drLucyna Myszka-Strychalska

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:

I połowa semestru:

wtorek: 7:45 - 9:45

II połowa semestru:

wtorek: 16:30 - 18:30

UWAGA:
Dyżur w dniu 26 listopada br. zostaje odwołany z powodu wyjazdu służbowego.

Dr Lucyna Myszka-Strychalska tytuł doktora nauk społecznych w dziedzinie pedagogika uzyskała w 2016 r. na WSE UAM w Poznaniu (tytuł pracy doktorskiej: „Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych”). Aktywnie uczestniczy w pracach Sekcji Pedagogiki Młodzieży i Zespołu Pedagogiki Młodzieży działających przy KNP PAN (od 2016 r.), jest członkinią Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (od 2015 r.) oraz Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego (od 2020 r.). Pełni także funkcję Pełnomocnika Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM ds. Wymiany Zagranicznej Pracowników (od 2017 r.), opiekunki naukowej Studenckiego Koła Naukowego Kreatywnego Rozwoju Aktywności Młodzieży "KRAM" (od 2017 r.) oraz jest członkinią Komitetu Naukowego Ogólnopolskiej Olimpiady Pedagogicznej, pt. „EDUKACJA – WYCHOWANIE – POMOC” (od 2018 r.). Posiada także bogate doświadczenie dydaktyczne, którym niejednokrotnie dzieli się podczas warsztatów organizowanych przy okazji wydarzeń takich jak np. Festiwal Nauki i Sztuki, czy konferencje.
https://orcid.org/0000-0003-2973-1379

L. Myszka-Strychalska, Młodzież z grupy NEET – wyzwania dla współczesnej edukacji oraz propozycje rozwiązań [w:] Społeczno – edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, s. 391-405.
L. Myszka-Strychalska, A. Cybal – Michalska, Career success from the perspective of youth, „Szkoła – Zawod – Praca”, 2020, 19, s. 203-223.
L. Myszka-Strychalska, Proaktywność versus poczucie skuteczności w procesie konstruowania kariery przez młodzież (Proactivity versus self-efficacy in the process of developing a career by the youth), „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” („Culture – Society – Education”), 2020, 1(17), s. 145-160.
L. Myszka-Strychalska, Autonomia jako zadanie (auto)edukacyjne młodzieży, „Roczniki pedagogiczne”, 2020, t. 12(48), nr 4, s. 107-120, DOI: https://doi.org/10.18290/rped20124-8
L. Myszka – Strychalska, Investment in Career Capital as an Important Factor in the Individual’s Employability Development: Educational Challenges, „Kultura i Edukacja”, 2020, 4 (130), pp. 60–79, DOI: 10.15804/kie.2020.04.04.
L. Myszka-Strychalska, Kondycja młodzieży z zespołów szkół zawodowych – przyczynek do dyskusji nad zadaniami stawianymi przed współczesnym szkolnictwem zawodowym [w:] Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej, red.: A. Cybal-Michalska, K. Segiet, K. Węc, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, s. 125-139.
L. Myszka-Strychalska, Znaczenie poczucia sprawstwa w procesie aktywności i partycypacji społecznej młodzieży, „Rocznik Pedagogiczny”, 2020, 43, s. 37-61, DOI: 10.2478/rp-2020-0003.
L. Myszka-Strychalska, Samoocena młodzieży a dokonywane przez nią wybory zawodowe, [w:] Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych, A. Cybal-Michalska, P. Peret-Drążewska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018, str. 165-185.
L. Myszka-Strychalska, Przygotowanie do startu w dorosłość – młodzież w okresie tranzycji z edukacji na rynek pracy, „Rocznik Andragogiczny”, 2018, 25, str. 229-247.
L. Myszka-Strychalska, Ukierunkowani na karierę? Orientacje życiowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2018, 26/1, str. 45-64.
L. Myszka-Strychalska, The Significance of Career for Individuals, “Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” (Culture-Society-Education), 2017, 1/11, str. 255-273.
L. Myszka-Strychalska, Koncepcje rozwoju zawodowego – przegląd wybranych stanowisk teoretycznych, “Szkoła - Zawód – Praca”, 2017, 14, str. 52-81.
L. Myszka-Strychalska, Obraz młodzieży w filmie jako impuls do namysłu nad kondycją tożsamości współczesnych nastolatków, “Studia Edukacyjne”, 2017, 44, str. 209-230.
L. Myszka-Strychalska, Orientacje zawodowe młodzieży jako istotny wymiar jej autoidentyfikacji [w:] Wartości – Edukacja – Przemiany. Inspiracje dla teorii i praktyki społecznej, K. Czykier, T. Sosnowski, T. Bajkowski (red.), Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2017, str. 280-296.
L. Myszka-Strychalska, Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych [w:] Raporty z badań pedagogicznych, M. Kwiatkowski, A. Odrowąż-Coates (red.), tom 2, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2017, str. 154-173.
L. Myszka-Strychalska, Refleksyjność młodzieży wobec własnej przyszłości zawodowej [w:] Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. Refleksyjność w codzienności edukacyjnej, I. Paszenda (red.), tom 2, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017, str. 265-282.
L. Myszka-Strychalska, Orientacje zawodowe młodzieży z zespołów szkół zawodowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
L. Myszka-Strychalska, Znaczenie pracy i zawodu dla człowieka, [w:] Praca wsparciem w osiąganiu dojrzałości ludzkiej i religijnej, J. Mółka (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 87-102.
L. Myszka-Strychalska, Prorozwojowość w karierze – perspektywa jednostkowa, [w:], Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 97-109.
L. Myszka-Strychalska, Środowisko rodzinne, jako jeden z czynników oddziałujących na wybory zawodowe młodzieży [w:] Międzygeneracyjne procesy komunikacji w rodzinie. Relacje młodzieży z rodzicami, E. Karmolińska-Jagodzik (red.), Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie, Leszno 2016, s. 189-211.
L. Myszka, Planowanie i zarządzanie karierą jako podmiotowa „własność” jednostki, „Ogrody Nauk i Sztuk”, 2015, 5/8, s. 345-352.
L. Myszka, Refleksje o edukacji w dobie przemian globalizacyjnych, „Kultura – Społeczeństwo, Edukacja”, 2015, 1/15, s. 75-89.
L. Myszka-Strychalska, Zmiany w myśleniu o rozwoju ścieżki kariery zawodowej w świecie permanentnej zmiany, „Studia Edukacyjne”, 2014, 30, s. 245-261.
L. Myszka, Autoidentyfikacje współczesnej młodzieży – przyczynek do dyskusji na temat: Młodzież, czyli kto?, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, 2013, 2/23, s. 141-163.

Wykaz zainteresowań naukowych:

Zainteresowania naukowe dr Lucyny Myszki Strychalskiego oscylują wokół szeroko pojętego fenomenu młodzieży analizowanego w kontekście przemian społeczno-kulturowych współczesnego świata. Swoją szczególną refleksję poświęca zagadnieniom związanym z orientacjami zawodowymi, zatrudnialnością, planowaniem kariery zawodowej przez młodych ludzi oraz ich przygotowaniem do aktywnej partycypacji w przestrzeni elastycznego rynku pracy.

Uczestnictwo w projektach badawczych:

- Samodzielny projekt badawczy pt. „Orientacje zawodowe młodzieży ze szkół zawodowych” (2013-2016);
- Interdyscyplinarny zespół badawczy w składzie: E. Karmolińska – Jagodzik, M. Marcinak, B. Kanclerz, P. Peret – Drążewska, L. Myszka-Strychalska realizujący projekt „Młodzież akademicka w czasach SARSCoV-02” ukierunkowany na rozpoznanie opinii i poglądów studentów i studentek na temat ich funkcjonowania w następujących obszarach: relacje koleżeńskie, relacje z partnerami i z rodzicami, kariera zawodowa, życie wewnętrzne/rozwój duchowy oraz aktywność społeczno-obywatelska (2020);
- Samodzielny projekt badawczy pt. „Relacje interpersonalne młodzieży akademickiej w czasach pandemii koronawirusa SARSCoV-2” (2020).

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

Czasopismo „Socjalizacja - Edukacja – Transgraniczność” - członkini rady redakcyjnej (od 2018 r.)
Czasopismo „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” - sekretarz wspomagający numeru 1(17) 2020

Udział w grupach i zespołach badawczych:

- Udział w pracach zespołu problemowego nr 3 pt. "Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (rozwój małego dziecka)" tworzących Politykę Oświatową Miasta Poznania. Zespół został powołany przez Prezydenta Miasta Poznania Zarządzeniem nr 64/2018/P. Misją zespołu było kształtowanie warunków do współdziałania i samorealizacji społeczności szkolnej dla dobra własnego oraz rozwoju miasta (2019/2020);
- Działalność ekspercka na rzecz opracowania Priorytetów strategicznych dla Polityki Oświatowej Miasta Poznania 2030, praca w zespole (pod kierunkiem A. Cybal-Michalskiej i I. Chmury Rutkowskiej) przygotowującym kwestionariusz ankiety dla uczniów i uczennic szkół poznańskich oraz prowadzenie badań fokusowych wśród członków Młodzieżowej Rady Poznania. Wynikiem działań projektu jest: Raport z badań uczniów i uczennic poznańskich szkół w ramach projektu „Strategia rozwoju oświaty miasta Poznania 2030. Etap I. i II", Wydział Studiów Edukacyjnych UAM, Poznań 2021 (2020/2021);

Inne (np. organizator cyklicznych konferencji, funkcje w gremiach,  członkostwo w towarzystwach naukowych itp.)


- Organizacja cyklicznej Naukowo-Metodycznej Konferencji "Uczeń nietypowy, czyli wyjątkowy” w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu Górnym (od 2017 r.)
- organizacja cyklicznej Ogólnopolskiej Olimpiady Pedagogicznej, pt. „Edukacja – Wychowanie – Pomoc” (od 2018 r.).
- Organizacja cyklicznej Ogólnopolskiej Konferencji pt. "Strefa Projektów Edukacyjnych i Społecznych" (od 2018 r.)
- członkostwo w Polskim Towarzystwie Pedagogicznym (od 2015 r.)
- członkostwo w Polskim Towarzystwie Pedagogiki Porównawczej (od 2016 r.)
- członkostwo w Sekcji Pedagogiki Młodzieży (od 2020) i w Zespole Pedagogiki Młodzieży (od 2016 r.) działających przy KNP PAN
- członkostwo w Polskim Towarzystwie Profesjologicznym (od 2020 r.)
- staże naukowe w ramach programu Erasmus+: Evangelische Hochschule Darmstadt w Niemczech (2018), Katholische Universität Eichstätt - Ingolstadt w Niemczech (2019)
- staż naukowy na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (2018)

Nagroda indywidualna III stopnia, przyznana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w  Poznaniu prof. dr hab. Andrzeja Lesickiego w 2017 roku będąca wyrazem uznania za osiągnięcia naukowe.

Stypendium naukowe Poznaniu dla nauczycieli akademickich, przyznane przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w  Poznaniu prof. dr hab. Andrzeja Lesickiego w 2019 roku będąca wyrazem uznania za wybitne osiągnięcia w pracy naukowej w roku 2018.

gotowanie (m. in. przetwory domowe); sport; filmy kostiumowe

Youth pedagogy, socio-pedagogical problems of youth, youth professional orientation, functioning of young people in contemporary reality, youth in the face of the challenges of the modern labor market, professional career and employability of young people; contact in Polish, German and English, e-mail: lucyna.myszka@amu.edu.pl