prof. UAM dr hab.Renata Michalak

Zakład Podstaw Wychowania i Opieki

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
środa godz. 11:15-12:15 - pok. 505 


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:


UWAGA:

Pracownik Wydziału Studiów Edukacyjnych od 2017 r.
Autorka lub współautorka ponad 120 publikacji naukowych
Wygłosiła ponad 90 referatów na konferencjach naukowych i metodycznych o charakterze międzynarodowym i krajowym
Współautorka i realizatorka międzynarodowych projektów: (1) TEMPUS (2) SMART (3) TASK-FORCE (4) NETWORK
Współautorka i realizatorka projektów badawczo-wdrożeniowych MNiSW oraz 3 projektów EFS
Ekspert oraz kierownik z ramienia UAM w projekcie: „Wielopolska szkoła ćwiczeń w Cogito”
Autorka i realizatorka ogólnopolskich badań funkcjonalności modelu szkoły ćwiczeń we współpracy z ORE
Współautor i współrealizator licznych grantów ministerialnych i kuratoryjnych
Członek: Zespołu Edukacji Elementarnej KNP PAN; Komisji Merytorycznej ds. Kolorowego Uniwersytetu przy UAM; Polskiego Stowarzyszenia Dalton; Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP (viceprezes PKOMEP).
Ekspert ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku dotyczącej opieki nad dzieckiem do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235), powołany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej i autorka rozporządzenia dotyczącego kształcenia opiekunów dziecięcych

1. R. Michalak (red.) Nauczyciel w kulturze wzajemnego uczenia się. Poznań, Ogólnopolski Operator Oświaty, 2021

2. R. Michalak, The Training School as a Community of Mutual Learning between Teachers and Students. A Research Perspective. Prima Educatione 2021, vol. 5

3. R. Michalak,  Konstruktywistyczna perspektywa wczesnej edukacji przyrodniczej. Problemy Wczesnej Edukacji, 2020, nr 51(4)

4. R. Michalak, Kierunki zmian samooceny uczniów o zróżnicowanych doświadczeniach edukacyjnych. Forum Pedagogiczne, 2020, nr 10, 1

5. K. Kuszak, R. Michalak (red.) Nauczyciel w refleksjach i z refleksji. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019

6. R. Michalak, T. Parczewska (Nie) obecność outdoor education w praktyce szkolnej. Lublin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie, 2019

7. R. Michalak Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013

8. R. Michalak, M. Wieczorek (red.) Obrazy dzieciństwa i dorastania. Wybrane problemy teoretyczne i empiryczne. Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy Majuscule, 2013

9. L. Burchard, R. Michalak (red.) Edukacyjne konsekwencje zmian klimatycznych i cywilizacyjnych Wielkopolski. Storyline jako strategia edukacji ekologicznej najmłodszych. Poznań, Wyd. Naukowe WSZ „KdE”, 2010

10. R. Michalak (red.) Edukacja całożyciowa-wybrane konteksty. Poznań, Wyd. Naukowe WSZ „KdE”, 2010

11. R. Michalak (red.) Adaptacja w przebiegu życia jednostki. Poznań, Wyd. Naukowe WSZ „KdE”, 2010

12. Michalak R., Misiorna E. (2006) Konteksty gotowości szkolnej. [w:] Doradca nauczyciela sześciolatków. Materiały metodyczne dla nauczycieli. Warszawa, CMPPP, 2006

13. R. Michalak (red.) Nauczycielskie filozofie nauczania przyrody. Poznań, Wydawnictwo Rys,  2005

14. Michalak R. (2004) Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM

15. H. Sowińska, R. Michalak (red.) Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Poznań, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

16. R. Michalak, A. Kozłowska-Rajewicz (red.) Nauczanie przyrody w szkole podstawowej. Poznań, Wydawnictwo „Rys”, 2004

17. Sowińska H., Misiorna E., Michalak R. (2002) Konteksty edukacji zintegrowanej. Poznań, Wydawnictwo Eruditus

18. R. Michalak (red.) Edukacja przyrodnicza w kształceniu zintegrowanym. Materiały. Warszawa, Pracownia Pedagogiczno – Wydawnicza, 1999

19. R. Michalak (red.) Edukacja przyrodnicza w kształceniu zintegrowanym. Procesy życiowe. Warszawa, Pracownia Pedagogiczno – Wydawnicza, 1999

20. R. Michalak (red.) Edukacja przyrodnicza w kształceniu zintegrowanym. Procesy fizyczne. Warszawa, Pracownia Pedagogiczno – Wydawnicza, 1999


Wykaz zainteresowań naukowych
Optymalizacja procesu kształcenia, dydaktyka konstruktywistyczna, alternatywne koncepcje kształcenia, strategie kształcenia aktywizującego, kształcenie nauczycieli, kompetencje poznawcze uczniów, zintegrowana edukacja, adaptacja szkolna, edukacja przyrodoznawcza i ekologiczna, zrównoważony rozwój, outdoor education oraz kognitywistyka

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
1. Kierownik pedagogiczny projektu TEMPUS JEP 07929 „Primary Science and Environment Education” (dotyczący kształcenia nauczycieli z zakresu przyrodoznawstwa). Celem projektu było stworzenie kompleksowego programu kształcenia nauczycieli przyrody. Podczas realizacji projektu powstało w języku angielskim 5 modułowych programów, które przeszły walidację wewnętrzną i zewnętrzną w Bradford Ilkley Community College w Wielkiej Brytanii oraz uzyskały akredytację Uniwersytetu w Bradford w Wielkiej Brytanii i Wyższej Szkoły w Utrechcie w Holandii  (1994-1997).
2. Wykonawca projektu międzynarodowego: The Phare SMART Programme PL 9512.03.02 “Aspekty polskiego programu szkolnego w kontekście europejskim”. Projekt dotyczył wielorakich uwarunkowań opracowywania koncepcji tworzenia, wdrażania oraz ewaluacji szkolnych programów kształcenia  (1998/99).
3. Współautor i wykonawca projektu badawczo-rozwojowego: „Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej”. Projekt nr NN 106023934, realizowany w Zakładzie Teoretycznych Podstaw Edukacji UAM w latach 2009-2011; finansowany przez MNiSW. Zakończył się wydaniem publikacji zwartej i dwiema ogólnopolskimi konferencjami.
4. Współautor, wykonawca i ekspert merytoryczny projektu: „Podstawą dobra praktyka” realizowanego przez Katedrę Pedagogiki WSZ „KdE” w Poznaniu w latach 2010-2014. Finansowany  ze środków UE w ramach EFS w ramach działania 3.3 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia. Poddziałanie 3.3.2. Efektywny system kształcenia nauczycieli. Współpartner finansowy: Minister Edukacji Narodowej
5. Współautor projektu: „Nauczyciel na praktykach – nauczyciel na czasie”. Projekt skierowany do nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu. Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Finansowany  ze środków UE w ramach EFS w ramach działania 3.3 Priorytet III wysoka jakość systemu oświaty, działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia. Priorytet III wysoka jakość systemu oświaty, poddziałanie 3.4.3  realizowany w latach 1.04.2011-31.12.2012
6. Wykonawca międzynarodowego projektu: „Task Force – Tworzenie grupy ekspertów do pracy z ofiarami przemocy domowej” („Aufbau von Kooperationsstrukturen und Entwicklung adäquater Unterstützungskonzepte für gewaltbetroffene Familien in Groβpolen”), realizowanego w partnerstwie DUK Warszawa i SOPP Victoria Poznań (koordynator: Ursula Koch z Therapeutische Frauenberatung e.V.,Göttingen). Projekt dotyczył utworzenia grupy eksperckiej do wsparcia struktur pracujących z ofiarami przemocy w Poznaniu i w Wielkopolsce, (okres trwania od 1.04.2008r. do 30.09.2009r.). Finansowany przez Akcję Człowiek, Bonn i Region Dolnej Saksonii (Gefördert von der Aktion Mensche, Deutsche Behindertenhilfe e.V., Bonn und vom Land Niedersachsen)
7. Wykonawca międzynarodowego projektu: „Netzwerk Poznań – Wrocław” („Aufbau von Vernetzungsstrukturen zur Unterstützung von gewaltbetroffenen Frauen und ihren Kindern in den Regionen Poznan und Wroclaw”) (koordynator: Webke Landwehr z Therapeutische Frauenberatung e.V.,Göttingen) realizowanego w partnerstwie DUK Warszawa i SOPP Victoria Poznań (okres trwania od 1.05. 2008r. do 31.01.2009r). Projekt dotyczył utworzenia sieci struktur wspierania ofiar przemocy domowej w regionie Wrocławia (woj. dolnośląskie) i Poznania (woj. wielkopolskie). Finansowany przez środki Regionalne Dolnej Saksonii (Gefördert vom Land Niedersachsen, Deutschland)
8. Współautor i wykonawca projektu: „Badanie gotowości szkolnej sześciolatków” koordynowany przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach SPO-RZL 2004-2006, w wyniku czego opracowane zostały materiały metodyczne pt. „Doradca nauczyciela sześciolatków” oraz metoda badania gotowości szkolnej sześciolatków „Skala Gotowości Szkolnej”
9. Ekspert i wykonawca projektu: „Nauczyciel małego dziecka” koordynowany i finansowany przez MENiS oraz CODN w Warszawie, czas trwania 2003-2005, który zakończył się wydaniem publikacji zwartej pt: „Edukacja elementarna. Podstawy teoretyczne-wybrane zagadnienia”. Warszawa, CODN 2005
10. Ekspert w projekcie: „Podstawa Programowa Edukacji Elementarnej” koordynowany i finansowany przez MENiS i CODN w Warszawie, czas trwania 2004-2005, który zaowocował w 2005 roku wypracowaniem projektu nowej podstawy programowej, obejmującej etap wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego
11. Współautor projektu, wykonawca oraz ekspert merytoryczny: „Kampania Przeciw Ubóstwu-Najwyższy Szczebel Dobroczynności” Partnerstwo na rzecz rozwoju A0345d2; realizowanego przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PIW EQUAL, w latach 2006-2008. Głównym celem projektu było zaprojektowanie i wdrożenie oferty edukacyjnej dla osób wykluczonych społecznie, korzystających z pomocy ośrodków prowadzonych przez MONAR. Efektem podjętych działań było stworzenie 10 programów edukacyjnych, nastawionych na ograniczenie marginalizacji społecznej beneficjentów oraz powrót do czynnego życia osobistego, zawodowego i społecznego. Jednocześnie oferta ta miała stanowić inspirację do ich samokształcenia i kontynuowania edukacji przez całe życie. Wyniki badań ewaluacyjnych wykazały dużą skuteczność i trafność zrealizowanych programów edukacyjnych zwłaszcza w zakresie zwiększenia efektywności uczenia się; rozbudzenia motywacji do podejmowania dalszych wysiłków edukacyjnych oraz nabycia praktycznych umiejętności przydatnych w poszukiwaniu pracy zawodowej.
12. Współautor projektu: „Alternatywne formy opieki rozwojowej dla dzieci poniżej 3 roku życia” w latach 2008-2009; koordynowany przez Wydział Zdrowia Urzędu Miasta Poznania i Instytut Małego Dziecka w Poznaniu, który zakończył się międzynarodową konferencją skierowaną głównie do władz oświatowych i urzędników państwowych pt: „Mama i Tata w pracy …Alternatywne formy opieki rozwojowej dla dzieci poniżej 3 roku życia – nowe rozwiązania w systemie opieki nad dziećmi w Poznaniu” organizowana przez Instytut Małego Dziecka w Poznaniu, Urząd Miasta Poznania, Poznań 10.03.2009;
13. Współautor i realizator grantu  Kuratora Oświaty: „Doradca metodyczny w systemie wsparcia szkół - metody pracy z nauczycielami” koordynowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w 2013;
14. Współautor, koordynator i ekspert oraz kierownik w projekcie: „Wielopolska szkoła ćwiczeń w Cogito” finansowanym przez MEN. Realizowany w latach 2019-01-01 - 2020-12-31, we współpracy UAM ze Stowarzyszeniem Familijny Poznań Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Poznaniu.

Funkcje w zespołach redakcyjnych
1. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce (Akademia Ignatianum w Krakowie) członek Komitetu Naukowego
2. Samara Journal of Education (ПГСГА Samara, Rosja) -członek Komitetu Redakcyjnego (member of the Editorial Board)
3. Studia Oeconomica Posnaniesia (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)– recenzent
4. Problemy Wczesnej Edukacji (Uniwersytet Gdański) – recenzent
5. Forum Oświatowe (DSW Wrocław) – recenzent
6. Edukacja Humanistyczna (Wydawnictwo „Pedagogium” Oddział Regionalny Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie) – recenzent

Udział w grupach i zespołach badawczych
1. Zespół Badawczy Zakładu Podstaw Wychowania i Opieki: Projekt Badawczo-Wdrożeniowy: Wychowanie Ekologiczne Dzieci i Młodzieży
2. Dalton Platform Research: Badanie efektywności Planu Daltońskiego
3. Zespół Badawczy ORE: Badanie funkcjonalności modelu szkoły ćwiczeń

Organizatorka cyklicznych konferencji
1. Międzynarodowych Konferencji dotyczących Planu Daltońskiego organizowanej wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Dalton i Dalton International
2. Międzynarodowe Konferencje: Wokół praw dziecka organizowane wspólnie z PK OMEP (Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego)

Inne
Członek Zespołu Edukacji Elementarnej KBN PAN
Ekspert ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku dotyczącej opieki nad dzieckiem do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235), powołany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
Ekspert merytoryczny edukacji alternatywnej w zakresie Planu Daltońskiego i Pedagogiki Waldorfskiej

Strategie kształcenia zindywidualizowanego – wykład
Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej z ekologią- wykład
Metodyka wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego - wykład
Konstruowanie programów edukacyjnych – wykład, ćwiczenia
Seminarium magisterskie
Seminarium licencjackie

Nagroda Rektora UAM indywidualna II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej. Przyznana w 2005 roku
Nagroda Rektora UAM zespołowa II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej. Przyznana w 2005 roku
Nagroda Rektora UAM zespołowa II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej. Przyznana w 2009 roku
Nagroda Rektora UAM zespołowa II stopnia za osiągnięcia w pracy dydaktycznej. Przyznana w 2011 roku
Nagroda Rektora UAM indywidualna I stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej. Przyznana w 2013 roku
Nagroda Rektora UAM zespołowa III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej w 2016 roku

Podróże, rękodzieło artystyczne

Prof. UAM dr hab. Renata Michalak

pre-school and school pedagogy; integrated education; natural science and ecological education; sustainable development; outdoor education; constructivist didactics, alternative concepts of education, strategies of individualized education; school adaptation, neuropedagogy; pedeutology; contact in the following languages: Polish, English; renmi@amu.edu.pl