prof. dr hab.Magdalena Piorunek

Magdalena Piorunek

Zakład Poradnictwa Społecznego

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:
wtorek godz. 18:00-19:00 - MS Team po wcześniejszym umówieniu e-mailowym
środa godz. 13:00-14:00

Dyżur studia niestacjonarne:
19 stycznia 2025 r. godz. 15:30-16:30
02 lutego 2025 r. godz. 14:00-15:00


UWAGA:

Dyżury w dniach 13 listopada br. oraz 20 listopada br. odbędą się wyjątkowo w godz. 11:15-12:15.

Prof. dr hab. Magdalena Piorunek (ORCID: 000-0002-3076-5800) – kieruje Zakładem Poradnictwa Społecznego, specjalistka Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN – przewodnicząca Sekcji Poradnictwa Pedagogicznego, członkini Sekcji Pedagogiki Pracy oraz zespołu wspierającego działania Sekcji Pedagogiki Młodzieży i Sekcji Pedagogiki Społecznej w kadencji 2020–2023. W obecnej kadencji 2024-2027  - członkini KNP PAN, przewodnicząca Sekcji Poradnictwa Pedagogicznego oraz członkini Sekcji Pedagogiki Pracy i Pedagogiki Młodzieży. Jej zainteresowania i badania naukowe lokują się w obszarze pedagogiki pracy, pedagogiki społecznej, poradoznawstwa oraz teoretycznych podstaw wychowania. Jest autorką ponad 160 publikacji, w tym autorką czterech monografii, redaktorką i współredaktorką 13 prac zbiorowych, opublikowała też liczne artykuły i rozdziały w monografiach. Wypromowała ośmiu  doktorów pedagogiki.
W latach 2016-2024 pełniła funkcję Prodziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych ds. planowania i sprawozdawczości naukowej oraz współpracy z otoczeniem. Inne pełnione funkcje:
- Komisja Etyczna UAM ds. badań naukowych prowadzonych z udziałem ludzi - członkini
- Komisja Rektorska ds. nauki, projektów badawczych i współpracy międzynarodowej - członkini
- Rada programowa grupy kierunków studiów: pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - członkini
- Komisja Etyczna ds. Projektów Badawczych Wydziału Studiów Edukacyjnych (członkini)
- Wydziałowy zespół ds. kontaktów z otoczeniem społeczno-gospodarczym (przewodnicząca).
Kieruje specjalnościami na studiach pedagogicznych: poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna (II stopień) oraz mediacje i interwencja kryzysowa w edukacji (I stopień).

http://zps.home.amu.edu.pl/
https://www.facebook.com/SekcjaPoradnictwaPedagogicznego/?ref=page_internal

- M. Piorunek: Young people about career – career perception in adolescence and early adulthood. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” T. XXXX, z. 2 /2021
-. M. Piorunek: Nauczyciel-wychowawca (nie)wspierający ucznia – o znaczeniu nauczycielskich kompetencji społecznych. Poznań 2020
- Piorunek M., Kozielska J., Drabik-Podgórna V., Podgórny M.: Postmodern market scenarios and career patterns: Challenges for education . „African Journal of Career Development”, Vol 2, No 1/ 2020.
-. S.M. Kwiatkowski, M. Piorunek (red): Jednostka – edukacja – organizacja wobec przemian rynku pracy. Warszawa 2020
- Cybal-Michalska, M. Orłowska, M. Piorunek (red): Młodzież – meandry życia ku dorosłości. Dąbrowa Górnicza 2020
- M. Piorunek M.: Poradnictwo kariery – wyzwania rynkowe i edukacyjne (W:): Praca i kariera w warunkach nowego milenium. Implikacje dla edukacji, R. Tomaszewska (red), Bydgoszcz 2020
- M. Piorunek: Zaufanie interpersonalne w środowisku pracy. Analiza teoretyczna, Rocznik Pedagogiczny,  t.42/2019
- M. Piorunek (red): Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego i poradnictwa. Poznań 2018
- M. Piorunek, Werner I.:  Psychospołeczne czynniki ryzyka w środowisku pracy. Rekomendacje dla praktyki poradniczej.  „Studia Edukacyjne”, 48 /2018
- M. Grzywacz, G. Miłkowska, M. Piorunek, L. Sałaciński: Die Entwicklungen des Hochschulwesens am Beispiel Polens (W:) Studium nach Bologna. Befunde und Positionen, red.: W. Schubarth, S. Mauermeister Sylvi, A. Seidel Potsdam 2017
- M. Piorunek (red): Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Apli-kacje – Egzemplifikacje – Dylematy metodologiczne. Poznań 2016
- M. Piorunek (red): Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej. Poznań 2015
- M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka: Rodzina. Młodzież. Dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej. Poznań 2013 (dodruk 2016)
- M. Piorunek  (red) Poradnictwo. Kolejne przy¬bliżenia. Toruń 2011
- M. Piorunek (red) Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń 2010
- M. Piorunek: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych. Poznań 2009
- M. Piorunek (red) : Człowiek w kontekście pracy. Teoria – empiria – praktyka. Toruń 2009
- M. Piorunek: Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji.  Poznań 2004
- M. Piorunek (red): Młodzież w świecie współ¬czesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji. Poznań 2004
- M. Piorunek: Dziecko w relacjach ze świa¬tem zawodowym. Poznań 1996

Zainteresowania naukowe
- Główny nurt zainteresowań - funkcjonowanie człowieka w kontekście pracy, kształtowanie i przebieg biografii zawodowych na poszczególnych etapach życia człowieka (dzieciństwo, adolescencja, młodość, dorosłość), wspieranie człowieka w biegu życia - poradnictwo biograficzne
- teoria i praktyka poradnictwa pedagogicznego – pomoc człowiekowi w sytuacjach trudnych, specyfika relacji doradczej, poradnictwo w relacji do innych oddziaływań społecznych m.in. do wychowania, instytucjonalny i nieformalny system wsparcia społecznego, pomoc psychopedagogiczna w systemie edukacji
- wybrane aspekty funkcjonowania instytucji i podmiotów edukacyjnych, oddziaływania wychowawcze w kontekście innych relacji pomocowych

Projekty realizowane w ostatnich latach:
- Uczestnictwo (wspólnie z J. Kozielską) w międzynarodowym projekcie UNESCO - UNITWIN NETWORK Life Designing Intervention (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development (współpraca z Katedrą UNESCO Całożyciowego poradnictwa zawodowego we Wrocławiu oraz kilkunastoma uczelniami zagranicznymi).
- Współpraca badawcza z Evangelische Hochschule w Norymberdze.
- udział w roli eksperta w projekcie –System oddziaływań profilaktycznych w Polsce – projekt zwiększenia skuteczności i efektywności działań profilaktycznych w Polsce – realizator: Fundacja „Masz Szansę” na zlecenie MEN,
- pełnienie funkcji koordynatora merytorycznego w projekcie POWR.03.01.00-IP.08-00-UMO/17   UAM-ek - przestrzeń dziecięcych doświadczeń; aplikacja i realizacja wspólnie z Fundacją Projektowania Przestrzeni Edukacyjnej, (kierownik - prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska)
- kierowanie (wspólnie z prof. UAM Teresą Chirkowską-Smolak) projektem „Syndrom wypalenia akademickiego wśród studentów kierunków pedagogicznych” realizowanym w ramach Sekcji Poradnictwa Pedagogicznego PAN i zespołu wspierającego działania tej sekcji

Wybrane projekty z lat wcześniejszych:
- Kierownik i główny wykonawca projektu badawczego finansowanego z grantu KBN pt. „Orientacje biograficzne młodych okresu transformacji” (lata 2001-2003), publikacja w 2004: Młodzież w świecie współczesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji
- Kierownik i główny wykonawca projektu badawczego finansowanego z grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pt. „Bieg życia zawodowego człowieka – kontekst transformacji kulturowych” (2005-2008), publikacja 2009 o tym samym tytule
- Kierownik grantu promotorskiego przyznanego przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2011 -2013 – wykonawca: Skowrońska Joanna: Emigracja zarobkowa i powrót do kraju w doświadczeniach współczesnych Polaków. Studium socjopedagogiczne
- Udział w projekcie badawczym w ramach współpracy niemiecko-rosyjsko-polskiej dotyczącym oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów – publikacja  w 2007 w  L. Sałaciński, A. Seidel /red/ Changes in Student Achievement Assessment System in Selected European Countries -  a Comparative Study, Impuls, Kraków 2007
- Udział w  międzynarodowym projekcie badawczym “Soziale Probleme von Jugendlichen in ausgewählten Ländern Ostmitteleuropas" we współpracy z Uniwersytetem w Potsdamie, Pedagogicznym Uniwersytetem w Petersburgu, Uniwersytetem Zielonogórskim oraz Uniwersytetem Opolskim (2006-2009); publikacje zawierające teksty autorskie i współautorskie:
a) Schubarth W., Seidel A., Speck K. /red/ Soziale Probleme von Jugendlichen in Deutchland, Polend und Russland – Alltagserleben und Lebensperspektiven. Universitatsverlag, Potsdam 2007
b) Schubarth, W. Seidel A. Speck K. Sałaciński L /red/ Jugendliche im Zeitalter der Globalisierung. Eine vergleichende Pilotstudie in Ostdeutschland, Polen und Russland, Universitaetsverlag, Potsdam 2011
-Udział w  międzynarodowym projekcie badawczym“Studium in Osteuropa: Ausgewaehlte Aspekte (Analysen, Befunde)” wspólnie z Grzywacz M. (2013-2015), projekt realizowany z inicjatywy Uniwersytetu w Poczdamie we współpracy z podmiotami z  Niemiec, Rosji, Czech, Ukrainy i Polski

Funkcje w Zespołach redakcyjnych:
- Czasopismo Kultura – Społeczeństwo Edukacja – członkini rady redakcyjnej, redaktorka tematyczna (pedagogika pracy, pedagogika społeczna)
- Czasopismo „Studia Poradoznawcze” – członkini Rady Naukowej

Kierowanie zespołem Zakładu Poradnictwa Społecznego i Komitetu Naukowego organizującego cykliczne ogólnopolskie konferencje naukowe dotyczące poradnictwa od 2010 roku:
2010 - konferencja Poradnictwo i wsparcie społeczne w biegu życia człowieka
2012 - konferencja DZIECKO – MŁODZIEŻ – RODZINA jako adresaci pomocy psychopedagogicznej i socjalnej
2014 - konferencja Obszary poradnictwa i wsparcia społecznego. Tradycyjne i alternatywne strategie, formy i metody pomocy
2017 - konferencja Pomagający i wspomagani. Potrzeby – kompetencje – relacje pomocowe i poradnicze
2021 - konferencja Pomoc-wsparcie społeczne – poradnictwo. Między teorią a praktyką wspierania jednostki w życiu osobistym, edukacji i pracy

- Kierowanie organizacją cyklicznych konferencji  Zespołu ds. współpracy z otoczeniem oraz Rady Pracodawców na WSE

Laureatka Medalu Komisji Edukacji Narodowej i Złotego Medalu za Długoletnią Służbę

Liczne Nagrody Rektora UAM za działalność naukową, dydaktyczną i organizacyjną oraz stypendia naukowe JM Rektora UAM za wybitne osiągnięcia w pracy naukowej (2015, 2018, 2020)

Magdalena Piorunek, Prof.

Pedagogy of labour, social pedagogy, career counseling, counseling theory, education theory; educational and vocational planning, constructing professional careers at various stages of life. Contact in: Polish, English and German; e-mail: magdalena.piorunek@amu.edu.pl