drAnna Mańkowska
Pracownia Pedagogiki Porównawczej
- anna.mankowska@amu.edu.pl
- 61 829 23 24
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 415, 416
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
czwartek godz. 9:40-10:40
czwartek godz. 10:40-11:40 - MS Teams
Thursday time 9:40-10:40 (a.m.) room 416, buliding D, Szamarzewskiego 89
Thursday time 10:40-11:40 (a.m.) via chat Teams
Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
08 grudnia br. godz. 11:05-12:05
18 stycznia 2025 r. godz. 10:20-11:20
01 marca 2025 r. godz. 7:00-8:00
13 kwietnia 2025 r. godz. 7:00-8:00
25 maja 2025 r. godz. 7:00-8:00
07 czerwca 2025 r. godz. 8:40-9:40
UWAGA:
dr Anna Mańkowska w dniach od 15-25 listopada br. przebywa na wyjeździe służbowym. W pilnych sprawach - kontakt mailowy.
dr Anna Mańkowska is on a research trip from 15th of November to 25th of Nowember. In urgent matters - contact via e-mail.
Jestem komparatystką, pracuję na stanowisku adiunkta w Pracowni Pedagogiki Porównawczej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jestem autorką i redaktorką kilku monografii pedagogicznych, kilkudziesięciu artykułów w języku polskim, angielskim oraz chińskim dotyczących edukacji, wychowania i przemian społecznych w Chinach, Norwegii oraz w Polsce. Prowadziłam badania w międzynarodowych projektach z badaczami z wielu stron świata. Przygotowałam i wykonałam kilka autorskich projektów badawczych. W 2017 roku zrealizowałam staż podoktorski na Beijing Normal University. Moje zainteresowania badawcze koncentrują się wokół pedagogiki porównawczej, kulturowych uwarunkowań edukacji, kształtowania kompetencji językowych dzieci i młodzieży. Prowadzę analizy systemów edukacyjnych, interesuję się wpływem kultury na edukację oraz procesami umiędzynarodowienia edukacji na świecie. Na UAM prowadzę dydaktykę z pedagogiki porównawczej, kulturowych systemów społecznych oraz inne w języku polskim oraz angielskim. Jestem autorką szkoleń dla nauczycieli z zakresu kształtowania kompetencji językowych dzieci (także dwujęzycznych). Pełniłam role eksperckie i doradcze w procesach tworzenia programów kształcenia dla dzieci polonijnych oraz usprawniania edukacji uniwersyteckiej dla studentów chińskich. Zapraszam na moją stronę internetową www.mankowska.amu.edu.pl
Moje zainteresowania badawcze skupiają się wokół kulturowych uwarunkowań edukacji, gdzie próbuję zrozumieć i opisać w jaki sposób kultura kształtuje systemy edukacyjne na świecie oraz profiluje doświadczenia edukacyjne uczniów. Moja uwaga badawcza w ostatnim czasie koncentruje się głównie wokół Chin. W 2021 roku ukazała się moja druga autorska monografia pt. Edukacjach w Chinach. Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań.
Interesują mnie systemy edukacyjne i to, w jaki sposób funkcjonują one we współczesnym świecie. Pedagogika porównawcza dostarcza mi metod i narzędzi do eksploracji wspomnianego obszaru badań.
Projekty badawcze międzynarodowe i krajowe
2019 – 2021
- CA COST Action nr nr CA18215 – pt.: China In Europe Research Network zobacz link: https://www.cost.eu/actions/CA18215/#tabs|Name:management-committee
2016 – 2020
- tytuł projektu: „一带一路” 沿线八国国际教育合作与交流政策研究 (The International Cooperation and Exchange Policy for Education in Belt and Road Countries) ; udział w grancie międzynarodowym przyznanym przez Ministry of Education of the People’s Republic of China , 2016-01-01 do 2020-12-30
2017
tytuł projektu: The school culture in China. From students school experiences; grant przyznany przez Chinese Government, nr projektu; 2017GBJ014566; 2017-10-01 do 2017-10-31
2014
- tytuł projektu: Nowa pracownia przyrody; udział w projekcie naukowym organizowanym przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie; zobacz link: http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/projekty-europejskie/projekt-przewrot-kopernikanski/nowa-pracownia-przyrody/ część naukowa projektu zakończona w 2015 roku
2012
- tytuł projektu: Norwegian compulsory education and socio-cultural values, nr UDSSV2012/10065; grant przyznany przez Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education (SIU); 2012
- tytuł projektu: Szkolnictwo obowiązkowe a wartości społeczno-kulturowe w Norwegii grant przyznany przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie (NCN); zakończony w roku 2013
Projekty naukowo-praktyczne
2020 - … na podstawie porozumienia Rady Oświaty Polonijnej we Włoszech oraz Zespołu Konsultacyjno-Szkolenowego ds. Edukacji Polonijnej działającego na UAM, przeprowadziłam w zespole szereg szkoleń i spotkań dla nauczycieli polonijnych. Współpraca nadal trwa.
2022 - konsultacje eksperckie w ramach projektu UE “Uniwersytet 2.0” - praktyczne dostosowanie kształcenia uniwersyteckiego dla studentów z Chin.
Staże podoktorskie
- Liege (Belgia) - 2017 rok - staż podoktorski na UNIVERSITÉ DE LIÈGE, Département des Sciences de l'éducation
- Pekin (Chiny) - 2017 rok – staż podoktorski na Beijing Normal University, Institue of International and Comparative Education
- Tarragona (Hiszpania-Katalonia) - 2022 rok - Universitat Rivila i Virgilii w Kataloniii (Hiszpania), MEDIS group.
Stowarzyszenia naukowe (członkostwo)
- Polskie Towarzystwo Pedagogiki Porównawczej
- Polskie Towarzystwo Pedagogiczne oddział Poznań
- Comparative and International Education Society in Europe
- Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego, Oddział Poznański OMEP
- Polskie Towarzystwo Psychoterapii Stosowanej
Pedagogika Porównawcza
Education In Poland And Other Countries – Comparative Review
Kulturowe podstawy systemów społecznych
Antropologia kulturowa
Kształtowanie kompetencji językowych u dzieci
Język polski
Poland for Beginners
2024 - Nagroda naukowa w dziedzinie pedagogiki im. Władysława Spasowskiego, Polska Akademia Nauk
2022 - Nagroda Rektora UAM indywidualna III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej, Rektor UAM
2017 - Stypendium Rządu Chińskiego dla zagranicznych naukowców
Uprawa domowych roślin doniczkowych, logopedia, poznawanie obcych kultur przez książki i podróże, nauka języków obcych