drAgnieszka Skowrońska-Pućka

Zakład Poradnictwa Społecznego

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
wtorek godz. 9:00-9:45 - ul. Międzychodzka 5
czwartek godz. 13:00-14:00 - ul. Międzychodzka 5

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:

16 marca br. godz. 15:00-15:45
14 kwietnia br. godz. 12:00-13:00


UWAGA:
W dniu 18 kwietnia br. dyżur zostaje odwołany.

Adiunkt w Zakładzie Poradnictwa Społecznego. Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki (praca doktorska pod tytułem (Przed)wczesne macierzyństwo-perspektywa biograficzna. Diagnoza-pomoc i wsparcie.)
Pełnomocnik dziekana do spraw sprawozdawczości naukowej. Zastępca kierownika Studiów Podyplomowych Pomoc psychopedagogiczna i coaching w edukacji. Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Poradnictwa Społecznego poMOC. Członkini Komisji Dydaktycznej WSE UAM.

Autorskie monografie
- A. Skowrońska-Pućka, (Przed)wczesne macierzyństwo-perspektywa biograficzna. Diagnoza, pomoc i wsparcie, Poznań 2016.

Redakcja naukowa
- M. Piorunek, J. Nawój-Połoczańska, A. Skowrońska-Pućka (red). Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne, Poznań (w trakcie prac wydawniczych);
- J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red). Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego, poradnictwa. Przyczynki empiryczne - Praktyka społeczna, Poznań 2018;
- M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red.) „Rodzina, młodzież, dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej”, Poznań 2013;
- J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red). W kręgu działań poradniczych  i pomocowych, Poznań 2016.

Artykuły w czasopismach naukowych
- A. Skowrońska-Pućka; Educational potential of critical life events from the point of view of biographical learning, Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 1 (15) (2019);
- A. Skowrońska-Pućka; Losy życiowe małoletnich matek, byłych wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych. Perspektywa biograficzna, Rocznik Lubuski, 44(1) (2018);
- A. Skowrońska-Pućka; "A Child with a Child from an Orphanage" - Stigmatisation and Self-stigmatisation vs. Life Opportunities of Minor Mothers, Former Wards of Childcare Facilities, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 20 (English Edition) (2018);
- A. Skowrońska-Pućka; „Dziecko z dzieckiem z domu dziecka” – stygmatyzacja i autostygmatyzacja a szanse życiowe małoletnich matek, byłych wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych , Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 20 (2018);
- A. Skowrońska-Pućka, Sytuacja edukacyjna małoletnich matek, wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych. Perspektywa biograficzna. „Studia Edukacyjne” 40/2016;
- A. Skowrońska-Pućka Agnieszka, Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych  „Studia Edukacyjne” 42/2016.

Wybrane artykuły w monografiach naukowych
- A. Skowrońska-Pućka, Sytuacja edukacyjno-zawodowa byłych wychowanków instytucjonalnych i rodzinnych form pieczy zastępczej, w: Młodzież - meandry życia ku dorosłości, red. A. Cybal-Michalska, M. Orłowska, M. Piorunek, Dąbrowa Górnicza 2020.
- A. Skowrońska-Pućka; Psychopedagogical and identity consequences of premature motherhood – „psychological portrait” of an underage mother, w: Zawodowe i osobiste wymiary rozwoju człowieka. Perspektywa psychopedagogiczna , red.: Gulczyńska Anna, Poznań, 2019.
- A. Skowrońska-Pućka, Macierzyństwo w wieku nastoletnim, jako wydarzenie krytyczne w doświadczeniach małoletnich matek - wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych, w: W trosce o macierzyństwo, red. E. Włodarczyk, Poznań 2017.
- A. Skowrońska-Pućka, Child with a child at school. School and educational situation of underage mothers, w: “Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa”, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań 2017.
- A. Skowrońska-Pućka, Children having children. A phenomen of a premature parenthood – conditions and family implications, w: “The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization”, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań 2015
- A. Skowrońska-Pućka, J. Kozielska,  Coaching – czym jest, a czy nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w systemie edukacji, w: „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, red. M. Piorunek, Poznań 2015
- A. Skowrońska-Pućka, Proces usamodzielnienia małoletnich rodziców jako forma profilaktyki marginalizacji i wykluczenia społecznego, w: „New contributions sciences. Mapping the dilemmas of comminication, health and social aid”,  A. Błachnio, W. Maliszewski, S. Karikova, A. Knocińska, red. Matej Bela University, Banska Bystrica 2014
- A. Skowrońska-Pućka, (Przed)wczesne rodzicielstwo na tle oddziaływań popkulturowych, w:„Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rodziny” red. Katarzyna Szczepańska-Woszczyna, Martin Hronec ,Toruń 2014
- A. Skowrońska-Pućka, Nastoletnie macierzyństwo – charakterystyka fenomenu na podstawie analizy cyberprzestrzeni, w: „Społeczeństwo internautów a kultura globalna. Młody użytkownik w sieci”, M. Kalczyńska, A. Rajchel (red). Opole 2014
- A. Skowrońska-Pućka, „O czym nauczyciele nie mówią? Edukacja seksualna w Polsce na tle zjawiska (przed)wczesnego rodzicielstwa”, w: „Profilaktyka, diagnoza i terapia w teorii i praktyce edukacyjnej”, red. U. Szuścik, J. Skibska, E. Kochanowska, Kraków 2014

Moje zainteresowania naukowo-badawcze oscylują wokół problematyki dynamicznych przemian życia rodzinnego we współczesnym społeczeństwie. Refleksję poznawczą budzi problematyka macierzyństwa jako doświadczenia kulturowego i biograficznego ze szczególną koncentracją na zjawisku (przed)wczesnego macierzyństwa realizowanego w warunkach instytucjonalnych. Ważkim zagadnieniem moich dociekaniach badawczych stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące etiologii oraz szeroko rozumianych implikacji wynikających z zaistnienia (przed)wczesnego obowiązku macierzyńskiego oraz form wsparcia i pomocy adresowanych do (zbyt)młodych rodziców.
Z racji pedagogicznych doświadczeń zawodowych ciekawość poznawczą budzi ponadto szeroko rozumiana sytuacja (relacyjna, edukacyjna, zawodowa, rodzinna) wychowanków rodzinnego i instytucjonalnego systemu pieczy zastępczej oraz proces usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych.
Ponadto interesuje się coachingiem, dialogiem motywującym i innymi formami niedyrektywnego wsparcia jednostek i grup w różnych wymiarach życia.  

Sekretarz konferencji naukowych :
2021 V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Pomoc- wsparcie społeczne – poradnictwo. Między teorią a praktyką wspierania jednostki w życiu osobistym, edukacji i pracy (formuła on-line).
2017 IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Pomagający i wspomagani. Potrzeby – kompetencje – relacje pomocowe i poradnicze
2016 Ogólnopolska Konferencja Naukowa Edukacja między filozofią a naukami szczegółowymi (z uwzględnieniem sztuk wszelakich)
2014 Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Diagnoza i jej zastosowanie w kontekście jednostkowym i społecznym”
2014 III Ogólnopolska Konferencja Naukowa - Obszary poradnictwa i wsparcia społecznego. Tradycyjne i alternatywne strategie, formy i metody pomocy,
2012 II Ogólnopolska. Konferencja Naukowa - DZIECKO – MŁODZIEŻ– RODZINA jako adresaci pomocy psychopedagogicznej i socjalnej,
Współorganizatorka Międzynarodowego Tygodnia Coachingu „The Coaching Week” na Wydziale Studiów Edukacyjnych
Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
Członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Członkini Zespołu roboczego: Młodzież -między edukacją a rynkiem pracy
Członkini Sekcji Poradnictwa Społecznego Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Członkini Sieci UNITWIN NETWORK- międzynarodowa sieć uniwersytecka, działająca w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO).  Projekt: Life designing – poradnictwo i edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju i godnej pracy

Stypendium Naukowe Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia naukowe w roku 2016
Indywidualna Nagroda Naukowa Rektora III stopnia 2017
Naukowa Zespołowa Nagroda Rektora III stopnia 2016
Naukowa Zespołowa Nagroda Rektora III stopnia 2016
Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych (za działalność organizacyjną) 2018/2019
Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych (za działalność organizacyjną) 2016/2017
Stypendystka programu ERASMUS plus (mobilność kadry akademickiej w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych) - Hiszpania 2017 (Uniwersytet La Coruna)

Muzyka, sport

Agnieszka Skowrońska-Pućka, PhD

Social pedagogy, pedagogy of family, institutional and family foster care, dysfunctions of contemporary educational environments, non-directive forms of supporting individuals and groups, coaching; Contact in Polish and English; e-mail: a.pucka@amu.edu.pl