prof. UAM dr hab.Danuta Kopeć
Laboratorium Studiów o Niepełnosprawności
- dankop@amu.edu.pl
- 61 829 20 66
ul. Szamarzewskiego 89, Budynek D, z poziomu II przejście na niski parter
60-568 Poznań
Pokój: 216
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
środa godz. 9:30-11:00 - ul. Międzychodzka 5, pok. 305
piątek godz. 11:20-11:50
Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
02 lutego 2025 r. godz. 10:30-11:30
29 marca 2025 r. godz. 11:15:12:15
UWAGA:
Istnieje możliwość umówienia się na konsultacje w innym terminie.
Dyżur w dniu 18 grudnia br. odbędzie się na ul. Międzychodzkiej w pok. 203.
Absolwentka pedagogiki specjalnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; członkini IASSID (International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities), członkni Rady Naukowej Pedagogika, członkini Zespołu Pedagogiki Specjalnej, działającego przy KNP PAN
https://orcid.org/0000-0002-1874-5954
Kopeć Danuta: Koncepcja kształcenia z ForMatem w procesie edukacji ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, nr 41, 2021, s. 34-45.
Kopeć Danuta: Mentalizacja w edukacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Forum Pedagogiczne, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, vol. 11, nr 2, 2021, s. 1-15.
Kopeć Danuta: Edukacja osoby z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością w kontekście schorzenia zagrażającego jej życiu, W: Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej / Jachimczak Beata (red.), 2021, ISBN 978-83-232-3950-5, s. 261-275.
Kopeć Danuta: Pozór w edukacji osób z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością, Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, nr 2 (18), 2020, s. 83-113, DOI:10.14746/kse.2020.18.4.1
Dudzik Sylwia, Grzyb Magdalena, Kacperczyk Anna, Kafar Marcin, Kopeć Danuta, Szałajewska-Pastuszak Agnieszka: W przestrzeni (autoetnograficznego) spotkania (z Wprowadzeniem Anny Kacperczyk i Marcina Kafara), W: Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce / Kafar Marcin, Kacperczyk Anna (red.), 2020, ISBN 978-83-8220-217-5, s. 219-261.
Kopeć Danuta: Rozważania wstępne o paradygmacie relacyjnym w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Studia edukacyjne, vol. 54, 2019, s. 55-70, DOI:10.14746/se.2019.54.4
Kopeć Danuta, Kubiak Hanna Maria: Metoda Video-feedback Intervention to promote Positve Parenting and Sensitive Discipline (VIPP- SD) w pracy terapeutycznej z rodzicami dzieci z grupy ryzyka rozwojowego, Studia edukacyjne, vol. 49, 2018, s. 315-334, DOI:10.14746/se.2018.49.19
Kopeć Danuta: The well-being of person with profound intellectual disability in the context of the invalidating enviroment, W: Chosen Topics of Supporting Persons with a Disability. Vol.4: Towards Questions and Answers about Human Well-being / Pasteczka Magdalena, Olszewski Sławomir (red.), 2018, ISBN 978-83-8084-179-6, s. 11-22.
Kopeć Danuta: Rzeczywistość (nie) edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, ss. 366, 2013.
Kopeć Danuta: Zapobieganie niepełnosprawności intelektualnej w świetle rozważań
Amerykańskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawności Intelektualnej i Rozwojowej (AAIDD). Kultura. Społeczeństwo. Edukacja. 12, s. 1-15, 2013.
Kopeć Danuta: Leben mit dem Anderssein - Raum für den Menschen mit schwerer und mehrfacher Behinderung im polnischen Bildungssystem, (w:) Andrea Erdélyi, Hans-Peter Schmidtke, Peter Sehrbrock (red.) International vergleichende Heil – und Sonderpädagogik weltweit. Grundlagen – Migration – „Dritte Welt“ – Europa (285-295). Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2012.
Kopeć Danuta; Rozwój psychospołeczny z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście jej wczesnych doświadczeń społecznych, w: A. Cybal-Michalska, D. Kopeć, W. Segiet (red.) Studia z pedagogiki i nauk pogranicza (207-231), Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011.
Kopeć Danuta: Modele rozumienia osiągnięć rozwojowych w procesie rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Studia Edukacyjne 13, 171-185,2010.
Kopeć Danuta: Odkrywanie siebie przez osobę z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście teorii wczesnego rozwoju poczucia siebie D. Sterna, w: W. Pilecka, k. Bidziński, m. Pietrzkiewicz (red.) Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odkrywaniu siebie i świata (67-74). Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2008.
Kopeć Danuta: Gdzie jest Matuzalem? Analiza dyskursu o starości w pedagogice specjalnej, w: A. Tokaj (red.) Starość w perspektywie pedagogicznej. Rozważania teoretyczno- empiryczne (168-185). Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej, 2008.
Wykaz zainteresowań naukowych
Struktura JA osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim; relacja w przebiegu procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim; pozór w edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; problemy etyczne w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; challenging behaviours osób z niepełnosprawnością intelektualną; narracja o niepełnosprawności intelektualnej w kontekście krytycznego dyskursu studiów o niepełnosprawności.
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
Członek międzynarodowego zespołu – ekspert w obszarze pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną: Project E+ TC/ Youth Workers Mobility; Project name ideas: All different, all important. Focus on inclusion of youth with intellectual disability; ekspert podczas opracowywania standardów pracy żłobkowej w obszarze: niepełnosprawność - specjalne potrzeby małych dzieci dla miasta Poznania przez Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren (czas trwania prac: październik 2017 – styczeń 2018)
Inne
Członkini Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika, członkini Rady Programowej Grupy Kierunków WSE UAM, członkini Komisji Etycznej WSE UAM, członkini zespołu kwalifikacyjnego (dyscyplina pedagogika) do Szkoły Doktorskiej, członkini Zespołu Interwencji Kryzysowej WSE UAM, członkini zespołu przygotowującego raport ewaluacji dla PKA na kierunku pedagogika specjalna w roku akademickim 2020/2021;
Krytyczne studia o niepełnosprawności,
Pedagogika specjalna,
Wprowadzenie do pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Literatura piękna, wędrówki górskie.
prof. UAM dr hab. Danuta Kopeć
Special education, critical disability studies, pedagogy of people with profound intellectual and multiple disabilities PIMD, support systems for parents and children at risk of disability, ethical dilemmas, issues of interpersonal relations in education and rehabilitation of people with disabilities intellectual, issues of palliative care for people with intellectual disabilities. Contact in languages: Polish, German, English, e-mail: dankop@amu.edu.pl