drMariusz Przybyła

Zakład Edukacji Medialnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur semestrze letnim:

wtorek: 18:30 - 20:30

UWAGA:

Adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej, Wydziału Studiów Edukacyjnych, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Metodyk form nauczania on-line dla osób z niepełnosprawnościami.
Badacz, dydaktyk, wykładowca akademicki, szkoleniowiec i organizator życia akademickiego.
Głównymi obszarami związanymi z podejmowaną problematyką badawczą i dydaktyczną są nowe media oraz ich wpływ na jednostkę i zbiorowości, w tym przede wszystkim: współczesne ujęcia i perspektywy rozwojowe kształcenia na odległość (m-learning, b-learning); platformy edukacji zdalnej; kreatywność, innowacyjność (on-line); zjawisko luki cyfrowej; konwergencja mediów; dydaktyka szkoły wyższej; zarządzanie szkołą wyższą; metodyki w organizacjach harcerskich; cyborgizacja edukacji; gamifikacja edukacji; bezpieczeństwo w systemach edukacyjnych.

https://harcerstwojakopedagogia.wordpress.com
https://www.youtube.com/channel/UCXZP2ggpSUMp-BMvxMxtfVQ/featured

M. Przybyła, Kształcenie zdalne. Zmiany w polskiej edukacji po pierwszej dekadzie XXI wieku
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; 2021.
M. Przybyła, Kształcenie zdalne–nieuprawniony entuzjazm czy pierwszy milowy krok?
Rocznik Pedagogiczny 44, 2021.
M. Przybyła, Edukacja zdalna – oddolna siła zdeterminowanych pasjonatów czy starannie wypracowane rozwiązania systemowe. Pandemia korona wirusa COVID 19 w polskiej edukacji.
Społeczeństwo. Edukacja. Język 2021.
M. Przybyła, Szkoła „złowiona” we własne sieci – rzecz o kształceniu tradycyjnym i komplementarnym w obliczu pandemii koronawirusa Covid-19 [w:] Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły M. Christoph S. Wawrzyniak 1, 2020.
M Przybyła, Does the School Last Immutably or Unchanged? Egalitarianism and Elitism in the Approach to Education in the Era of Globalisation, Technopolisation, Instant Culture
Studia Edukacyjne, 2018.
M Przybyła, M Cackowska, Szkoła a/i kultura cyfrowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza; 2018.
M Klichowski, M Przybyła, Cyborgization yesterday, today and tomorrow: Selected perspectives and educational contexts, Wydawnictwo Naukowe UAM; 2016.
M. Przybyła, T. Przybyła, Uzależnienia od nowych mediów – czy wymagają innego podejścia w szkole? [w:] Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty; J. Pyżalski red. Wydawnictwo the Qstudio, Łódź 2015.
Numer projektu: FSS/2013/IIC/W/0004 W ramach: Educational and socio-cultural competencies of contemporary teachers 2013; educational course and portal, grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA and Norway Grants and co-financed by the Polish funds.
Poznań 2015.
A. Ćwikliński, M. Przybyła red., Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne
Wydawnictwo Naukowe UAM,  Poznań 2015.
M. Przybyła, Uniwersytet dla wszystkich. Rewolucja jakiej nie było od czasów Gutenberga
[w:] Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne; A. Ćwikliński, M. Przybyła red.
Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
M. Klichowski M. Przybyła, Cyborgization yesterday, today and tomorrow: Selected perspectives and educational contexts, [w:] Kształcenie ustawiczne dla potrzeb rynku pracy ; E. Solarczyk-Ambrozik red., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
M. Przybyła, T. Przybyła, Smartfon w edukacji [w:] Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne; A. Ćwikliński, M. Przybyła red., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015
M. Przybyła, S. Polcyn, Educational contexts of contemporary computer [w:] „Education of tumorow ” Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2014.
J. Pyżalski, M. Klichowski M Przybyła, Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp) przez dzieci w wieku 3-6 lat, Poznań 2014; http://hdl.handle.net/10593/12555
M. Przybyła, Gdzie podziała się nasza mądrość? Kształcenie (zdalne) w perspektywie współczesności [w:] Edukacja akademicka. Między oczekiwaniami a rzeczywistością, Poznań 2014.
M. Przybyła,  M. Klichowski, Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji [w:] Studia Edukacyjne, Wydawnictwo UAM, Poznań 2013.

W ramach prac badawczych i naukowych dr Mariusz Przybyła współorganizował pracę: Grupy badawczej – Interdyscyplinarne forum badań nad systemami edukacyjnymi; Grupy badawczej cyborgizacji edukacji, Grupy badawczej gamifikacji edukacji, Grupy badawczej ds. bezpieczeństwa w systemach edukacyjnych. Obecnie współtworzy Centrum Olgi i Andrzeja Małkowskich przy Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Był: koordynatorem i członkiem zespołu w programie „KoderJunior- Szkoła Mistrzów Programowania”, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. członkiem Zespołu w ramach polsko-islandzkiego projektu „FSS Kompetencje Nauczycieli”; członkiem zespołu w ramach projektu „Best App” w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju; członkiem zespołu, w ramach projektu, „e-Szkoła – Moja Wielkopolska”, członek projektu „UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości”.
Dr Mariusz Przybyła jest organizatorem (Przewodniczącym Komitetu Naukowego i organizacyjnego) Konferencji Międzynarodowej (już siedmiu edycji) „Harcerstwo jako pedagogia” https://harcerstwojakopedagogia.wordpress.com. Dr Przybyła organizował także (i przewodniczył Komitetowi naukowemu) Ogólnopolską Konferencję Naukową „(nie)pełnosprawni w dobie technologii”.
Mariusz Przybyła jest członkiem Komisji Etyki Wydawniczej na WSE UAM, był członkiem Zespołu przy Rektorze UAM ds. Strategii i Rozwoju Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, sprawuje funkcję pełnomocnika Dziekan(a) WSE UAM ds. inwestycyjnych; był członkiem Uczelnianej Rady Centrum Zarządzania Infrastrukturą i Projektami Informatycznymi, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dr Mariusz Przybyła jest członkiem: Zespołu Pedagogiki Młodzieży KNP PAN, Zespołu Dydaktyki KNP PAN, Zespołu Edukacji dla Bezpieczeństwa KNP PAN. Dr Przybyła jest absolwentem MBA Zarządzanie Szkołą Wyższą na UAM/UEP w Poznaniu, oraz absolwentem Studiów Podyplomowych: Zarządzanie Oświatą oraz Edukacja Przedszkolna i Wczesnoszkolna.
Mariusz Przybyła jest aktywnym organizatorem życia akademickiego: jest opiekunem Koła Naukowego „Mediocratum”; przewodniczącym i opiekunem Instruktorskiego Kręgu Akademickiego im. T. Strumilły. Jest współorganizatorem seminariów i konferencji naukowych w tym między innymi: „(Nie)pełnosprawni w dobie technologii”; oraz kolejnych siedmiu edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Harcerstwo jako pedagogia”
Audiobookersi_UAM –to projekt realizowany przez dra Mariusza Przybyła wraz ze  Studentami Poznańskiej Pedagogiki, Wydziału Studiów Edukacyjnych, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Audiobookersi powstali z myślą o najmłodszych, aby wprowadzać ich w ten zaczarowany świat tajemnic, przygód, świat bajek, baśni, legend i opowiadań. To wyjście naprzeciw dziecięcym potrzebom, zarówno w dobie pandemii jak i podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych, to propozycja dla dzieci które spędzają czas na dziecięcych oddziałach szpitalnych. W kolekcji słuchowisk odnajdziemy wiele znanych i zupełnie nieznanych utworów literackich. Wśród autorów odnajdziemy  klasyczne dzieła: Hansa Christiana Andersena, Braci Grimm, Charlesa Perraulta, ale także Astrid Lindgren, Aleksandra Fredry, Wandy Chotomskiej, Jana Brzechwy, Marii Kruger czy Janiny Porazińskiej.
https://www.youtube.com/channel/UCXZP2ggpSUMp-BMvxMxtfVQ/featured

Prowadzi zajęcia (konwersatoria, laboratoria, wykłady), na studiach I i II stopnia, studiach doktoranckich oraz studiach podyplomowych, kursach doszkalających i zajęciach z osobami niepełnosprawnymi, tworzy webinaria i tutoriale.
Dr Mariusz Przybyła prowadzi zajęcia z takich przedmiotów jak: Dydaktyka Ogólna; Media w edukacji, Informatyka, Kompetencje medialne nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej z ekologią; prowadzi także autorskie zajęcia dydaktyczne w ramach oferty przedmiotów fakultatywnych, w tym, między innymi: Projektowanie gier edukacyjnych i gamifikacja edukacji; Projektowanie graficzne i fotografia cyfrowa; Wystąpienia publiczne i prezentacje multimedialne w edukacji i biznesie; Harcerski system wychowawczy w praktyce.

Laureat Nagrody JM Rektora UAM I Kategorii za pracę organizacyjną w roku akademickim 2016/2017; 2017/2018; 2018/2019.
Laureat Nagrody JM Rektora UAM I Kategorii.
Za pracę naukową (Społeczeństwo i edukacja; Ćwikliński Andrzej , Przybyła Mariusz red.) Wydawnictwo Naukowe UAM 2015.

Mariusz Przybyła jest czynnym instruktorem harcerskim w stopniu harcmistrza, sprawuje funkcję Przewodniczącego Rady Naukowej przy Centralnej Szkole Instruktorskiej ZHP.
Pasją doktora Przybyły są polskie góry, o każdej porze roku, uprawia turystykę górską kwalifikowaną oraz podróżuje kajakiem po polskich rzekach. Miejscem pasjonującym i działającym jak magnes, do którego Mariusz Przybyła wraca niezmiennie, od ponad dwudziestu lat, jest Kazachstan, w którym „zostawił” cząstkę siebie.
Lubię wiatr we włosach…

General didactics, theory of education, media education, information and communication technologies in pre-school and early school education, graphics and photography in pedagogy and special education, remote education (b-learning), scouting method and methodologies; public speaking and multimedia presentations in the work of an educator; contact in Polish and Russian, e-mail: przybyla@amu.edu.pl