drAgnieszka Kozłowska

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
poniedziałek godz. 13:30-15:00


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:




UWAGA:

Dr biologii (biologia człowieka), w latach 1998-2005 adiunkt w Zakładzie Ekologii Populacyjnej Człowieka, Instytut Antropologii, Wydział Biologii UAM. W latach 2007-2019 urlop bezpłatny w związku z wykonywaniem funkcji publicznych. Od 2020 roku adiunkt w Zakładzie Podstaw Wychowania i Opieki Wydziału Studiów Edukacyjnych, prowadzi badania i dydaktykę w zakresie: edukacja przyrodnicza i ekologiczna, edukacja klimatyczna, edukacja antydyskryminacyjna, polityka oświatowa. Szczególny obszar zainteresowań to badanie Podstawy programowej kształcenia ogólnego  oraz innych dokumentów programowych, w obszarze tematyki związanej z kryzysem ekologicznym i zmianą klimatu, a także kształcenie i doskonalenie nauczycieli w tym zakresie.

Kozlowska, A. (2021). Climate change education in Polish and British national curriculum frameworks. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, przyjęty do druku

Kozłowska, A. (2021). Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej. Rocznik Pedagogiczny, 44, przyjęty do druku. https://doi.org/DOI: 10.2478/rp-2021-0010

Kozłowska, A. (2020). Esej o edukacji ekologicznej. Inspiracje Daltońskie. Teoria i Praktyka, 10, 4-21

Kościński, K., Kozłowska-Rajewicz, A., Górecki, M. T., Kamyczek, M., & Rózycki, M. (2009). Month-of-birth effect on further body size in a pig model. HOMO - Journal of Comparative Human Biology, 60(2), 159-183. https://doi.org/10.1016/j.jchb.2008.02.003

Kościński K., Krenz-Niedbała M., Puch E.A., Kozłowska-Rajewicz A. (2009). Wielkość ciała a sezon urodzenia. Poznańskie ośmiolatki 2007. Monografie Instytutu Antropologii, 147 s. Instytut Antropologii UAM, Poznań

Kościński, K., Krenz-Niedbała, M., & Kozłowska-Rajewicz, A. (2004). Month-of-birth effect on height and weight in polish rural children. American Journal of Human Biology, 16(1), 31-42. https://doi.org/10.1002/ajhb.10232

Puch E.A., Kozłowska-Rajewicz A., (2009). Month of birth and body height differences in Polish urban schoolchildren from Katowice. Anthropological Review, vol. 67, 73-86

Michalak R., Kozłowska-Rajewicz A. (2004). Projekt, uczniowskie badanie naukowe i inne metody nauczania przyrody oparte na aktywności uczniów. W: Kozłowska-Rajewicz (red.) Aktywność badawcza uczniów na lekcjach przyrody. Wydawnictwo Rys, Poznań

Kozłowska-Rajewicz A., Łastowski K. (2004). O potrzebie filozofii w kształceniu nauczycieli przyrody. W: W: Michalak R. (red.) Nauczycielskie filozofie nauczania przyrody. Wydawnictwo Rys, Poznań

Zainteresowania naukowe: edukacja przyrodnicza, ekologiczna i klimatyczna w kształceniu uczniów i nauczycieli, w podstawie programowej i dokumentach programowych różnych szczebli.
Edukacja antydyskryminacyjna, przywództwo kobiet i dziewcząt, rola szkoły w kształtowaniu cech przywódczych u dziewcząt, ekofeminizm.

- kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
Badanie uczniów i uczennic poznańskich szkół w ramach projektu „Strategia Rozwoju Oświaty miasta Poznania 2030”

- udział w grupach i zespołach badawczych
Zespół badawczy WSE ds. badania uczniów i uczennic poznańskich szkół w ramach projektu „Strategia Rozwoju Oświaty miasta Poznania 2030”
Wydziałowa grupa badawcza „Płeć i edukacja”

Członkostwo:
* Zespół Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN
* Polskiego Towarzystwo Genderowe
Konferencje
Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego w cyklicznych konferencjach:
* „Społeczność wzajemnego uczenia się”, czerwiec 2021
* International e-Conference „Children’s Rights to High-Quality Education and Care”, współorganizator – Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP, październik 2021

Współpraca z otoczeniem:
Rada Programowa Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej (członkini Rady)
Zespół Sterujący pracami nad polityką oświatową miasta Poznania do roku 2030 (członkini Zespołu)
Poznańska Liga Debat (ekspertka ds. edukacji ekologicznej)
Stowarzyszenie Alumni (dla absolwentów U.S. State Department Exchange Programs) – członkini Stowarzyszenia (IVP 2011)
European Parliament Former Members Association (członkini Stowarzyszenia)

Popularyzacja nauki
Wykładowczyni na Uniwersytecie III wieku
Okazjonalne prelekcje o tematyce ekologicznej w szkołach aglomeracji poznańskiej
Autorka podręczników szkolnych i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli biologii w szkole ponadpodstawowej (Wydawnictwo Szkolne PWN)
Kierowniczka II edycji studiów podyplomowych dla nauczycieli przyrody, finansowanych z grantu MEN w latach 2001-2002

Edukacja przyrodnicza z ekologią – 15 h K, II rok Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Metodyka edukacji przyrodniczej z ekologią, 30 h K, III rok Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Edukacja antydyskryminacyjna, 15 h K, III rok studiów licencjackich na kierunku Pedagogika, wszystkie specjalności

Literatura, film, architektura, dom i ogród.
Wycieczki rowerowe, krótkie trasy do 60 km.

Dr Agnieszka Kozłowska ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7614-6095

Doctor of biology, former parliamentarian. Research and teaching: environmental education, sustainable development, equality education, reconciling professional and family roles, education policy. Member of the research group "Gender and education". Contact (Polish, English, Russian): e-mail: agnes@amu.edu.pl