mgrMaria Janeczko-Janicka

Zakład Dydaktyki Ogólnej


Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:

czwartek:  17:00 - 18:00, proszę o wcześniejszy kontakt mailowy 

UWAGA:

Mediatorka, prawniczka i pedagożka, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UAM, przygotowująca dysertację dotyczącą podmiotowości w procesie edukacji i wychowania pod kierunkiem prof. UAM dr. hab. Waldemara Segieta.

Zaangażowana w projekty społeczne związane z edukacją prawną oraz propagowaniem mediacji w środowisku oświatowym i akademickim jako mediatorka stała, wpisana na listę Prezesa Sądu Okręgowego w Poznaniu (od 2017 r.), członkini Centrum Wsparcia Mediacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz zarządu Polskiego Centrum Mediacji – Oddział w Poznaniu.

Pełni funkcję kierownika Oddziału ds. przestrzegania praw i obowiązków uczniów, mediacji i równości w Kuratorium Oświaty w Poznaniu. Podejmowanym przez nią działaniom przyświeca przekonanie, że dzięki mediacji można rozwiązywać sytuacje kryzysowe i konfliktowe w sposób bardziej kreatywny oraz uwzględniający rzeczywiste potrzeby i interesy zwaśnionych stron.

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UAM (kierunek: prawo) oraz Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (kierunek: pedagogika, specjalność: poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna).

Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu prawa dowodowego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest certyfikowaną doradczynią obywatelską.

1. Janeczko-Janicka M., Alternative Dispute Resolution w systemie common law – różnorodność polubownych metod rozwiązywania sporów prawnych wspierających anglosaski wymiar sprawiedliwości, [w:] red. G. Krawczyk, T. Iwanowski,  W. Włódarczak, Common law. Historia, doktryna, praktyka, konteksty,  Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, Łódź 2023; ISBN: 978-83-67527-82-8.
2. Janeczko-Janicka M., Spotkanie przy mediacyjnym stole. Konteksty pedagogiczne, „Studia Edukacyjne”, 2023,  nr 68, s. 89-107.
3. Janeczko-Janicka M., Prawo ucznia do bycia wysłuchanym w sytuacji konfliktu. Wybrane aspekty i ujęcia, „Pedagogika Społeczna Nova” 2024, t. 4,  nr 7, s. 101-120

Zainteresowania badawcze i naukowe koncentrują się wokół partycypacji uczniów w procesie dydaktycznym i wychowawczym, znaczenia partnerskich relacji szkoła–rodzina (model trójpodmiotowej współpracy), podmiotowości uczniów w kontekście etapu rozwojowego i edukacji włączającej, edukacji prawnej i obywatelskiej, ochrony praw uczniów, samorządności dzieci i młodzieży oraz wdrażania programów mediacji rówieśniczej.

Wybrane obszary badawcze obejmują również kształcenie kompetencji społecznych studentów (zwłaszcza wydziałów pedagogicznych) oraz zagadnienia dotyczące statusu zawodowego nauczyciela.

Wskazana problematyka wpisuje się w dyskurs o kształceniu kompetencji kluczowych, samoświadomości, sprawczości i dobrostanu uczniów – w szczególności w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów (w tym sytuacji trudnych i konfliktowych), krytycznego myślenia, zdolności do współpracy, kreatywnego myślenia i samoregulacji.

W szerszym kontekście tematyka ta wiąże się z ochroną praw człowieka i dziecka w szkole, a także edukacją dla pokoju.

Główne instytucje opieki, wychowania i pomocy rodzinie
Podstawy teorii wychowania
Polityka społeczna w wymiarze europejskim
Prawo oświatowe
Teoria i praktyka wychowania
Warsztat umiejętności opiekuna-wychowawcy
Wybrane teorie kształcenia
Zarządzanie konfliktem

Pasjonatka muzyki klasycznej, w wolnym czasie żegluje.

Research interests: children’s rights, child subjectivity, teachers and parents in schools, school pedagogy, social pedagogy, communication, key competencies, peer conflict resolution, mediation.
Contact in Polish, German, and English: maria.janeczko-janicka@amu.edu.pl