drJulia Sienkiewicz-Wilowska

Zakład Badań Dyskursów Edukacyjnych

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:

I połowa semestru:
wtorek: 13:30 - 14:45

II połowa semestru:
po wcześniejszym umówieniu mailowym

UWAGA:

Dr Julia Anastazja Sienkiewicz Wilowska, absolwentka psychologii na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Autorka licznych publikacji naukowych, w tym dwóch monografii – „Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi… Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży” (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011) oraz „Terapia zajęciowa dla osób w okresie późnej dorosłości. Stan aktualny i pożądane kierunki zmian” (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019).

Monografie

Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2010). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi… Jak wspomagać twórczością plastyczną rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk:  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (Seria pt.: Jak wspomagać… pod red. przez  Anny I. Brzezińskiej; obj. 8 ark. wyd.).
Sienkiewicz Wilowska, J.A. (2019). Terapia zajęciowa dla osób w okresie późnej dorosłości. Stan aktualny i pożądane kierunki zmian. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Artykuły naukowe 

Wójcik, S., Brzezińska, A. I., Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2012). Wizerunek życia osób starszych w oczach ich opiekunów. Studia Edukacyjne, 19, 51-67.
Wójcik, S., Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2013). Wizerunek starości w oczach osób chorych na chorobę Parkinsona a zapotrzebowanie na wsparcie. Nowiny Lekarskie, 1 (82), 31-38.
Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2013). Samopoczucie w okresie późnej dorosłości u uczestników terapii zajęciowej w Dziennych Domach Pomocy Społecznej. Studia Psychologiczne, 51 (3), 19-44.
Sienkiewicz Wilowska J. A. (2013). Terapia zajęciowa w usprawnianiu osób starszych. Edukacja, 3(123), 106-116.
Wilski, M., Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2014). Social support as a regulator of self-care. Polish Psychological Bulletin, 45(4), 521-532.  
Sienkiewicz Wilowska J.A. (2014). Dopasowanie oferty terapii zajęciowej do potrzeb osób starszych a ich samopoczucie, Studia Edukacyjne, 32/2014, 169-188.
Sienkiewicz Wilowska, J.A. (2016). Twórcze, edukacyjne i rozwojowe aspekty aktywności artystycznej seniorów uczestniczących w terapii zajęciowej w Dziennych Domach Pomocy Społecznej, Studia Edukacyjne, 39/2016, 395-411.
Sienkiewicz Wilowska, J.A. (2015). Między średnią a późną dorosłością – zajęcia dla „seniorów 50+”, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 9/2015, 119-131.
Sienkiewicz Wilowska, J.A. (2017). Seniorzy na terenach wiejskich – możliwości i ograniczenia. Studia Edukacyjne, 44/2017, 377-386.  
Rozdziały w książkach
Wilowska, J. A. (2007). Uczenie się od nauczyciela i od rówieśników w procesie edukacji artystycznej podejmowanej w okresie późnej dorosłości. W:  A. I. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Szanse rozwoju w okresie późnej dorosłości (s. 147-167). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzezińska, A. I.,  Wilowska, J. A. (2010). Starość w kontekście psychologii pozytywnej. W: K. Wieczorowska -Tobis, D. Talarska (red.), Pozytywna starość (s. 45-55). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Brzezińska, A. I.,  Sienkiewicz-Wilowska, J. A., Wójcik, S. (2011). Opiekun jako mediator w środowisku fizycznym i społecznym seniora: perspektywa psychologii pozytywnej. W: K. Wieczorowska-Tobis, D. Talarska (red.), Człowiek w wieku podeszłym we współczesnym społeczeństwie. Różne oblicza starości (s. 119-128). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego.
Wilowska, J. A. (2011). Protetyczna funkcja przedmiotów i przestrzeni fizycznej. Personalizacja jako warunek skutecznej pomocy. W: S. Steuden, M. Stanowska, K. Janowski (red.), Starzenie się z godnością (s. 395-408). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2013). Społeczne aspekty stawania się osobą w późnej dorosłości. W: Metody edukacji osób starszych. W: K. Lipka-Szostak (red.), Edukacja osób starszych. Uwarunkowania – Trendy – Metody (s. 27-39). Warszawa: Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych.
Sienkiewicz Wilowska, J. A. (2013). Zorganizowana aktywność artystyczna a poczucie jakości życia osób w wieku późnej dorosłości. W: M. Olejniczak (red.), Zacieranie granic. Szkice o kulturze, edukacji i sztuce (s. 133-142). Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Sienkiewicz Wilowska, J.A. (2019). Wyobrażenia przeszłości i przyszłości w rysunkach dzieci litewskich, irlandzkich i indyjskich/ The image of the past and future In the drawings by Lithuanian, Indian and Irish Children. W: S. Brzoska, Płynna tożsamość. Przeszłość i przyszłość w rysunkach dzieci reprezentujących zanikające kultury/Liquid Identity. The future and the past in pictures by children – the representatives of passing cultures (s. 100-102/103-105). Poznań: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.

Moje zainteresowania naukowe dotyczą aktywizacji i usprawniania osób w okresie późnej dorosłości oraz edukacji kulturowej. Zajmuję się także zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem wspólnot żydowskich na terenie Prus Zachodnich od XVIII do XX wieku.
Członek Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Otrzymanie dodatku motywacyjnego, przyznawanego przez Rektora Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, za działalność naukową w roku 2019/2020.
Stypendium marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury na rok 2020, na przygotowanie wystawy: „Akiva Eger. Od rabina w Mirosławcu do nadrabina w Poznaniu. Obraz gminy żydowskiej w Mirosławcu na przełomie XVIII i XIX wieku”.

Piszę teksty reportażowe i regionalistyczne, które ukazały się między innymi w „Midraszu”, „Gazecie Wyborczej – Magazyn Szczecin”, powiatowym tygodniku „Pojezierze Wałeckie”. Drugi obszar mojej działalności to aktywność artystyczna, między innymi ilustracje książkowe (prezentowane podczas Salonu Ilustratorów 2017, 2018, 2019).

Late adulthood, education and activation of people in the middle and late adulthood, occupational therapy, art education, education and social activity in Western Prussia before World War II, Jewish community before World War II; contact in Polish and German,
e-mail: juliasw@amu.edu.pl