drKarolina Kuryś-Szyncel

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:
piątek godz. 8:30-9:30


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
30 listopada br. godz. 10:00-11:00
11 stycznia 2025 r. godz. 10:00-11:00





UWAGA:

Ukończyła psychologię (specjalność psychologia edukacji) oraz filologię polską (specjalność nauczycielska oraz filmoznawcza) na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Na podstawie rozprawy pt. „Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju systemu rodzinnego” uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Jest licencjonowaną przez Gordon Training International trenerką Treningu Skutecznego Rodzica według metody T. Gordona, absolwentką Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego INTRA oraz Kursu Zaawansowanego Psychoterapii Systemowej przy Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej. Autorka i współautorka monografii naukowych oraz licznych artykułów w czasopismach i pracach zbiorowych. Adiunktka w Pracowni Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka WSE UAM.

https://scholar.google.pl/citations?user=URQQ3ngAAAAJ&hl=pl
https://orcid.org/my-orcid?orcid=0000-0002-1934-6090

K. Kuryś-Szyncel, Biograia rodzinna- dynamika systemów rodzinnych w perspektywie narracyjnej, „Forum Pedagogiczne” 2021, T. 11, nr 2 s. 183-196

K. Kuryś-Szyncel, Rodzinne wspólnoty znaczeń. Biograficzne opowieści o historii życia rodziny w badaniach pedagogicznych, „Biografistyka Pedagogiczna” 2021, T. 6, nr 1. DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.27

Ch. Hill, K. Kuryś-Szyncel, B. Jankowiak, i inni. Correlates of Love Across Relationship Types and Cultural Regions, w: International Handbook of Love. Transcultural and Transdisciplinary Perspectives, red. C. Mayer & E. Vanderheiden, C. Mayer & E. Vanderheiden, Springer 2021. http://doi.org/10.1007/978-3-030-45996-3_29

K. Kuryś-Szyncel, Rodzina jako przestrzeń uczenia się biograficznego, w: Biografie rodzinne i uczenie się, red. E. Dubas, A. Wąsiński, A. Słowik, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2021. https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/biografie-rodzinne-i-uczenie-sie/

K. Kuryś-Szyncel, A. Błachnio, Krytyczne wydarzenia życiowe i ich znaczenie w biografiach seniorów, „Nauki o wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2020, nr 10. DOI: 10.18778/2450-4491.10.09 https://czasopismo.naukiowychowaniu.uni.lodz.pl/resources/html/article/details?id=204462

K. Kuryś-Szyncel, B. Jankowiak, Family Tradition and Catholic Religion in Poland, w: Intimate Relationships Across Cultures: A Comparative Study, red. Ch. Hill, Cambridge University Press 2019. https://doi.org/10.1017/9781108164832

K. Kuryś-Szyncel, Epizody wspólnego zaangażowania biograficznego jako źródło mądrości życiowej, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 55. https://doi.org/10.14746/se.2019.55.7

A. Błachnio, K.Kuryś-Szyncel, A. Molesztak, E. Martynowicz, Psychologia starzenia się i strategie dobrego życia. Warszawa: Difin 2017.

K. Kuryś-Szyncel (red.), Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2017.

K. Kuryś-Szyncel, Doświadczanie macierzyństwa-przestrzenie biograficznego uczenia się, w: W trosce o macierzyństwo, red. E. Włodarczyk, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2017.

B. Jankowiak, K. Kuryś-Szyncel, K. Potencjał rozwojowy okresu adolescencji, w: Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, red. B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.

K. Kuryś-Szyncel, B. Jankowiak, Współczesne związki intymne-w poszukiwaniu nowych wzorców relacji, w: Role rodzinne -między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. żurek, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2016. https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17585

K. Kuryś-Szyncel, B. Jankowiak, Związki intymne jako autorskie projekty życia- próba konceptualizacji ponowoczesnych wzorców relacji, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 37.  

K. Kuryś-Szyncel, From Marriage to Parenthood. The Analysis of Developmental Changes in the Family System, w: Family in the Systems-Centered Perspective. Theory and Research, red. A. Margasiński, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP 2015.

K. Kuryś, Grupowa interakcja autobiograficzna- znaczenie socjoterapeutyczne, w: Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, red. B. Jankowiak, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2013.

K. Kuryś, Porozumienie w małżeństwie jako narzędzie rozumienia, w: Komunikacja jako narzędzie (po)rozumienia we wspólnotach społecznych, red. A. Mitręga, I. Jagoszewska, Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek 2012.

K. Kuryś, Zmiany w przestrzeni komunikacyjnej systemu rodzinnego po przyjściu na świat pierwszego dziecka, w: Komunikacja wobec wyzwań współczesności, red. M. Wawrzak-Chodaczek, I. Jagoszewska, Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek 2011.

K. Kuryś, System rodzinny wobec zmian rozwojowych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2011.

K. Kuryś, Tematyczne narracje autobiograficzne kobiet i mężczyzn wobec tworzenia biografii rodzinnej, w: Psychologia małych i wielkich narracji, red. B. Bartosz, M. Żurko, M. Straś-Romanowska, Warszawa: ENETEIA 2010.

K. Kuryś, Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Kraków: Impuls 2010.

Zainteresowania naukowe
Zainteresowania naukowe dotyczą problematyki biograficznych uwarunkowań rozwoju i zmian o charakterze personalizacyjnym w dorosłości, znaczenia krytycznych wydarzeń w biegu życia zarówno w perspektywie jednostkowej jak i rodzinnej oraz możliwości łączenia metod ilościowych i jakościowych w badaniach narracyjno-biograficznych.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych 
Emerging adulthood: udział w międzynarodowym zespole badawczym (Polska, USA, Japonia, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania) okres realizacji: od 2020 do 2022,  kierowniczka projektu (wraz prof. UAM dr hab. Barbarą Jankowiak)
Intimate Relationship: a cross-cultural study: Department of Psychology Whittier College California  okres realizacji: od 2013 do 2019; kierownik projektu: Prof. Charles T. Hill, rola w projekcie: członkini międzynarodowego zespołu badawczego.
  “Inny” w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych. Rzeczywistość – wyzwania – działanie grant w ramach program wsparcia inicjatyw społeczności Uniwersytetu im. A. Mickiewicza Fund_Akcja, okres realizacji czerwiec 2019, rola w projekcie: członkini zespołu

Funkcje w zespołach redakcyjnych
Członkini rady redakcyjnej czasopisma naukowego „Edukacja-Kultura-Społeczeństwo” Wydawnictwo Naukowe UAM
Redaktorka tematyczna (pedagogika opiekuńczo-wychowawcza) czasopisma naukowego „Edukacja-Kultura-Społeczeństwo” Wydawnictwo Naukowe UAM
Redaktorka językowa czasopisma naukowego „Studia Edukacyjne” Wydawnictwo Naukowe UAM
Redaktorka językowa czasopisma naukowego „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” Wydawnictwo Naukowe UAM

Udział w grupach i zespołach badawczych 
Emerging adulthood: udział w międzynarodowym zespole badawczym (Polska, USA, Japonia, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania), którego celem jest odkrycie jakie znaczenie okresowi wyłaniającej się dorosłości nadają młodzi ludzi i jakie zadania rozwojowe uważają za ważne, okres realizacji: od 2020 do 2022,  kierowniczka projektu (wraz prof. UAM dr hab. Barbarą Jankowiak).
Tradycyjne i alternatywne związki partnerskie w perspektywie psychopedagogicznej: Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu – współtworzenie (wraz z prof. UAM dr hab. Barbarą Jankowiak) wydziałowej grupy badawczej, okres realizacji: od 2015 do 2020; kierowniczka projektu (wraz z prof. UAM dr hab. Barbarą Jankowiak).

Inne
Członkini Komisji Etyki ds. projektów naukowych na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
Członkini Wydziałowego Zespołu ds. kontaktów z otoczeniem na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
Przedstawicielka nauczycieli akademickich posiadających stopień doktora w Radzie Naukowej Dyscypliny Pedagogika na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
Członkostwo w towarzystwach naukowych:
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
Polskie Towarzystwo Badania Gier
Wielkopolskie Towarzystwo Terapii Systemowej

Psychologia ogólna
Psychologia osobowości
Biograficzne ścieżki rozwoju
Techniki pracy grupowej

Stypendium Naukowe Rektora UAM za wybitne osiągnięcia w pracy naukowej w roku 2019
Nagroda zbiorowa Rektora UAM w roku 2014
Nagroda indywidualna Rektora UAM w roku 2013
Tytuł Wykładowcy o Największym Sercu przyznany w plebiscycie studentów WSE UAM w 2013 roku

Literatura piękna, twórczość filmowa Agnieszki Holland

Karolina Kuryś-Szyncel, PhD

psychopedagogy of family, family biographies, human development in the course of life, critical life events, methodology of qualitative research; Contact in Polish and English, e-mail: kuryska@amu.edu.pl