drJoanna Nawój-Połoczańska

Zakład Poradnictwa Społecznego

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżur w semestrze zimowym:

wtorek godz. 13:00-14:30 -  ul. Międzychodzka 5, pok. 305


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:



UWAGA:

Joanna Nawój-Połoczańska – doktor nauk humanistycznych, pedagog, adiunkt w Zakładzie Poradnictwa Społecznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini sieci UNESCO UNITWIN Lifelong Guidance, Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy KNP PAN oraz Sekcji Poradnictwa Pedagogicznego przy KNP PAN. Licencjonowana doradczyni zawodu z wieloletnim doświadczeniem w publicznych służbach zatrudnienia (EURES advisor). Autorka licznych publikacji naukowych z zakresu doradztwa zawodowego, projektantka pomocy edukacyjnych i materiałów metodycznych. Twórczyni biofilnego modelu ekokariery, koncentruje się na ekonomicznych i instytucjonalnych aspektach całożyciowego doradztwa zawodowego w antropocenie. Od lat łączy pracę naukową z praktyką, angażując się w rozwój innowacyjnych nurtów w doradztwie kariery.
https://orcid.org/0000-0003-3248-8189
Joanna Nawój-Połoczańska (researchgate.net)

J. Nawój-Połoczańska, Wykorzystanie formuły komiksu w projektowaniu pomocy edukacyjnych na potrzeby doradztwa zawodowego, Horyzonty Wychowania 2024

K. Leksy, A. Skowrońska-Pućka, J. Nawój-Połoczańska, Realizacja edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z perspektywy doświadczeń i oceny studentów,  Studia Edukacyjne, 2024, nr 72, s.19-33. DOI:10.14746/se.2024.72.2

K. Leksy, A. Skowrońska-Pućka, J. Nawój-Połoczańska, Ocena alfabetyzmu zdrowotnego studentów na podstawie kwestionariusza Health Literacy Questionnaire (HLQ) – badania wstępne, Studia Edukacyjne, 2023, nr 69, s.57-75. DOI:10.14746/se.2023.69.4

J. Nawój-Połoczańska, Model ekokariery. Doradztwo zawodowe na rzecz działań proklimatycznych, Colloquium, 2023, vol. 15, nr 4, s.105-121. DOI:10.34

M. Piorunek, J. Nawój-Połoczańska, A. Skowrońska-Pućka, Wspieranie jednostek i grup  w różnych wymiarach życia społecznego.  Aspekty teoretyczno-praktyczne, red. naukowa: UAM, Poznań 2021

J. Nawój-Połoczańska, Pandemia jako wyzwanie dla doradztwa zawodowego (w systemie oświaty), Lubelski Rocznik Pedagogiczny, vol. 40, nr 3, 2021

J. Nawój-Połoczańska, Doradztwo zawodowe u progu zmian,  numer 19/2020  Szkoła Zawód Praca, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy;  

Młodzież i jej potrzeby a system edukacji – badania retrospektywne. Zadania dla doradztwa społecznego i edukacyjno-zawodowego w szkole [w:] "Młodzież - meandry życia ku dorosłości” (red.).  Agnieszka Cybal-Michalska, Małgorzata Orłowska, Magdalena Piorunek,  Wyd. Akademii WSB, Dąbrowa Górnicza 2020

J. Nawój-Połoczańska, Zawody w perspektywie studentek i studentów. Uwarunkowania prawne i kulturowo-społeczne pracy a „płeć zawodów” [w:] Jednostka, Edukacja, Organizacja wobec przemian rynku pracy,  Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2020

Poradnictwo zawodowe / poradnictwo kariery – postulowana zmiana paradygmatu poradnictwa (wspólnie z Magdaleną Piorunek) [w:]  Poradnictwo zawodowe w systemie edukacji. Między postulatami a realiami  - Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020

J. Nawój-Połoczańska, Metoda projektu w doradztwie zawodowym, (monografia), Warszawa 2018: Wydawnictwo Difin;  

J. Nawój-Połoczańska, Społeczne i biologiczne uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży, [w:] Pomóc talentowi rozkwitnąć (2016), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji  

J. Nawój-Połoczańska, Kategoria samodzielności w perspektywie odmian i nurtów doradztwa zawodowego, [w:] W poszukiwaniu paradygmatów rozwoju edukacyjnego i profesjonalnego, Baron-Polańczyk, E., Klementowska, A. (red), 2015, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski

J. Nawój-Połoczańska, Ku czemu doradzać? O projektach uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Warszawa 2014: Firma Handlowo-Wydawnicza Mado (monografia)

J. Nawój-Połoczańska, Czym różnią się Krajowe Ramy Kwalifikacji od przepisów kulinarnych? O próbach algorytmizacji kształcenia. Studia Pedagogiczne LXVI, 2013

J. Nawój-Połoczańska, Od Deklaracji Bolońskiej do monitoringu losów absolwentów uczelni wyższych. Wyzwania/zagrożenia dla edukacji i rynku pracy. [w:] Fabryki dyplomów czy uniwersitas? Rzecz o edukacji akademickiej. (red.) Czerepaniak-Walczak, M. (2013), Kraków: Impuls

Wykaz zainteresowań naukowych:
- kondycja człowieka w antropocenie,
- dyskurs polityki edukacyjnej w kontekście zrównoważonego rozwoju,
- współczesne nurty doradztwa kariery,
- analiza trendów i megatrendów świata pracy,
- projektowanie pomocy edukacyjnych i materiałów metodycznych,
- mechanizmy adaptacji rynku pracy do współczesnej zmiany klimatu,
- identyfikacja biograficznych wzorów kariery, itp.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
- Staż naukowy pod kierunkiem Prof. dr hab. Magdaleny Piorunek, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet Adama Mickiewicza, 01.10.2016-30.09.2017
- Udział w Programie Eksperckim Prezydenta RP, 01. 2012
- Stypendium dla doktorantów przyznane w ramach projektu „Inwestycja w wiedzę motorem rozwoju innowacyjności w regionie” współfinansowanego przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa Poddziałanie 8.2.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013
- Grant promotorski MNiSW pod kierownictwem prof. dr hab. M. Czerepaniak – Walczak, 16.03.2010-09.08.2011

Funkcje w zespołach redakcyjnych:
- członkini komitetu redakcyjnego czasopisma elektronicznego Uniwersytetu Szczecińskiego Jakościowe Badania Pedagogiczne

Inne:
- współorganizatorka cyklu konferencji poświęconej pomocy psycho-pedagogicznej organizowanej przez Zakład Poradnictwa Społecznego WSE
- członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN
- członkini sekcji Poradnictwa Pedagogicznego oraz Pedagogiki Pracy KNP PAN  
- członkini międzynarodowego zespołu działającego  pod patronatem UNESCO: Unitwin International Network - Life Designing Intervensions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development;
- członkini Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego we Wrocławiu,
- członkini zespołu Pedagogiki Ekologicznej  
współpraca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Zespół ds. Dziecka Zdolnego
popularyzatorka wiedzy na temat doradztwa zawodowego (współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy, centrami kształcenia ustawicznego, organizacjami pożytku publicznego, PFRON, etc.

Podstawy poradnictwa społecznego
Wstęp do poradnictwa
Wychowanie, opieka i doradztwo w szkole
Poradnictwo zawodowe z metodyką
Tutoring w systemie pomocy psychopedagogicznej/ Tutoring rozwojowy
Metodologia projektów społeczno-edukacyjnych
Społeczeństwo sieci - współpraca z NGO/Projektowanie aktywności społecznych
Przygotowanie do praktyki zawodowej (praktyka w systemie oświaty I)
Praktyka zawodowa w szkole podstawowej
Problemy rozwojowo-socjalizacyjne dzieci i młodzieży
Psychopedagogika pracy
Socjoterapia w praktyce społecznej

Trendy w urbanistyce i architekturze a kryzys klimatyczny (koncepcje miast odpornych na zmianę klimatu: Biophilic cities, Sponge cities, Regenerative cities , etc.), miejskie ogrodnictwo społeczne, ochronna różnorodności biologicznej, bycie-w-ruchu (marsze terenowe po parkach krajobrazowych, thriatlon, itp.), współczesna sztuka zaangażowana, itp.

Joanna Nawój-Połoczańska - PhD, Assistant Professor at the Department of Social Guidance at the Adam Mickiewicz University in Poznań. She is a member of the UNESCO UNITWIN Lifelong Guidance network, the Youth Pedagogy Team at KNP PAN and the Pedagogical Guidance Section at KNP PAN. Licensed career counselor with many years of experience in public employment services (EURES advisor). Author of numerous scientific publications in the field of professional counseling, designer of educational aids and methodical materials. Creator of the biophilic ecocare model, she focuses on economic and institutional aspects of lifelong career counseling in the Anthropocene. For years, she has combined academic work with practice, engaging in the development of innovative currents in career counseling.