prof. UAM dr hab.Kinga Kuszak
Zakład Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka
- kinga.kuszak@amu.edu.pl
- 61 829 22 42
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 504
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżury w semestrze zimowym:
środa: 11:15 - 12:15
Dyżur zdalny:
poniedziałek: 8:00 - 9:00
UWAGA:
Seminaria magisterskie będą się odbywały w środę od 9:30 - 11:15 w pokoju 504.
Absolwentka pedagogiki na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także studiów podyplomowych z zakresu logopedii, podyplomowego studium z zakresu pomocy psychologicznej, podyplomowego studium dziennikarstwa. Po studiach magisterskich podjęła pracę jako nauczycielka i logopeda. W latach 2001-2004 odbyła studia doktoranckie na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Rozprawę doktorską przygotowała pod kierunkiem prof. dr hab. Haliny Sowińskiej i obroniła w 2004 roku. Stopień doktora habilitowanego uzyskała w 2012 roku. W 2013 roku została zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekan ds. studenckich. Od 2016 roku pełni funkcję prodziekan ds. studenckich i organizacji kształcenia. Ponadto pełni funkcję przewodniczącej rady Programowej Grupy Kierunków na Wydziale Studiów Edukacyjnych. Aktualnie jest także kierownikiem Zakładu Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka. Jest członkinią Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, Sekcji Edukacji Elementarnej KNP PAN, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Międzynarodowej Organizacji Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego OMEP, Towarzystwa Logopedycznego, pełni funkcję przewodniczącej komitetu naukowego Ogólnopolskiej Olimpiady Pedagogicznej. Jest członkinią Rady Naukowej „Kolorowego Uniwersytetu” UAM. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień rozwoju języka i komunikacji w różnych okresach dzieciństwa; rozwoju kompetencji językowych i komunikacyjnych; zaburzeń rozwoju mowy i komunikacji u dzieci; roli literatury w procesie stymulowania rozwoju językowego dzieci; języka polskiego jako języka domowego dzieci dwujęzycznych. Współpracuje z nauczycielkami i nauczycielami w kraju i poza jego granicami, występuje w roli eksperta w projektach edukacyjnych z zakresu edukacji językowej (język polski na pierwszym etapie edukacji), profilaktyki zaburzeń mowy i komunikacji, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
K. Kuszak. Poeta-nauczyciel(ka)-dziecko. Twórczość dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej, UAM, Poznań, 2021r.
K. Kuszak. Świat związków frazeologicznych w języku dziecka – inspiracje teoretyczne- badania-implikacje praktyczne, UAM, Poznań, 2014r.
K. Kuszak. Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, UAM, Poznań, 2011r.
K. Kuszak. Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności, Garmond, Poznań, 2008r.
K. Kuszak, Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, UAM, Poznań, 2006r.
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, G. Rura, K. Sadowska, Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń, UAM Poznań, 2016r.
A. Rybińska., K. Kuszak Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy, UAM, Poznań, 2021r.
K. Kuszak (red) Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne. Wybrane perspektywy praktyczne, UAM, Poznań, 2018r.
K. Kuszak, J. Mizerka (red) Nowe Media i informatyzacja a poznawcze i społeczne funkcjonowanie jednostek i grup społecznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2021r.
K. Kuszak, J. Mizerka (red) Wsparcie w rozwoju psychospołecznym ku kształtowaniu postaw proobywatelskich, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2021r.
T. Janík, Š. Porubský, M. Chrappán, K.Kuszak (eds) Curriculum changes in the Visegrád Four. Three decades after the fall of communism. Studies from Hungary, Poland, the Czech and Slovak Republics, Waxmann, Munster-New York, 2020r.
K. Kuszak, R. Michalak (red) Nauczyciel w refleksjach… i z refleksji... UAM, Poznań, 2019r.
K. Kuszak, R. Chęciński (red) Od inspiracji ku przyszłości. Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji, UAM, Poznań, 2019r.
H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, K. Kuszak (red) Świat małego dziecka, tom I, UAM, Poznań, 2013r.
H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, K. Kuszak (red) Świat małego dziecka, tom II UAM, Poznań, 2013r.
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red) Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Nowe wyzwania - nowe perspektywy, wydanie II zmienione WSPiA, Poznań, 2011r.
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red) Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka, WSPiA, Poznań, 2010r.
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red) Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka diagnoza terapia, Wydawnictwo Naukowe WSPiA, Poznań, 2008r.
Zainteresowania naukowe:
Prowadzi badania nad rozwojem kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa; językowego obrazu świata u dzieci w różnych okresach rozwojowych; zmian w zakresie językowego obrazu świata; języka polskiego jako języka domowego dzieci dwujęzycznych; literatury dla dzieci jako narzędzia w procesie stymulowania rozwoju kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci.
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
Projekt pt. „Development of the curriculum changes in the Czech Republic, Polish, Slavish and Hungary”- 2017-2018 r. z udziałem czterech zespołów badawczych z Czech, Polski, Słowacji i Węgier.
Funkcje w zespołach redakcyjnych:
Członek Rady Naukowej w czasopiśmie „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”;
Redaktor tematyczny w czasopiśmie „Zeszyty Kieleckie. Edukacja wczesnoszkolna”;
Opiekun rady redakcyjnej „Naukowych Zeszytów Studenckich”;
Recenzentka w czasopismach naukowych: „Wychowanie na co Dzień”, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, „Edukacja Humanistyczna”, „Prima Educatione”, „Nauki o Wychowaniu Studia Interdyscyplinarne”, „Kwartalnik Pedagogiczny”, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Roczniki Pedagogiczne”, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej’ „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, „Rocznik Lubuski” i innych.
Udział w grupach i zespołach badawczych:
Członek grupy badawczej „Edukacja dla dziedzictwa kulturowego” WSE UAM.
Inne:
Przewodnicząca komitetu naukowego Ogólnopolskiej Olimpiady Pedagogicznej;
Członkini Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN;
Członkini Sekcji Edukacji Elementarnej KNP PAN;
Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego;
Członkini Międzynarodowej Organizacji Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego OMEP;
Członkini Towarzystwa Logopedycznego;
Członkini Rady Programowej „Kolorowego Uniwersytetu” UAM;
Członkini Rady Programowej Międzyobszarowych Studiów Humanistycznych i Społecznych UAM.
Nagroda Specjalna I stopnia dla Nauczycieli Akademickich Legitymujących się Najwyższym Wskaźnikiem Efektywności w publikowaniu prac naukowych w 2011r.
Nagroda Rektora UAM „Praeceptor Laureatus” dla najlepszego dydaktyka w roku akademickim 2017/2018.
Wyróżnienie dla najaktywniejszego czytelnika przez Wojewódzką Bibliotekę Pedagogiczną z okazji Jubileuszu 90-lecia biblioteki.
Medal z okazji 100-lecia Uniwersytetu Poznańskiego, przyznany przez Komitet ds. Obchodów 100-lecia Uniwersytetu Poznańskiego.
Nagrody Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej (2015, 2017).
Nagrody Rektora UAM za osiągnięcia w pracy dydaktycznej (2013, 2014, 2016, 2018, 2019, 2020, 2021).
Nagrody Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej (2005, 2006, 2012, 2015, 2016).
Literatura biograficzna, literatura dla dzieci, poezja, kuchnia wegetariańska, bieganie.
Her scientific interests include: dynamics of developmental changes in childhood and environmental determinants of development, with particular emphasis on the role of the family; the development of the child's independence, its stimulators and inhibitors; the development of the child's communicative competence in the early stages of development; speech development disorders in childhood; prevention of speech and language communication disorders in childhood; stimulation of the child's communicative competence; humour and jokes as the child's communicative competence. Author of monographs, scientific and popular science articles on the development of competences of children of different ages. email: kinga.kuszak@amu.edu.pl
Orcid: 000-0002-2430-7803