prof. UAM dr hab.Małgorzata Rosalska

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:

środa:13:30 - 15:00

Dyżur na studiach niestacjonarnych:


UWAGA:

Małgorzata Rosalska – pedagog, doradca zawodowy. Specjalizuje się w problematyce doradztwa edukacyjno-zawodowego, edukacji dorosłych, polityki oświatowej i polityki rynku pracy. Realizuje projekty badawcze i szkoleniowe dla instytucji edukacyjnych, organizacji pozarządowych oraz instytucji rynku pracy. Współautorka programów doradztwa edukacyjno-zawodowego dla uczniów szkół kształcących w zawodach oraz licznych publikacji z zakresu doradztwa zawodowego i polityki oświatowej. Od 2018 promuje edukację dorosłych w ramach działań EPALE. Należy do Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego. Od 2017 jest członkiem rady doradczej przy Pełnomocniku ds. Partnerstwa Kraju Związkowego Brandenburgia na Wielkopolskę.

https://orcid.org/ 0000-0002-9847-7522

M. Rosalska, Empowerment jako strategia wzmacniania zasobów karierowych, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, Poznań 2020;
M. Rosalska, Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole podstawowej - założone cele i rzeczywiste wyzwania, w: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, Poznań 2020;
M. Rosalska, Wychowanie do współpracy w ujęciu pedagogiki przeżyć Kurta Hahna, w: Aktywna obecność człowieka w środowisku życia. Perspektywa edukacyjna i społeczna, red. K. Segiet, K. Słupska,, Poznań 2020;
M. Rosalska, Kierunki ewolucji postrzegania roli dyrektora szkoły, w: Mapy rzeczywistości społecznej, red. Z. Rudnicki, I. Cytlak,, Poznań 2019;
M. Rosalska, Kompetencje akademickie w profilaktyce niepowodzeń edukacyjnych studentów, Dyskursy Młodych Andragogów 20, 2019;
M. Rosalska, Doradztwo akademickie jako forma wspierania karier edukacyjnych i zawodowych studentów, Studia Poradoznawcze 2018;
M. Rosalska, Mentoring i tutoring jako metody wspierania rozwoju młodzieży, w: Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, Poznań 2017;
M. Rosalska, Empowerment jako strategia myślenia i działania w pracy na rzecz społeczności i środowisk, w: Animacja w środowisku. o potrzebie kierowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), red. K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj, Poznań 2017;
M. Rosalska, Dyrektor szkoły - administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Poznań 2016;
M. Rosalska M, Dyrektor szkoły - administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016;
M. Rosalska., Doradztwo edukacyjno-zawodowe w perspektywie indywidualnych potrzeb ucznia, w: Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, red. J. Pyżalski, Łódź 2015;
M. Rosalska, A. Wawrzonek, Edukacyjne strategie przeciwdziałania bierności młodych na rynku pracy, w: Wymiary aktywizacji zawodowej dorosłych. W poszukiwaniu metody, red. M. Rosalska, A. Wawrzonek, Fundacja “Familijny Poznań’, Wrocław 2015;
M. Rosalska, Kompetencje społeczne dorosłych w kontekście pedagogiki przeżyć, Dyskursy Młodych Andragogów 16, Zielona Góra;
H. Dołęga-Herzog, M. Rosalska, Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, Warszawa 2014;
M. Rosalska, J. Wierzbicki, Międzynarodowa debata online jako projekt edukacyjny, E-mentor, 2014, nr 4(56), s. 31-36;
M. Rosalska, A. Wawrzonek, Prekariat jako wyzwanie dla doradztwa akademickiego, [w:] Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2013.

Zainteresowania badawcze:

doradztwo edukacyjno-zawodowego, LIfelong learning, polityka oświatowa, doradztwo akademickie

Projekty badawcze:

EPIDI (European partnership for innovation in distant internships)

Projekt „WzMOOCnij swoje kompetencje” Program Operacyjny Wiedza Edukacja  Rozwój 2014-2020 POWR.03.01.00-IP.08-00-MOC/18 na „Kurs na MOOC” dotyczący stworzenia i realizacji kursów edukacyjnych w formie e-learningu. Kierownik: prof. UAM  dr hab. Natalia Walter.

Diagnoza w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w powiecie słubickim. Ekspertyza w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w powiecie słubickim 2016-2022.

Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli - kurs i portal edukacyjny. Projekt finansowany z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego Norway Grants. Kierownik: prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski 2014-2015

Laboratorium Teatralne, projekt w ramach programu „Akademickie Centrum Kreatywności” finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, kierownik projektu: dr hab. prof. UAM Jerzy Kaniewski, Zakład Dydaktyki, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Edukacja dla Pracy – projekt systemowy. Priorytet: III Wysoka jakość systemu oświaty. Działanie: 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie. Poddziałanie: 3.4.2 Upowszechnienie uczenia się przez całe życie. Projekt realizowany jest przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie.

Euroguidance - międzynarodowa europejska sieć zrzeszająca 51 centrów i 135 osób w 34 krajach. Projekt jest realizowany w ramach programu "Uczenie się przez Całe Życie" Komisji Europejskiej (2007-2013). W ramach tego projektu opracowałam publikacje: „Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego”,   „Od marzeń do kariery. Poradnik dla uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych” oraz „Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu”. W roku 2017 jako ekspert MEN realizowałam warsztat metodyczny na Euroguidance Cross Border Seminar w Belgradzie „Distinctive skill as a part of career project”

Monitorowanie i doskonalenie procesu wdrażania podstaw programowych kształcenia w zawodach – projekt systemowy. Priorytet: III Wysoka jakość systemu oświaty. Działanie: 3.3 Poprawa jakości kształcenia. Poddziałanie: 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia. Projekt realizowany jest przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie.

PWP Pomoc do Samopomocy dla kobiet w wieku 45+” – projekt w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (POKL.06.01.01-30-134/11) realizowany przez Fundację Familijny Poznań.

Inne:

Towarzystwa Naukowe:

Polskie Towarzystwo pedagogiczne

Akademickie Towarzystwo Andragogiczne

Sekretarz Sekcji Andragogiki przy KNP PAN

Od 2017 członek rady doradczej przy Pełnomocniku ds. Partnerstwa Kraju Związkowego Brandenburgia na Wielkopolskę.

Od 2011 cykliczna organizacja międzynarodowych konferencji w formule debaty on-line we współpracy z Maine University at Presque Isle (USA)

Od 2009 współpraca z Fundacją Aktion Umwelt fur Kinder z siedzibą w Berlinie w zakresie organizacji 3-modułowego projektu szkoleniowego z zakresu pedagogiki przeżyć

Metodyka doradztwa zawodowego

Diagnoza psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym

Projektowanie karier edukacyjno-zawodowych

Doradztwo akademickie

Adult education, career counseling, academic counselling, diagnostics in career counselling, educational policy, educational management, empowerment in education; contact in English and Polish, e-mail: rosalska@amu.edu.pl