drPaulina Peret-Drążewska
Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży
- pperet@amu.edu.pl
- 61 829 21 63
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 511
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżury w semestrze zimowym:
środa: 11:15 - 13:15
Dyżury studia niestacjonarne:
30.11.: 10:20 - 11:20
18.01.: 10:25 - 11:25
UWAGA:
Dyżur w dniu 11.12.2024r. zostaje odwołany z powodu choroby
dr, adiunkt w Zakładzie Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 1.10.2013 roku. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki funkcjonowania współczesnej młodzieży w aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej (tożsamość, style życia, zachowania ryzykowne, kultura młodzieżowa).
Autorka licznych publikacji naukowych dotyczących współczesnej młodzieży. Pełni liczne funkcje organizacyjne na rzecz Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM takie jak m.in.: Pełnomocnik Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych ds. Wymiany Zagranicznej Pracowników, Administrator Programu Erasmus+; Członek zespołu ds. dydaktycznych; członek zespołu ds. kontaktów z otoczeniem; Członek zespołu oceniającego nauczycieli akademickich; Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Kreatywnego Rozwoju Aktywności Młodzieży „KRAM”; Członek komitetu organizacyjnego cyklicznej konferencji „Strefa Projektów Edukacyjnych i Społecznych”.
Posiada również doświadczenie w działalności dydaktycznej prowadząc oraz współtworząc takie przedmioty jak: Socjopedagogiczne Problemy Młodzieży, Pedagogika Młodzieży, Współczesne Zjawiska i Subkultury Dewiacyjne, Teoria i Praktyka Wychowania, Warsztat Inicjatyw Twórczych oraz Wzajemność Relacji Młodzi- Dorośli (autorskie przedmioty fakultatywne).
Doświadczenia naukowe zdobywa i pogłębia poprzez udział konferencjach oraz projektach naukowych. Jej praca zawodowa to również praktyka pedagogiczna: prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów, warsztatów dla młodzieży.
Jest certyfikowanym trenerem Brainy Sensory Enhancement Program – prowadzi warsztaty międzynarodowego programu wspierania kompetencji szkolnych i życiowych.
Prywatnie szczęśliwa żona Piotra i mama Bolka i Basi, którzy czynią jej każdy dzień świętem.
P. Peret-Drążewska, Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2014;
P. Peret-Drążewska, Orientacje sprawcze i wspólnotowe współczesnej młodzieży, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” 2014, nr. 2(6);
P. Peret-Drążewska, Społeczeństwo gloalnej zmiany w świadomości młodzieży, „Studia Edukacyjne” 2014, nr. 30;
P. Peret-Drążewska, Młodzież jako podmiot życia społecznego – przyczynek do dyskusji na temat orientacji prorozwojowych młodzieży, „Studia Edukacyjne” 2015, nr. 35;
P. Peret-Drążewska, Orientacje wspólnotowe młodzieży w warunkach indywidualizacji społeczeństwa, „Przegląd Pedagogiczny” 2016, nr.1.
P. Peret-Drążewska, Spostrzeganie podobieństw i odrębności na linii ja-rówieśnicy przez współczesną młodzież, „Studia Edukacyjne” 2016, nr.39.
P. Peret-Drążewska, Wyniki badań naukowych a scenariusz filmowy, czyli od danych empirycznych do fabuły filmu, „Kultura-Społeczeństwo –Edukacja” 2016, nr 1(9).
P. Peret-Drążewska (współautorstwo z J. Peret) Czas codzienny a czas odświętny i ich przenikanie w stylach życia współczesnej młodzieży, „Kultura-Społeczeństwo –Edukacja” 2016, nr. 2(10).
P. Peret-Drążewska, Wolność wyboru w kreowaniu własnego stylu życia przez współczesną młodzież, „Studia Edukacyjne” 2016, nr.42.
P. Peret-Drążewska, Już nie dziecko, jeszcze nie dorosły – teoretyczna analiza przyczyn trudności w zrozumieniu statusu adolescenta, w: Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne, red. E. Karmolińska – Jagodzik, Leszno 2016.
P. Peret-Drążewska, Styl życia współczesnej młodzieży jako kategoria teoretyczna, w: Młodzież w dobie przemian społeczno-kulturowych, red. K. Segiet, Poznań 2016.
P. Peret-Drążewska, Ryzyko jako element stylu życia współczesnej młodzieży. Ujęcie teoretyczno-empiryczne, Studia edukacyjne, 2017, nr. 45.
P. Peret-Drążewska, Aktywność społeczna współczesnej młodzieży w środowisku lokalnym, w: Animacja w środowisku .O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), red. K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj, Poznań 2017;
P. Peret-Drążewska, Istota dylematu tożsamościowego zaufanie vs.ryzyko we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, Studia edukacyjne, 2018, nr.49;
P. Peret-Drążewska, A. Boroń, A.Mańkowska, C. Czech-Włodarczyk (red.), Edukacja w warunkach globalnych i lokalnych. Konteksty i egzemplifikacje, Poznań 2018;
P. Peret-Drążewska, A.Cybal-Michalska, B.Kanclerz, L.Myszka-Strychalska (red.), Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych, Poznań 2018;
P. Peret-Drążewska, A.Cybal-Michalska, B.Kanclerz, L.Myszka-Strychalska (red.), Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, Poznań 2018;
P. Peret-Drążewska, Syndrom umysłowości nowoczesnej u młodzieży szkół średnich, w: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, Poznań 2020;
P. Peret-Drążewska, Tożsamość młodzieży partycypującej we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, w: Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej, red. A. Cybal-Michalska, K. Segiet, K. Węc, Poznań 2021;
P. Peret-Drążewska, Znaczenie kategorii zaufanie oraz ryzyko dla współczesnej młodzieży, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”2021, nr. 1(19).
Zainteresowania naukowe
- funkcjonowanie współczesnej młodzieży w aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej
- tożsamość współczesnej młodzieży
- style życia współczesnej młodzieży
- zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży
- współczesna kultura młodzieżowa
- młodzież a globalizacja/popkultura/współczesne trendy popkulturowe
Inne:
Pełnomocnik Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM ds. Wymiany Zagranicznej Pracowników
Administrator Programu Erasmus+ WSE UAM
Członek zespołu ds. dydaktycznych WSE UAM
Członek zespołu ds. kontaktów z otoczeniem WSE UAM
Członek zespołu oceniającego nauczycieli akademickich WSE UAM
Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Kreatywnego Rozwoju Aktywności Młodzieży „KRAM” WSE UAM
Członek komitetu organizacyjnego cyklicznej konferencji „Strefa Projektów Edukacyjnych i Społecznych” WSE UAM
Przewodnicząca komitetu organizacyjnego cyklicznej konferencji „Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych” WSE UAM
Członek komitetu organizacyjnego XXIV Letniej Szkoły Młodych Pedagogów im. Prof. Marii Dudzikowej WSE UAM
Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej
Członek Sekcji Pedagogiki Młodzieży działającej w ramach Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Członek Rady Redakcyjnej czasopisma naukowego „Socjalizacja- Edukacja – Transgraniczność”
Nagroda indywidualna I stopnia dla nauczycieli akademickich legitymujących się najwyższym wskaźnikiem efektywności w 2014 roku.
Nagroda za wyróżniające osiągnięcia parametryzacyjne w grupie adiunktów Wydziału Studiów Edukacyjnych ze stopniem naukowym doktora w działalności publikacyjnej w roku 2014.
Nagroda JM Rektora UAM zespołowa III stopnia za osiągnięcia naukowe w roku akademickim 2015/2016.
Dyplom uznania za wkład w działalność organizacyjną Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w kadencji 2012-1016 otrzymany od Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. zw. dra hab. Zbyszko Melosika (6.07.2016).
Dyplom uznania za wkład w działalność organizacyjną Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w roku akademickim 2016/2017.
Wycieczki górskie; literatura górska
Youth pedagogy, socio-pedagogical problems of youth, youth identity issues, contemporary youth lifestyle, contemporary youth culture, youth functioning in contemporary socio-cultural reality (pop culture, consumerism, globalization); contact in Polish, English, e-mail: pperet@amu.edu.pl