prof. UAM dr hab.Maciej Muskała

Zakład Resocjalizacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
środa godz. 10:30-11:30

Dyżury dla studentów niestacjonarnych:
17 marca 2024 r. godz. 15:30-16:30


UWAGA:

Pedagog. Od 1 grudnia 1993 roku zatrudniony w Zakładzie Resocjalizacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu,  jako asystent. Po zrobieniu doktoratu w 2002 roku jako adiunkt. Stopień doktora habilitowanego uzyskany na podstawie pracy: „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej w 2017 roku. Od 2019 r profesor uczelni. Obecnie pełni funkcję kierownika Zakładu Resocjalizacji

2021
J. Chojecka, M. Muskała, Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji, Poznań 2021

M. Muskała, Rekonstrukcja więzi społecznych osadzonych jako podstawa systemu resocjalizacji [w:] Stanisław Kowalski. Pamięć postaci uczonego i kontynuacje jego dorobku, red. W. Ambrozik, J. Modrzewski,Poznań 2021

2020
M. Muskała, Relapses in the process of desistence from offending , Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy 2020, nr 31

2019
M. Muskała, O znaczeniu więzi społecznych w procesie resocjalizacji, Studia Edukacyjne 2019, nr 52

M. Muskała, Od „Pracy z Jednostką” do „Kierowania Jednostką” w przestrzeni kurateli sądowej,  Resocjalizacja Polska 2019, nr 17

2018
M. Muskała, Symboliczna deetykietyzacja wykluczonych. W poszukiwaniu formalnych sposobów wsparcia procesu readaptacji społecznej [w:] Wykluczenie – wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, red. J. Rajewska de Mezer, Poznań 2018

A. Barczykowska, M. Muskała, Koegzystencja modelu ryzyka i modelu dobrego życia jako warunek skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych [w:] Współczesne dylematy resocjalizacyjne – w stronę twórczej resocjalizacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Markowi Konopczyńskiemu, red. W. Ambrozik, A. Kieszkowska, K. Sawicki, Kraków 2018

J. Kusztal, M. Muskała, Kurator sądowy wobec nowych zadań i zmian w systemie resocjalizacji, Studia Pedagogica Ignatiana 2018, nr 21 (1)

M. Muskała, Trening uważności w oddziaływaniach resocjalizacyjnych. Kontekst teoretyczny, Resocjalizacja Polska 2018, nr 15

2017
M. Muskała, Readaptacja społeczna w świetle koncepcji odstąpienia od przestępczości [w:] Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora Wiesława Ambrozika, red. A. Barczykowska, M. Muskała, Poznań 2017

Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora Wiesława Ambrozika, red. A. Barczykowska, M. Muskała, Poznań 2017

Zainteresowania naukowe koncentruje się wokół kilku obszarów badawczych. Pierwszy z nich można określić wspólnym mianem teorii więzi społecznej w pedagogice resocjalizacyjnej. Drugi obszar dociekań badawczych koncentruje się na poszukiwaniu rozwiązań systemowych i metodycznych sprzyjających zwiększeniu efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych.
Teoretycznym punktem odniesienia stały się dwie perspektywy teoretyczne. Pierwsza z nich dotyczy wprowadzenia do myślenia i działania elementów pozytywnych, twórczych, co wiąże się z postrzeganiem człowieka, jako autonomicznego, samodzielnego  i niepowtarzalnego bytu, zdolnego do refleksji i podejmowania decyzji. Druga nawiązuje do samej istoty procesu socjalizacji jednostki ujmowanego, jako uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej. Konsekwencją tego podejścia jest lokalizacja procesu resocjalizacji w tych właśnie społecznościach, w których powstały i rozwinęły się rozmaite zachowania dewiacyjne.

Maciej Muskała, Prof.

pedagogy, resocialization pedagogy, problems of the functioning of prisons and rehabilitation centers for minors, risky behavior of young people, contact in: Polish and English; e-mail: muskała@amu.edu.pl