drJoanna Sikorska

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:

I połowa semestru:
wtorek: 11:30 - 13:00

II połowa semestru:
wtorek: 13:15 - 14:45


UWAGA:

Dyżur w dniu 16.04.br. zostaje odwołany

Doktor nauk społecznych, starszy wykładowca na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pedagog, anglistka, technik informatyk oraz grafik komputerowy. Absolwentka Kolegium Języków Obcych UAM (filologia angielska, specjalność nauczanie języka angielskiego), Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (pedagogika, specjalność edukacja medialna i technologie informacyjne)  oraz Studiów Podyplomowych Zintegrowana edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.

Prowadzi badania naukowe nad znaczeniem nowych mediów, w tym gier komputerowych, we współczesnej kulturze, ich  wpływem na relacje inter- i intrapersonalne dzieci i młodzieży, możliwościami wykorzystania gier komputerowych w procesie edukacji. Jej aktywność badawcza dotyczy także net artu i digital artu oraz możliwości wykorzystania nowych mediów w pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Aktywnie uczestniczy w wielu konferencjach, seminariach, sympozjach i warsztatach międzynarodowych i ogólnopolskich, związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi -  ich teorią i praktyką. Autorka i współautorka artykułów naukowych w języku polskim i angielskim.

Aktywność naukową łączy z praktyką pedagogiczną, pracując jako nauczyciel informatyki i języka angielskiego w szkole podstawowej. Uczestniczyła w projektach dydaktyczno- naukowych finansowanych  przez Unię Europejską, została też powołana do zespołu eksperckiego w projekcie MEN Szkoła z TVP.

Linki do stron:

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1798-083X

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=cMRAZTkAAAAJ&hl=pl&oi=sra

J. Sikorska, Wirtualne wycieczki jako forma wspierania edukacji dzieci z przewlekłymi chorobami. Pedagogika dziecka. Tradycja a wyzwania, 2016
Sikorska J., Culture and the Worlds Creative Diversity. Studia Edukacyjne, 2016, 41
J. Sikorska, Edutainment – w poszukiwaniu rozwiązań sprzyjających trójwymiarowemu uczeniu się w okresie średniego i późnego dzieciństwa w: Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Impuls–Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Cieszyn–Kraków, 2017
J. Sikorska, Culture and the Worlds Creative Diversity, Studia edukacyjne, 2016, 41
J. Sikorska, Adolescents in a virtual museum to teach about the cultural heritage of other nations. Academic Сommentaries, Series: Pedagogical Sciences, 2017, 81.2(3)
Sikorska J., Minecraft jako przykład gry komputerowej rozwijającej inteligencje wielorakie dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym [w:] Edukacyjne i społeczne wyzwania rzeczywistości cyfrowej, A. Iwanicka (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2017
J. Sikorska, Microsoft Kinect i jego zastosowanie w hybrydowym modelu uczenia się/nauczania dzieci w wieku wczesnoszkolnym [w:] Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, H. Krauze-Sikorska, M. Kilichowski (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2017
J. Sikorska, Teaching culture through ICT in a postmodern world – (un)used possibilities of new technologies. Studia edukacyjne, 2017, 46
J. Sikorska, H. Krauze-Sikorska, Wirtualne wycieczki jako jeden z elementów strategii dyferencjacji w procesie edukacji dzieci z przewlekłymi chorobami [w:] Pedagogika wczesnoszkolna. Rekonstrukcja kluczowych problemów, red.: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska, M. Nyczaj-Drąg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2017
J. Sikorska, Edutainment – w poszukiwaniu rozwiązań sprzyjających trójwymiarowemu uczeniu się w okresie późnego dzieciństwa [w:] Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Tom 12, red.: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2017
J. Sikorska, Sztuka słowa i obrazu. "Opowiadanie" o człowieku i społeczeństwie we współczesnej japońskiej mandze [w:] Książka w życiu człowieka - w poszukiwaniu (u)traconej wartości, red.: K. Segiet, K. Słupska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2017
J. Sikorska, Kreatywny nauczyciel - kreatywny uczeń, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2018, 13(48)
J. Sikorska, A. Schmidt, Znaczenie praktyk pedagogicznych dla zmian w obszarze kluczowych kompetencji nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Studia edukacyjne, 2018, 49
H. Krauze-Sikorska, J. Sikorska, ICT in the Process of Artistic Creation of Persons with Motor Disabilities, Academic Commentaries. Series: Pedagogical Sciences, 2018, 166
J. Sikorska, Gra komputerowa jako medium rozwijające twórczą aktywność dzieci i młodzieży, [w:] Kultura – Sztuka – Edukacja. Tom III. B. Kurowska, K. Łapot-Dzierwa (red.), Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2019
J. Sikorska, The image of a female video game character – the past, present and future, 6th SWS International Scientific Conference on Social Sciences 2019, Conference Proceedings, Vol. 6/5, STEF92 Technology Ltd., Bulgaria, 2019
J. Sikorska, Mobile applications and computer programs in early childhood education, 6th SWS International Scientific Conference on Social Sciences 2019, Conference Proceedings, Vol. 6/4, STEF92 Technology Ltd., Bulgaria, 2019
J. Pyżalski, A. Iwanicka, M. Kąkolewicz, A. Michniuk, A. Barwicka, J. Sikorska, N. Walter, Media cyfrowe a edukacja dziecka [w:] Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2019
J. Bałachowicz, J. Sikorska, H. Krauze-Sikorsk, Jak uczy się dziecko? [w:] Pedagogika dziecka. Cz.1, Edukacyjny świat dziecka, Podręcznik akademicki, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2019
H. Krauze-Sikorska, J. Sikorska, Zabawy cyfrowe w procesie uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym – szanse i wyzwania w kontekście edukacji 4.0. Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020

Zainteresowania naukowe:

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się głównie wokół obszarów pedagogiki medialnej, TIK, gamifikacji edukacji, e-learningu, grafiki komputerowej, sztuki internetu, edukacji wielokulturowej, nauczania kultury krajów angielskiego obszaru językowego. W ramach podejmowanych przeze nią przedsięwzięć naukowo-badawczych podejmuje tematykę związaną z grami komputerowymi jako medium komunikacji intrapersonalnej i interpersonalnej w świecie ponowoczesnym. Interesuje się też praktycznym wykorzystaniem narzędzi TIK w pracy z uczniami i nauczycielami.
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
Ogólnopolskie badania naukowe „Dziecko w szkolnej rzeczywistości” realizowane w ramach grantu ministerialnego nr 106023934 kwiecień 2009 (Zakład Teoretycznych Podstaw Edukacji WSE UAM)
eTwinning-Teacher Training Initiative Pilot Workshop, Bruksela 2017 i 2018
Projekt UAM-ek – przestrzeń dziecięcych doświadczeń realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój nr WND-POWR.03.01.00-00-U102/17 - wykonawca
„UNIWERSYTET JUTRA – zintegrowany program rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu” POWR.03.05.00-00-Z303/17 – wykonawca
Szkoła ćwiczeń w Krotoszynie – województwo wielkopolskie POWR.021.10.00-00-3023/20 – wykonawca scenariuszy lekcji Informatyki

Udział w grupach i zespołach badawczych

Członek Grupy Badawczej EduTer
Członek Grupy Badawczej Cyberspace & Education Research Group

Inne (np. organizator cyklicznych konferencji, funkcje w gremiach,  członkostwo w towarzystwach naukowych itp.)

Członek Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP, oddział w Poznaniu
Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, oddział poznański
Członek Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych

Sztuki plastyczne i grafika komputerowa; literatura fantasy; literatura faktu; beletrystyka; gry komputerowe, modding gier; podróże.

Joanna Sikorska, MA

educational media applications, information technologies in the education and therapy of children, new information and communication technologies in teaching and teaching children and adolescents, video games in education, intra- and interpersonal communication of video game players, netart;

contact in: Polish, English, German and Russian; e-mail: joannas07@amu.edu.pl