mgrIwona Kukowka

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
kontakt e-mail

UWAGA:

Doktorantka w Zakładzie Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Biolożka ze specjalizacją w obszarze biologicznych mechanizmów zachowań i uczenia się (absolwentka Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego). Pomysłodawczyni, koordynatorka i realizatorka ogólnopolskich, ekologicznych i kompetencyjnych kampanii edukacyjnych oraz autorka publikacji metodycznych dla nauczycieli. Wieloletnia edukatorka ekologiczna w Stacji Edukacji Ekologicznej Stowarzyszenia Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot w Bystrej k/ Bielska-Białej oraz Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie. Trenerka kompetencyjna młodzieży oraz kierowniczka dydaktyczna Kompetencyjnego Programu Edukacyjnego KRUK oraz Pedagogicznego Uniwersytetu Drugiego Wieku zrealizowanych w Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile. Jej opiekunami naukowymi są Prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska oraz dr Paweł M. Owsianny.

I. Kukowka. P. M. Owsianny (red.), Program Edukacyjny KRUK. Tajemnice ścieżek kształcenia kompetencyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2021
I. Kukowka, Ekologia w nauczaniu formalnym: na kamienistej, wojennej, konspiracyjnej czy inspirującej ścieżce?  w: Śląskie. Tu edukujemy. Regionalna edukacja ekologiczno-przyrodnicza,
A. Wower, A. Kloczkowska, A. Kloczkowska (red.), Wydawnictwo Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska, Katowice 2020
P. Skubała, I. Kukowka, Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych, Wydawnictwo Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra 2010
R. Kulik, I. Kukowka, Zrozumieć siebie na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by poszerzyć swoje małe Ja. Wydawnictwo Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra 2010.
I. Kukowka, Szkoła to marzenie rzucone rzeczywistości, aby uległa. Rozmowa z prof. Ryszardem M. Łukaszewiczem, w: Miesięcznik Dzikie Życie 2009, nr 9/183
I. Kukowka, Usłyszeć wewnątrz siebie głos płaczącej Ziemi. Kształtowanie postaw proekologicznych w nauczaniu przyrody i biologii. Wydawnictwo Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra 2007

Zainteresowania naukowe:

zainteresowania naukowo-badawcze wpisują się w zakres pedagogiki młodzieży i odnoszą się w szczególności do: orientacji ekologicznych młodzieży, edukacji ekologicznej, edukacji kompetencyjnej, neurodydaktyki i dydaktyki ewolucyjnej

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

  • kierowniczka dydaktyczna projektu „Uniwersytet Wsparcia Rozwoju Kompetencyjnego Młodzieży”, finansowanego przez NCBR ze środków Unii Europejskiej (w Osi priorytetowej III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, numer działania: 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym 2014-2020 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 nr umowy POWR.03.01.00-00-T035/18)
  • stypendystka programu SOCRATES/ERASMUS na Wydziale Bologii Albert-Ludwigs-Universität we Freiburgu w zakresie studiów obejmujących neurobiologię i psychologię zwierząt, neurogenetykę oraz biologię behawioralną

Inne:

  • Członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży wspierającego działalność Sekcji Pedagogiki Młodzieży Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
  • Członkini Komitetu Organizacyjnego Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych”, organizowanej przez Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM
  • Opiekunka Studenckiego Koła Naukowego KRAM (Kreatywnego Rozwoju Aktywności Młodzieży) na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
  • Członkini Komitetu Organizacyjnego Ogólnopolskiej Konferencji pn.:„Strefa Projektów Edukacyjnych i Społecznych” organizowanej przez Studenckie Koła Naukowe Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM
  • Członkini Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot (obecnie zwyczajna, wcześniej także Zarządu i Komisji Rewizyjnej tego stowarzyszenia)

Członkini zwycięskiego zespołu w ramach konkursu z inicjatywy JM Rektora UAM prof. Andrzeja Lesickiego „IDEAMU 2019” na projekty wspierające rozwój idei Zielonego Uniwersytetu i wdrożenie ich w życie

Odkrywanie i ochrona piękna dzikiej przyrody, zoopsychologia, dobry film, przenikliwa proza, sztuki wizualne oraz praktyka Taoist Tai ChiTM

Ecological orientations of youth, ecological education, youth pedagogy, nature and competence education; contact in Polish and English, e-mail: iwona.kukowka@amu.edu.pl