drJustyna Śmietańska

Zakład Metodologii Nauk o Edukacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:

urop macierzyński


UWAGA:

Doktor nauk społecznych, psycholog, pedagog, doradca zawodowy, nauczyciel akademicki. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W latach 2012-2016 doktorantka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Dysertacja doktorska pt. „Talent menedżerski w oświacie. Teoria i praktyka” realizowana pod kierunkiem prof. Sławomira Banaszaka. Od 2016r. adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu (Zakład Metodologii Nauk o Edukacji); ponadto wykładowca na studiach podyplomowych i kursach skierowanych do nauczycieli, specjalistów oraz kadry kierowniczej placówek oświatowych; od 2009 r. związana zawodowo także z publicznym poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym. Autorka monografii oraz licznych artykułów naukowych i metodycznych poświęconych problematyce zarządzania oświatą oraz optymalizacji rozwoju dziecka i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
http://researchportalnext.amu.edu.pl/info.seam?id=UAM205143&affil=&lang=pl
https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/person/view/5e709475878c28a0473bd865/current
https://orcid.org/0000-0003-1316-8470
https://www.researchgate.net/profile/Justyna-Smietanska
https://scholar.google.pl/citations?hl=pl&user=EhcckC8AAAAJ

J. Śmietańska, Edukacja uczniów z niższym niż przeciętnym rozwojem intelektualnym - specyfika i obszary wsparcia, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, w druku, 2021.
J. Śmietańska, Empiricial Constructing of the Managerial Talent Category in Education, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 1 (30), 2020.
H. Krauze-Sikorska, J. Śmietańska, S. Jaskulska, C. Czech-Włodarczyk, M. Marciniak, Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole, w: Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.) Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań, 2020.
J. Śmietańska, Nowoczesna diagnoza w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym. Szanse i dylematy, w: S. Banaszak, J. Śmietańska (red.) Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań, 2019.
S. Banaszak, J. Śmietańska (red.) Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań, 2019.
J. Śmietańska, Uczeń z niższym niż przeciętny poziomem intelektualnym, „Remedium”, 11(293), 2017.
J. Śmietańska, Inteligencja emocjonalna w biznesie, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, I(II4)/17, 2017.
J. Śmietańska, Talent menedżerski w oświacie, Poznań, 2016.
J. Cieślińska, Trudności w funkcjonowaniu uwagi - szersza perspektywa, „Remedium”, 5, 2016.
J. Cieślińska, Talent menedżerski w oświacie - czy obecna procedura rekrutacji i selekcji umożliwia jego identyfikację? „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, 3, t. 60, 2015.
J. Cieślińska, Odmowa chodzenia do szkoły a wagary, „Remedium”. 2 (263), 2015.
J. Cieślińska, Trudna klasa w procesie dydaktyczno-wychowawczym - wskazówki praktyczne, „Remedium”, 4 (265), 2015.
J. Cieślińska, Poziom stresu i trudności emocjonalne dzieci dyslektycznych, „Życie Szkoły”, 6, 2015.
J. Cieślińska, Style wychowania w rodzinie, „Remedium”,  nr 7-8, 2015.
J. Cieślińska, Styl przywództwa dyrektora szkoły a rozwiązywanie konfliktów. Zwiad badawczy, „Studia Edukacyjne”, 33, 2014.
J. Cieślińska, Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych, „Studia Edukacyjne”, 27, 2013.

Zainteresowania naukowe

Zainteresowania naukowe dotyczą problematyki talentu menedżerskiego w oświacie, nowoczesnego zarządzania oświatą, metodologii jakościowej i ilościowej badań społecznych, dylematów etycznych badań naukowych, poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Praktyka zawodowa związana jest również z diagnozą psychologiczno-pedagogiczną, optymalizacją rozwoju dziecka, ukierunkowywaniem form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zapewnieniem specjalistycznego wsparcia dla rodziców, nauczycieli i dyrektorów.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych

Uczestnictwo w projekcie pt. „Wsparcie kadry JST w zarządzaniu oświatą w województwie wielkopolskim, ukierunkowane na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów”; trener (numer projektu: POWR.02.10.00-00-0003/15)

Inne (np. organizator cyklicznych konferencji, funkcje w gremiach,  członkostwo w towarzystwach naukowych itp.)


Organizator cyklicznych konferencji „Diagnoza i jej zastosowanie w kontekście jednostkowym i społecznym”
Członek Zespołu Metodologii Badań Pedagogicznych przy KNP PAN

Dwukrotna indywidualna nagroda Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gnieźnie za osiągnięcia zawodowe, 2012; 2016
Nagroda Starosty Powiatu Gnieźnieńskiego dla wyróżniających się nauczycieli, 2018
Nagroda w plebiscycie dla najlepszych dydaktyków Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, przyznana przez Radę Samorządu Studentów WSE UAM, za rok akademicki: 2017/18 oraz 2018/19.

podróże; literatura, szczególnie faktu i reportażu; trekking górski; historia, kultura i obyczajowość państw i społeczeństw

educational management, managerial talent in education, methodology of quantitative and qualitative research, psychological and pedagogical counselling, psychological and pedagogical diagnosis, optimisation of development; contact in Polish, English; e-mail: justynac@amu.edu.pl