drMateusz Marciniak

Pracownia Pedagogiki Szkolnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:

urlop dydaktyczny

UWAGA:

Mateusz Marciniak, mgr psychologii, dr pedagogiki, adiunkt. Pracę doktorską obronił w 2011 roku (promotor: prof. dr hab. Maria Dudzikowa):  Marciniak M.. Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa Baumanowska, „Impuls”, Kraków 2011. W latach 2014- 2020 wydziałowy koordynator Programu Erasmus+ na WSE UAM odpowiedzialny za: umowy międzyuczelniane oraz opiekę nad studentami (przyjeżdżającymi z zagranicy oraz wyjeżdżającymi). Przedstawiciel Polski, uczestnik działań w ramach kilku akcji COST (The European Cooperation in Science and Technology). Koordynator, współorganizator kilku wizyt naukowców zagranicznych oraz gościnny wykładowca w ramach programu Erasmus+ (m.in. Hiszpania, Portugalia, Włochy, Niemcy). Jego zainteresowania naukowe dotyczą młodzieży akademickiej oraz współczesnych przemian społeczno-kulturowych (zwłaszcza w kontekście rozwoju społeczeństwa mobilności). Opiekun naukowy Studenckiego Koła Literacko-Teatralnego przy WSE UAM w Poznaniu.
https://orcid.org/0000-0002-7131-626X
https://www.researchgate.net/profile/Mateusz-Marciniak-3
https://confashion.academia.edu/MateuszMarciniak

M. Marciniak, Jakość kształcenia na uczelniach zagranicznych a mobilność edukacyjna studentek pedagogiki, „Wychowanie w Rodzinie”, t. XXV (2/2021), 305-320, DOI: 10.34616/wwr.2021.2.305.320;
S. Jaskulska, B. Jankowiak, M. Marciniak, M. Klichowski, Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach uczniów i uczennic: ocena relacji szkolnych i jej uwarunkowania, „Wychowanie w Rodzinie”, 2021, t. XXIV (1/2021), 133-146, DOI: 10.34616/wwr.2021.1.133.146.
M. Marciniak, Uznawalność okresu studiów za granicą jako uwarunkowanie mobilności edukacyjnej studentek pedagogiki, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny,” 2021, tom 3, s. 269-286. DOI: 10.17951/lrp.2021.40.3.269-286.
M. Marciniak, Kultura popularna a zaangażowanie społeczno-obywatelskie młodzieży akademickiej, „Podstawy Edukacji”, 2020, tom 13, s. 147-162, DOI:  10.16926/pe.2020.13.10.
J. Pyżalski, A. Cybal-Michalska, N. Walter, M. Marciniak, S. Jaskulska, E. Karmolińska-Jagodzik, Picie alkoholu i zaburzenia związane z piciem alkoholu u polskich studentów–kilka ważnych wyników reprezentatywnych badań, w:  PEDAGOGIKA I EDUKACJA wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii, red.  J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2020, s. 397-412.
H. Krauze-Sikorska , J. Śmietańska, S. Jaskulska, C. Czech-Włodarczyk,  M. Marciniak, Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole, w: Pedagogika Dziecka. Podręcznik akademicki, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2020, s. 245-263.
M. Marciniak, Zaangażowanie społeczno-obywatelskie młodzieży akademickiej jako czynnik chroniący w perspektywie koncepcji resilience, „Rocznik Pedagogiczny”, 2019, tom 42, s. 181-196, DOI: 10.2478/rp-2019-0012.
M. Marciniak, Porozumiewanie się w językach obcych jako wyzwanie dla uczestnictwa młodzieży akademickiej w zagranicznej mobilności edukacyjnej, „Podstawy Edukacji”, 2019, tom 12, s. 205-220, DOI: 10.16926/pe.2019.12.15.
M. Marciniak, Studenckie strategie korzystania z mediów – blokada osiągnięć akademickich? „Konteksty Pedagogiczne”, 2018, nr 1(10), s. 157-167, DOI: 10.19265/KP.2018.110157.
M. Marciniak,  Młodzież akademicka wobec mobilności w czasach płynnej nowoczesności „Forum Oświatowe”, 2017, vol. 29, no 1 (57), s. 65-76.
M. Marciniak, Konsumpcjonizm wśród młodzieży akademickiej – zagrożenie dla idei zrównoważonego rozwoju w warunkach polskich? „Podstawy Edukacji”, 2016, tom 9, s. 199-211, DOI: 10.16926/pe.2016.09.12..
M. Marciniak, E. Karmolińska-Jagodzik, Dependence on psychoactive substances – genesis, mechanisms, prevention and intervention, w: Educational and socio-cultural competences of contemporary teachers. Selected issues, red. J. Pyżalski, Łódź: theQ studio 2015, s. 98-112.
M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda, S. Jaskulska, M. Marciniak, E. Bochno, I. Bochno, K. Knasiecka-Falbierska, Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza - interpretacje - konteksty, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"  2013, ss. 448.
M. Klichowski, M. Marciniak, The Paradox of Commodification of the Body in a Society of Consumption and Cyborgization, “Studia Edukacyjne”, nr 29, 2013, s. 153-167.
M. Marciniak, Opanowani syndromem konsumpcyjnym? Testowanie koncepcji Zygmunta Baumana, „Rocznik Lubuski”, tom 39: Nowe tendencje w badaniach społecznych, red. D. Bazuń, M. Kwiatkowski, część 1, 2013,  s. 101-114.
M. Marciniak, Orientacje konsumpcyjne – bariera w rozwoju kapitału społecznego młodzieży akademickiej?, „Studia Edukacyjne”, 2012, nr 22, s. 227-256.
M. Dudzikowa, S. Jaskulska, R. Wawrzyniak-Beszterda, E. Bochno, I. Bochno, K. Knasiecka-Falbierska, M. Marciniak, Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls  2011, ss. 316.
M. Marciniak, Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa Baumanowska, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2011, ss. 263.

Zainteresowania naukowe

Pedagogika szkoły wyższej, zaangażowanie społeczno-obywatelskie, aktywizm i partycypacja młodzieży akademickiej, międzykulturowe uczenie się, internacjonalizacja szkolnictwa wyższego (projekty wymiany, uwarunkowania i efektywność zagranicznej mobilności edukacyjnej), współczesne przemiany społeczno-kulturowe a kultura i tożsamość młodzieży akademickiej (styl życia, orientacje wartościujące, konsumpcjonizm, zrównoważony rozwój), edukacja i terapia młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych

Wykonawca projektu: PARPA „Studenci 2019”: zadanie z zakresu zdrowia publicznego określonego w NPZ w ramach celu operacyjnego nr 2 Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi /w zakresie punktu/3.4.4:Wspieranie badań naukowych w obszarze czynników ryzyka i czynników chroniących przed problemami wynikającymi z picia alkoholu; koordynator: prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski; projekt realizowany w okresie luty 2019 – grudzień 2019
Przedstawiciel Polski (Management Committee) w akcji COST (The European Cooperation in Science and Technology) Action CA17114 pt. Transdisciplinary solutions to cross sectoral disadvantage in youth. Akcja realizowana w okresie 19.09.2018-18.09.2022
Przedstawiciel zastępczy Polski (Management Committee Substitute) w akcji COST (The European Cooperation in Science and Technology) Action CA17119 pt. EU Foreign Policy Facing New Realities: Perceptions, Contestation, Communication and Relations. Akcja realizowana w okresie 05.10.2018-04.10.2022
Wykonawca projektu: Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli – kurs i portal edukacyjny, projekt (FSS/2013/IIC/W/0004) realizowany w partnerstwie przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Polską Szkołę w Reykjaviku, koordynator: prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski; projekt realizowany w okresie styczeń 2013 - styczeń 2015
Wykonawca projektu: Studenci UAM 2005/2009/2010. Jakość doświadczeń szkolnych I – go rocznika reformy szkolnej a dynamika zmian jego kapitału społeczno – kulturowego.  Ankieter, koordynator badań w zespole kierowanym przez prof. zw. dr hab. Marię Dudzikową przy Zakładzie Pedagogiki Szkolnej WSE UAM (N107 030 32/3821).

Funkcje w zespołach redakcyjnych

„Rocznik Pedagogiczny”  - od 2013 Członek Rady Redakcyjnej (od 2018 Sekretarz Redakcji)
„Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” - od 2014 Członek Redakcji, redaktor tematyczny (psychologia)

d. udział w grupach i zespołach badawczych
kierownik międzynarodowego zespołu badawczego (Mateusz Marciniak, Sylwia Jaskulska, UAM w Poznaniu; Slaven Gasparovic, Renata Glavak Tkalić, University of Zagreb, Croatia; Brigita Janiūnaitė, Jolita Horbačauskienė, Kaunas University of Technology, Lithuania) w ramach akcji COST Action CA17114 pt. Transdisciplinary solutions to cross sectoral disadvantage in youth (19.09.2018-18.09.2022) realizującego projekt badawczy pt. Academic student's life and engagement during Covid-19 outbreak (projekt realizowany w okresie 2020-2022)
członek zespołu badawczego Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu (Bożena Kanclerz, Ewa Karmolińska-Jagodzik, Mateusz Marciniak, Lucyna Myszka-Strychalska, Paulina Peret-Drążewska) realizującego projekt badawczy dotyczący „Młodzieży akademickiej w czasach SARS=CoV-02” (projekt realizowany w okresie 2020-2022)
udział w pracy zespołu Wydziału Studiów Edukacyjnych  UAM (koordynacja: Agnieszka Cybal-Michalska, Iwona Chmura-Rutkowska) zaangażowanym w opracowanie narzędzi badawczych i opracowanie raportu w ramach „Strategii rozwoju oświaty miasta Poznania 2030. Etap I. i II” we współpracy z Wydziałem Oświaty Miasta Poznania (badania realizowane w okresie 2020-2021)

Inne 

- od 2016 koordynator współpracy WSE UAM w Poznaniu z Evangelische Hochschule Darmstadt, w ramach której zorganizowano kilka Międzynarodowych Naukowych Obozów Studenckich oraz Konferencji Naukowych (tematyka dotycząca edukacji i praktyki akademickiej w profesjach społecznych: przyszłych pedagogów i pracowników socjalnych)
- od 2018 do 2020 -  Członek zespołu projektowego „UAM dla Najlepszych” (Przewodnicząca: Prorektor UAM Beata Mikołajczyk)
- od 2016  Członek Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
- od 2015 Członek Wydziałowego Zespołu Oceniającego nauczycieli akademickich (WSE UAM)
- od 2012 członek Uniwersyteckiego Centrum Koordynacyjno - Programowego Kształcenia Nauczycieli UAM w Poznaniu
- od 2004 członek Stowarzyszenia Oświatowego im Dezyderego Chłapowskiego w Kościanie (od 2016 Przewodniczący jego Rady Oświatowej)

Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016, nagroda zespołowa, III stopnia, przyznana za książkę “The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization”, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016, nagroda zespołowa, II stopnia, przyznana za książkę „Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, red. J. Pyżalski, TheQstudio, Łódź 2015.
Nagroda Naukowa Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN w dziedzinie pedagogiki im. Władysława Spasowskiego, 2015, nagroda zespołowa przyznana za tryptyk longitudinalny Doświadczenia szkolne I rocznika reformy edukacji a zmiany zasobów jago kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej
Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014, nagroda zbiorowa, II stopnia, przyznana za książkę: Dudzikowa Maria, Wawrzyniak-Beszterda Renata, Jaskulska Sylwia, Marciniak Mateusz, Bochno Ewa, Bochno Ireneusz, Knasiecka-Falbierska Karina, Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza - interpretacje - konteksty, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013, ss. 448
Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012, nagroda indywidualna, II stopnia, przyznana  za książkę: Marciniak Mateusz, Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Perspektywa Baumanowska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, ss. 263
Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011, nagroda zespołowa, III stopnia, przyznana za książkę pt. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Teatr i drama w pracy z młodzieżą, wsparcie osób z grup marginalizowanych i wykluczanych; psychologia transportu, psychologia w służbie medycyny pracy (w tym osób ubiegających się o posiadanie broni); praca jako psycholog w Ośrodku Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Kościanie.

Higher education pedagogy, intercultural learning, foreign educational mobility, youth civic engagement and activism, identity transformations of academic youth; contact in Polish and English, e-mail: mateusz.marciniak@amu.edu.pl,
https://orcid.org/0000-0002-7131-626X