drMichał Nowicki

zdjęcie

Zakład Historii Kultury i Edukacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:


UWAGA:
Dr Michał Nowicki zaprasza na dodatkowy dyżur w dniu 10.07 w godz. 12:00-13:00.

https://orcid.org/0000-0001-6147-9295

https://www.researchgate.net/profile/Michal-Nowicki-10

https://amu.academia.edu/Micha%C5%82Nowicki

książki:
- Edukacja filozoficzna w Indiach wczesnego okresu upaniszadowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2024, ss. 218.
- Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Szkoły w wydziale wielkopolskim, Wydawnictwo IHN PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018, ss. 438 [współautorzy: D. Żołądź-Strzelczyk, K. Ratajczak, J. Gulczyńska].
- Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Bibliografia, Wydawnictwo IHN PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2018 [współautor: K. Ratajczak].
- Akademia Lubrańskiego. Organizacja szkoły i działalność wychowawcza, DiG, Warszawa 2015, ss. 296. (strona wydawnictwa)

wybrane artykuły:

Szkolne przygotowanie uczniów staropolskich kolegiów jezuickich do służby politycznej, "Biuletyn Historii Wychowania", 2022, t. 47, s.63-75.
Opieka duchowa w staropolskim szkolnictwie jezuickim, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 2021, t. 24, nr 2, s. 17–33.
Wykształcenie szkolne Krzysztofa Grzymułtowskiego i jego praktyczne wykorzystanie, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 2021, t. 58, s. 99–116.
Problem ojcostwa biologicznego i duchowego oraz jego przewartościowania w edukacji hinduskiej do okresu Upaniszad, [w:] Dziecko, rodzicielstwo, rodzina. Wybrane konteksty badań, red. M. Nawrot-Borowska i M. Lewicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2021, s. 75–86.
Problem ojcostwa biologicznego i duchowego oraz jego przewartościowania w edukacji hinduskiej do okresu Upaniszad, [w:] Dziecko, rodzicielstwo, rodzina. Wybrane konteksty badań, red. M. Nawrot-Borowska i M. Lewicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2021, s. 75–86.
Cele kształcenia w poznańskich szkołach średnich okresu staropolskiego do 1773 r., Saeculum Christianum, 27 (2020), nr 2, s. 103-114.
Kształcenie przyszłych senatorów w Akademii Lubrańskiego w XVII i XVIII w., Saeculum Christianum, 27 (Wydanie specjalne/2020), s. 147-159.
Multilingual Education in Poznań Secondary Schools from the Sixteenth to the Eighteenth century, [w:]  Mehrsprachigkeit in Ostmitteleuropa (1400-1700). Kommunikative Praktiken und Verfahren in gemischtsprachigen. Städten und Verbänden, red. Hans-Jürgen Bömelburg und Norbert Kersken, Marburg 2020, s. 193-204.
Przejawy dobroczynności społeczności Kolegium Jezuickiego w Poznaniu, [w:] Społeczeństwo Staropolskie. Seria Nova, t. VI:  Społeczeństwo a dobroczynność i opieka społeczna red. Iwona M. Dacka-Górzyńska, Andrzej Karpiński, Warszawa 2020, s. 25-35.
Nauki dla wyzwolenia w okresie Upaniszad, czyli u źródeł hinduskiej edukacji religijno-filozoficznej, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 2019, t.56, s. 67–80.
Wartość wychowania w rodzinie luterańskiej w piśmiennictwie staropolskim XVI i XVII wieku, Studia Edukacyjne 54 (2019), s. 103-122.
Edukacja wielojęzyczna w ujęciu historycznym, [w:] Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne - wybrane perspektywy praktyczne, red. Kuszak Kinga, Poznań 2018, s. 61-80.
Rola profesorów Kolegium Jezuickiego w Poznaniu w kształtowaniu rozwoju duchowego uczniów i społeczeństwa wielkopolskiego, [w:] Nauczyciele. Szkice portretów uczonych i nauczycieli, red. A. Królikowska, J. Falkowska, Kraków 2018, s. 181-194.
Edukacyjne dziedzictwo reformacji – w 500. rocznicę wystąpienia Marcina Lutra, Biuletyn Historii Wychowania, 36 (2017), str. 141-146.
Wychowanie duchowe w poznańskich szkołach średnich okresu staropolskiego, [w:] Wielkopolska i Wielkopolanie w dziejach polskiej edukacji, red. E. Głowacka-Sobiech, K. Kabacińska-Łuczak, Poznań 2017, s. 273-287.
Uczenie się w perspektywie św. Tomasza z Akwinu i neurobiologii - dysharmonicznie czy unisono?, Studia Edukacyjne 42 (2016), s. 273-288 [współautor: Klaudia Kowalska].
Wychowawcze znaczenie pamięci o zmarłych w szkolnictwie średnim Poznania w XVI-XVIII wieku, [w:] Cywilizacja prowincji Rzeczypospolitej Szlacheckiej. Cykl II: Nie wszystek umrę. Pamięć o zmarłych w kulturze staropolskiej, red. A. Jankowski, A. Klonder, Bydgoszcz 2015, s. 264-270.
Wychowanie w staropolskich szkołach jezuickich. Pomiędzy duchowością a świeckością, Humaniora. Czasopismo Internetowe 10 (2015), nr 2, s. 23-33.
Edukacja tajemna i inicjacja w Indiach do czasu Upaniszad, Sensus Historiae 18 (2015), nr 1, s. 91-109.
Organizacja, majątek i życie codzienne w Bursie Szołdrskich w Poznaniu w latach 1653–1780, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 61 (2013), nr 3, s. 391-408.
Retoryka i historia w służbie wychowania w Polsce na podstawie analizy skryptu wykładów retoryki w Kolegium Jezuitów w Poznaniu z 1679 roku, Biuletyn Historii Wychowania 29 (2013), s. 15-27.
Dzieje Klasztoru Cystersów w Lądzie jako przykład naukowych zainteresowań Kazimierza Jarmundowicza, Kwartalnik Historii Nauki i Techniki 57 (2012), nr 3/4, ss. 257-268.
Edukacyjne walory publicznych występów poznańskiej młodzieży szkolnej w XVI-XVIII wieku, Studia Edukacyjne 15 (2011), ss. 183-195 (dostęp otwarty AMUR).

Zainteresowania badawcze:

- szkolnictwo średnie okresu staropolskiego
- historia Akademii Lubrańskiego i Kolegium Jezuickiego w Poznaniu
- filozofia edukacji
- dzieje edukacji religijno-filozoficznej kultur pierwotnych, cywilizacji Zachodu i kultury hinduskiej

Udział w projektach badawczych:

11H 12 0314 81: Komisji Edukacji Narodowej model szkoły i obywatela – koncepcje, doświadczenia i inspiracje, NPRH, 2012-2018, Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk; charakter udziału: wykonawca; efektem grantu jest publikacja 14 tomów opracowań wraz z edycją źródeł;

„KoderJunior – Szkoła Mistrzów Programowania”,projekt nr POPC.03.02.00-00—0081/17– ewaluacja zajęć z nauczycielami 2018-2019

Inne:

Członek Towarzystwa Historii Edukacji

Organizator cyklicznej konferencji naukowej: "Edukacja wczoraj, dziś i jutro" oraz cyklicznego seminarium naukowego "Narzędzia edukacyjne dawniej i dziś"

Organizator Seminarium Edukacji Holistycznej, objętego patronatem Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych, a przeznaczonego dla studentów Pedagogiki oraz praktyków-pedagogów

Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Historii Kultury i Edukacji

Zajęcia kursowe:

Historia wychowania i Historia myśli pedagogicznej
Filozofia w pracy pedagoga
Pedagogika porównawcza

Zajęcia fakultatywne:

Edukacja tajemna cz. 1: kultury pierwotne
Edukacja tajemna cz. 2: Daleki Wschód
Edukacja tajemna cz. 3: Cywilizacja Zachodnia
Edukacja chrześcijańska: podstawy

Stypendium Naukowe JM Rektor UAM - 2021 r.

Nagroda Zespołowa III stopnia JM Rektora UAM - 2019 r.

Nagroda Dziekan WSE UAM za działalność organizacyjną - 2019 r.

Nagroda Dziekana WSE UAM za wyróżniającą się działalność na rzecz Wydziału - 2015 r.

„Nagroda Miasta Poznania za wyróżniającą się pracę doktorską” - 2012 r.

Zajęcie II miejsca i wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę im. Kazimierza Tymienieckiego za najlepszą pracę obronioną w Instytucie Historii UAM - 2007 r.

świadome bycie w przyrodzie i z drugim człowiekiem, prowadzenie ogólnorozwojowych i filozoficznych warsztatów dla dzieci i dorosłych (w ramach kierowanej Fundacji na rzecz rozwoju świadomości ATARAXIA i autorskiego projektu Szkoły Leśnej w Grupie), permakultura i ekologiczna uprawa żywności, zdobywanie nowych umiejętności praktycznych (elektryka i elektronika, ciesielstwo, stolarstwo...), muzyka i gra na fortepianie

Michał Nowicki, PhD

The history of education, the history of Old Polish education, education in Poznań in the 16th to the 18th century, Jesuit schools, philosophy of education, history of religious and philosophical education in India and Europe, Upanishadic philosophy, yoga philosophy; contact in the following languages: Polish, English; e-mail: mnowicki@amu.edu.pl