Przegląd Pedagogiczny” 2018, nr 2.
A. Sobczak, Rekonstrukcje tożsamości młodzieży współczesnej - studium przypadku na przykładzie pokolenia Y, [w:] Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji, red. A. Gromkowska-Melosik, E. Grzesiak, J. Drozdowicz, M. Gierczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
A. Sobczak, McJob – między dehumanizacją pracy a wstępem do kariery zawodowej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 47.
A. Sobczak, Kształcenie ustawiczne w społeczeństwie norweskim, [w:]  Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji – role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy, red. I. Koszyk, B. Ogonowski, S. Śliwa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
A. Sobczak, Praktyka absolwencka jako forma zdobywania doświadczenia zawodowego przez ludzi młodych, „Problemy Profesjologii” 2018, nr 2.
A. Nymś-Górna, A. Sobczak, Doradztwo zawodowe dla studentów – znaczenie, potrzeby oraz formy pomocy, [w:] Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego, poradnictwa. Przyczynki empiryczne – Praktyka społeczna, red. J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
A. Sobczak, The Queen Bee Syndrome. The Paradox of Women Discrimination on the Labour Market, „Journal of Gender and Power” 2018, nr 9(1).

Obszary zainteresowań naukowych:* socjologia edukacji (ze szczególnym uwzględnieniem socjalizacyjnej i selekcyjnej roli szkolnictwa wyższego)
* wykształcenie wyższe a sukces społeczno-zawodowy
* doradztwo zawodowe
* problemy współczesnego rynku pracy
* sytuacja młodzieży na rynku pracy
* społeczna odpowiedzialność pracodawców

Research area: sociology of education, higher education degree and social and professional success, problems of job market, youth at the job market, employers’ social responsibility. Contact in Polish and English, e-mail: sobczak.anna@amu.edu.pl